Warmtepomp geschikt maken om te koelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Eevie82, 7 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Ik heb een optie op een nieuwbouwhuis. Een van de meerwerkopties is de topictitel :) De koelmethode heet “actieve TOP-koeling” en gaat via de vloerverwarming. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe bevalt het?

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Wij hebben koeling via de vloerverwarming via de warmtepomp en je merkt echt als deze niet aanstaat. We hebben eigenlijk vanaf lente aan tot zeker oktober. Verbruikt minder dan verwarmen. Het is niet zoals airco dat willen we ook nog maar het verkoeld wel.

3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Wij hebben ook een warmtepomp met vloerkoeling. Nu haat ik koude voeten dus ik loop de hele zomer binnen op slippers maar ja, het scheelt wel met het huis koel houden. Het werkt niet zo effectief als vloerverwarming omdat de koude lucht natuurlijk niet opstijgt en hou er rekening mee dat het de pomp meer energie kost om te koelen.

4. Yasyas

Yasyas Lid

30 jan 2024
    39
    51
    18
    Vrouw
    Wij hebben het ook. En het is heerlijk. Ons huis is in de zomer nooit warm. Heerlijk koel. Als we op de hele hete dagen de deur open deden en naar buiten gingen, kregen we echt een shock. Vooral op de benedenverdieping voel je het het best.

Oh ja, wij hebben een tegelvloer.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wij hebben ook vloerkoeling en ik vind het heerlijk. Het is altijd aangenaam in de zomer. Hier een PVC vloer.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dit klinkt als extra bovenop de passieve koeling die er waarschijnlijk al op zit. Toevallig kwam er vandaag op facebook een foto langs van een tijd geleden die laat zien wat je met alleen passieve koeling al kan bereiken (links is binnen, rechts is buiten).
    Ik zou echt goed navragen wat het extra effect is van actieve koeling op de warmtepomp.

thermometer.jpg

7. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Wij hebben ook vloerkoeling beneden , koelt heerlijk (ook tegels). Ik zou het zeker aanraden.

8. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Bedankt allemaal! Ik ga het nog eens navragen van de passieve koeling, daar kan ik niets over vinden in de verkoopstukken.

Deel Deze Pagina