Wat voor dingen doen jullie met je kinderen als je thuis bent?

Discussion in 'De lounge' started by jmm, Apr 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    Wat voor dingen doen jullie met je kinderen als je thuis bent ?

Of wat doe jij zelf als je thuis bent en je kinderen zijn er ook?

2. tuc

tuc Niet meer actief

puzzelen (vind dochter alleen leuk om samen te doen)
    met bal overrollen (zoontje)
    voorlezen (beiden)
    knutselen (beiden)
    tent van de tafel maken (beiden)
    koekjes of hapjes bakken (dochter)
    poetsen:D (vinden ze beiden erg leuk)
    spelletjes: o.a. wie is het, monopoly junior, sjakie schilpad, dorabingo, loco, memory (dochter)

edit:
    zie dat je er nog een vraag bijgezet had: als zij zelf bezig zijn:
    - poetsen
    - koken
    - internetten
    - digiscrappen
    - taarten bakken
    - foto's plakken

3. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Met kind - knutselen, spelen, filmpje kijken, koekjes bakken, buiten voetballen. Mijn man doet veel met muziek, samen met onze zoon.
    Er zijn ook momenten dat hij zich zelf even (moet) vermaken, omdat ik dan bezig ben met het huishouden of gewoon even geen zin heb.

Nu gaan we samen koekjes bakken;)

4. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hebben jullie veel tijd om samen dingen te doen? Hier is dat soms erg moeilijk , ik werk 4/5e man voltijds , huishouden, tuin onderhouden, inkopen doen, enzovoort ...
    en dan nog sociale verplichtingen.

we gaan wel geregeld ergens naartoe.

als we thuis zijn en tijd hebben : spelletje spelen, oefenboekje, eens cake bakken, samen film kijken, puzzel maken, iets bouwen van lego of duplo.
    andere momenten moeten ze zich zelf bezig houden, dochter van 4.5 kan dit moeilijker maar die tekent graag, klei, tablet, tv kijken, kralen rijgen en zo, zoon van 8 is een computerfreak maar dat probeer ik binnen de perken te houden , maar die kan zich ook heel goed alleen bezig houden.

zal ook wel van de leeftijd van je kinderen afhangen denk ik.

5. soeza

soeza Niet meer actief

Hutten bouwen in huis :)
    Dekens over je eettafel en dan erin picknicken, is hier favoriet bij iedereen.

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Thuis: puzzelen, tekenen, filmpje kijken,samen dutje doen :D thee drinken mat haar service :) koken samen

Buiten: stoepranden. Met ons konijn spelen. Naar de speeltuin. Boodschappen doen. Terrasje pakken.

Zelf: koken. Wassen. Strijken. Ramen wassen stofzuigen

7. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,832
    35
    48
    Utrecht
    Thuis; kleien, tekenen, verven, schoonmaken (vind hij erggg leuk) filmpje kijken, boekje lezen, voetballen in de woonkamer, stoeien, nijntje verstoppertje spelen, dingen bakken (hij knoeit meer mn hele keuken onder dan dat ie helpt maarja :p)

Buiten: voetballen, speeltuin, wandelen, fietsen, kippen kijken bij de buren, bij oma/opa/tante etc buurten, boodschappen doen (vind ie geweldig met zo'n mini karretje), broodje bij de bakker halen en dan "picknicken" enzz..

Als hij zelf bezig is ga ik op mn telefoon spelen of t huishouden doen :)

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Voorlezen internetten cakejes bakken naar buiten. Samen het eten klaar maken samen douche haren wassen dochter vlecht mijn haren. En ik zing veel. Met de oudste doe ik niet zo veel meer. Maar die is wel te porren voor een leuke film of een spelletje.

9. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

Jan 7, 2013
    5,719
    477
    83
    Ik ben enorm voorstander van dat de kinderen zichzelf moeten kunnen vermaken. Ik wil er wel eens bij gaan zitten maar over het algemeen spelen de kinderen alleen. Ik heb mijn handen vol aan het huishouden, was, strijken en eten koken. Wel gaan we bij mooi weer fietsen en wandelen. Naar de speeltuin en zwemmen.

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Alles behalve het werken kun je samen met de kids doen. De mijne vinden dat erg leuk.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier evenveel werktijd dus ik probeer in ieder geval in het weekend altijd wel tijd te maken om iets te doen.
    Al is het maar even wandelen.

