Vraag Mondeling examen Nederlands Spreken 3F - toevallig iemand examinator?

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 23 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb een simpele vraag;

Ik moet een mondeling examen doen voor Nederlands 3F. Een presentatie. Nu vind ik dat niet zo heel ingewikkeld, maar ik twijfel over één ding. Ik hoop dat er iemand aanwezig is die hetzelfde examen heeft gedaan of een examinator;

Ik heb per post de opdracht voor het examen binnen gekregen ter voorbereiding. Daar staan dus een aantal punten in die aan bod moeten komen. Moet ik die punten één voor één in de genoemde volgorde gaan doen of mag ik die punten gaan mixen en daar dus mijn presentatie van maken. Even een voorbeeld. Dit is dus niet mijn opdracht zelf, want ik geloof niet dat ik die letterlijk mag delen :). Ik moet dus een presentatie geven;

1. Leg uit welk huisdier je hebt
    2. Leg uit waarom je deze hebt gekozen
    3. Geef meer informatie over dit dier
    4. Leg uit welke soorten er nog meer zijn
    5. Leg uit waarom je deze soort koos
    6. Leg uit waarom en of dit aansluit bij de keuze van je huisdier
    7. noem twee redenen waarom een ander dit dier moet kiezen.

Nu vraag ik me dus af; moet ik nu elk punt één voor een gaan doen of mag ik ook de punten door elkaar halen en bijvoorbeeld beginnen met het geven van informatie (3) en dan door naar de soorten (4) en dan door naar waarom ik deze koos (2) en hoe deze soort (uit 4) aansluit bij mijn keuze (6). Dan benoem ik dus automatisch al welk dier ik heb (1) punt 5 wordt dan ook automatisch meegenomen.

Beetje omslachtig, maar ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is. Het geven van presentaties is niet echt nieuw meer voor me, maar ik moet dit examen verplicht doen t.b.v. mijn opleiding. En uit de opdracht die ik heb blijkt niet of het de bedoeling is om het persé op die volgorde te doen.

Iemand?

NiVa0230 vindt dit leuk.
  2. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik heb niet zo’n examen gehad, maar op mijn opleiding mocht je de punten gewoon door elkaar gebruiken met presentaties. Wel zou ik alles duidelijk benoemen, zodat het voor jou en de examinators alsnog heel duidelijk is dat je al die punten benoemd hebt, maar misschien doe je dat sowieso al.

ellessinia vindt dit leuk.
  3. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Ik ben examinator, je mag ze in principe in willekeurige volgorde behandelden. Ik raad mijn studenten echter aan om niets aan het toeval over te laten en de volgorde aan te houden. Het is voor de examinator vaak een afvink-verhaal en zo weet je zelf als kandidaat ook dat je alles hebt behandeld.

Begrijp me goed, het is niet jouw taak om het de examinator makkelijker te maken hoor, maar je wil als kandidaat geen twijfel laten bestaan over de inhoud van je verhaal.

Als je inhoudelijk nog vragen hebt, kun je ook een pb sturen

Orchid24 vindt dit leuk.
  4. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.604
    4.019
    113
    Vrouw
    Voor zover ik weet, mag je de punten gewoon in een eigen volgorde zetten. Je wordt echter ook op Structuur beoordeeld, dus als het daardoor een onsamenhangend verhaal wordt, zou ik het niet doen :)

Orchid24 en ellessinia vinden dit leuk.
  5. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Dat benoemen raad ik mijn studenten ook altijd aan, zeker als je toch besluit je eigen volgorde aan te houden

Orchid24 vindt dit leuk.
  6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Super, dank je wel! Het is voor mij best lastig om met de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan, weer terug te gaan naar de basis zeg maar. En in mijn opdracht staan dus alle punten die ik moet benoemen tijdens mijn presentatie, maar het is voor mij echt even zoeken. Ik ben niet bang voor de presentatie, maar als de dood dat ik zak, omdat de volgorde zo moest. Maar nu heb ik een beter beeld. Hier kan ik wat mee. Bedankt allemaal!

Orchid24 en ellessinia vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina