Wat is een fijne, stabiele bakfiets?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chantico, 13 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik denk erover een bakfiets te kopen. Eentje die écht niet om kan vallen, dus met drie wielen :D Zijn er hier mensen die zo'n model hebben? Van welk merk heb je die? Goede ervaring mee of minder goede? Kun je er ook wat langere afstanden mee fietsen? En waar moet ik op letten als ik bakfietsen ga vergelijken?
    Veel vragen dus ;) hopelijk ook wat antwoorden :)

2. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb geen ervaring met bakfietsen, maar heb toevallig net vandaag een testrit op een babboe big gemaakt. Het fietste prima, alleen je moet erg wennen met door de bocht te gaan. Niet te snel door de bocht want anders kan je in principe kantelen, maar dat geldt voor elke driewieler.

3. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ja, dat wilde ik ook zeggen. Wij hebben een Babboe driewieler en die is super stabiel, maar zou wel kunnen kantelen denk ik. Het is mij nog niet gebeurd, maar als ik niet recht op een hellinkje af fiets, wordt het wel spannend ;) Grote voordeel vind ik dat er makkelijk vier kindjes en boodschappen in kunnen en dat je bij een stoplicht stil kunt staan zonder de angst om te vallen. Het fietst redelijk zwaar. Vijf km is wel zo'n beetje mijn grens (terwijl ik op mijn Sparta regelmatig tien km enkele reis fiets met twee kindjes, ik ben dus wel een fietser).

4. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ook een driewiel bakfiets kan kantelen, maar de kans is er voornamelijk als hij leeg is.
    Verder heb ik een Johnny Loco bakfiets, deze is lichter dan een baboe of zo, omdat hij van metaal is en niet van hout. Ik kan er makkelijker en sneller mee fietsen dan mijn vriendin met een baboe, dat is misschien nog een overweging waard.

5. Chantico

Oh, schrik wel een beetje van de kantelverhalen... Overweeg juist een bakfiets omdat ik het vooral in de wintermaanden bij glad weer zo eng fietsen vind en dit leek me dan wel een oplossing... Niet dus?!

6. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ja wel!!! Juist in de winter hebben wij m superveel gebruikt. Wij waren de enigen in de omgeving die nog mobiel waren vorig jaar in al die sneeuw. Hij zou kunnen kantelen, maar ik heb nog niet gelezen dat het iemand overkomen is. Ik gebruik 'm heel veel en het is mij nog nooit gebeurd. (een keer dat ik dacht dat het bijna zou gebeuren, maar dat was meer een gevoel)

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    euh, mij drie keer, bijna, op scheve wegdelen en te krappe bochten. Ik kon op tijd afstappen. Dat lukt ook meestal wel, maar inderdaad in de sneeuw en zo... Kon niet zonder mijn bakfiets. Geen problemen om Luca naar de PSz te brengen straks. geweldig ding hoor en je moet even het gevoel krijgen met de fiets, ik kan inmiddels prima overweg, let op waar ik de bocht ruim moet nemen en neem de ruimte op bolle wegen, zodat ik niet te scheef kom te rijden. IK kan trouwens makkelijk 10 km rijden heen en 10 km terug hoor!

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Wij hebben juist, vanwege de kantelverhalen, voor een tweewielige gekozen en dat werkt super! Bakfiets.nl de cargobike.

9. hardloper

hardloper Niet meer actief

heb ook een babboe (al jaaaaren) kantelen: mij nog nooit gebeurt. ik let op dat als ik een drempel of kuil ofzo door ga dat ik die recht neem zodat niet mijn ene wiel tien cm hoger staat dat de andere. dat is nl het kantelgevaar, een scheefgeladen bak met vaart die een bobbel scheef neemt en dus eventueel om kan kiepen (echt, mij nog nooit gebeurd)
    wat wel kan: als je twee kindjes heb die vooraan zitten op hun knieen en er half uit hangen, dan is ie topzwaar als je afstapt, dus dan komt je achterwiel van de grond.:D tja, normaal zitten ze neit zo;) is hier een keer gebeurd, en ik schoot meteen weer op mijn xzadel, dus niets gebeurd.
    glad: geweldig zo'n bak! ze zitten droog, warm (deken erin), en zo stabiel als maar kan. mijn achterwiel slipt heen en weer als het spekglad is, (niet enorme enden hoor, maar je voelt m wel schuiven) maar mijn bak gaat gewoon rustig door. Ik ga liever op de bak weg met gladheid dan lopend. echt, alleen al daarvoor!

en mijn fietsenmaker vroeg eerst welk merk ik had, hij zei dat ie in sommige bakken nog geen aardappels zou vervoeren, maar die van mij mocht ik brengen, dus een babboe is door mijn fietsenmaker goedgekeurd:cool:

nadeel: hij fietst echt zwaar. je moet niet rekenen op een enorme snelheid, maar de kinderen zitten droog en warm, dan vind ik het niet zo erg om langer onderweg te zijn.

en je moet even oefenen. het gevoel is anders dan met een gewone fiets, dus je meot wennen en daar even doorheen. Ik leun trouwens ook tegen in de bochten. gaat vanzelf.

ik raad m aan

10. Chantico

Vanaf hoe oud kunnen ze eigenlijk in zo'n Babboe bakfiets? Wat ik er van zie op het internet kun je er geen maxicosi in vastzetten, of zie ik dat verkeerd?

11. Chantico

Oh, haha, effe verder google-en en je komt vanzelf bij de babyschaal-optie :p

Wat je schrijft over fietsen bij gladheid, daar word ik wel blij van :) Jammer dat ie echt zwaar fietst. Ik moet er nl na het wegbrengen van de kindjes mee verder fietsen tot m'n werk en dat is wel een stukkie...

12. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
  13. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    je hebt ook de Elektrische Babboe Big,zal een stuk makkelijker zijn. (Al kost het wel behoorlijk wat meer)

14. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Babboe i love it! De twins waren hier net 10 weken en gingen al mee in de Babboe!

15. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Hier ook een babboe bakfiets met 3 wielen.
    Vind de fiets erg stabiel en heb nog nooit het gevoel gehad om te vallen.
    In het begin wel even wennen in de bochten.

Ik heb de elektrische variant en dit vind ik echt een uitkomst.
    Vooral in de zomer zie je in de bak 2 kinderen, parasol, koelbox, tassen en ik fiets zo licht als een veertje, zo richting strand.
    Zit ook een knop op waarbij je extra power hebt, als je bijvoorbeeld een helling opgaat.
    Zou er niet aan moeten denken dit zonder accu te doen.. Hihi

Dus ik ben helemaal weg van me elektrische babboe bakfiets!

16. hardloper

hardloper Niet meer actief

tja, ik heb geen elektrische, maar t scheelt wel enorm of je er iets in heb zitten. Als ik ze mee heb zit ik al snel tegen de 65 kilo. dat scheelt erg in tempo.

Deel Deze Pagina