Gister eerst lui wakker worden.
    Dochter leest een boek, knutselt, speelt een spelletje en kletst de oren van m'n hoofd.
    Ik doe mee, haak, iPad of hang er beetje lui bij.
    Is erg afhankelijk van wat dochterlief wil en hoe moe ik nog ben :)
    Of we kijken samen een film.

Daarna opruimen terwijl man en dochter boodschappen doen.
    Toen was het alweer half 5.
    Dochter buiten even fietsen nog... Terwijl ik ging koken.
    Na het eten lekker samen op de bank (normaal boven maar dat kon even niet) een verhaal over heksen in de middeleeuwen gelezen.
    (Ze is gek op spannend maar ook op waargebeurde verhalen dus we lenen nog weleens een geschiedenisboek uit de bieb)
    En bedtijd.

Vandaag was papa er niet dus we hebben ontbeten...
    Ik de was gedaan terwijl dochterlief alle puzzels op d'r kamer moest opruimen en haar eigen was in de kast moest leggen.
    Daarna flink eind gefietst (voor het eerst want ze heeft sinds kort een grote fiets) en daarna op de terugweg thee gedronken bij de Hema.
    (Ok, zij had sap en we hadden er een stroopwafel bij)
    Nieuwe bal gekocht en nog even rondje door het winkelcentrum gelopen en nu is ze buiten spelen.

Straks samen eten met papa en daarna weer een nieuw verhaal over de middeleeuwen :)
    Hopelijk deze keer zonder dat ze gaan testen of de heks kan drijven deze keer.

Doordeweeks overdag natuurlijk weinig tijd.
    Ik ben 2 middagen thuis waarvan ik er eentje werk.
    De andere gaan we naar de kinderboerderij, bibliotheek, speeltuin of gewoon lekker thuis buiten spelen.
    De dag dat ik werk neem ik vaak een vriendinnetje mee... Ze kunnen prima samen spelen terwijl ik nog even werk ;)

12. tuc

tuc Niet meer actief

ik heb er tijd zat voor, het is mijn werk zelfs;)
    Ben gastouder:D

13. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Heb ik ook eigenlijk. Als we thuis zijn mogen ze zichzelf vaak vermaken, ga wel veel de tuin in zodat ze buiten spelen. Ga elke dag wandelen en fietsen met ze en 4 x daags richting school, boodschappen enZ.

Als we in huis zijn mogen ze zelf spelen.

Nu zit ik op zp, net gegeten en daarvoor wezen fietsen met ze, ze spelen nu met toet toet auto's .

14. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Knuffelen, liedjes zingen, boekjes lezen, kiekeboe spelen, blokken bouwen.
    Over het algemeen vermaken ze zichzelf prima, en ze hebben elkaar;).

15. Stukkie

Stukkie Actief lid

Feb 8, 2014
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met speelgoed spelen, blokken bouwen. Toet toet auto enzo
    Of kleuren/verven/kleien
    In de tuin staat een speelhuisje (kiekeboe doen we dan) op de trampoline, voetbaldoel staat er gaan we voetballen. Zandbak staat er (dat vind ik zelf wat minder :D)
    Of we kijken samen een filmpje

Meestal als ik bezig ben Zit hij op de ipad

16. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ik ben ook een groot voorstander van zelfstandig spelen, maar die jongste van mij kan zichzelf absoluut niet vermaken. Het is een verschrikking. M'n oudste kon zich uren bezig houden met Thomas Trein bijvoorbeeld. Maar m'n jongste loopt alleen maar achter me aan of hij loopt stoute streken uit te halen.
    Wat ik met hem doe, is lezen, filmpje kijken, met z'n toet toet auto's spelen, wandelen, fietsen en veel buiten spelen. Dit vindt hij wel heel leuk. Een echt buitenland.
    Iemand nog tips voor m'n niet spelende dreumes?

17. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Ze spelen bijna altijd samen, soms wat bakken, samen koken, of iets bouwen...
    Maar meestal ben ik bezig met huishouden, facebook en ZP, koken enz ;) Wanner ik mij er teveel mee bemoei gaat het juist mis :D

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Vanmiddag ben ik samen met mijn kruimeltje op bed gaan liggen en hebben we 2 uurtjes geslapen. Kruimeltje lag in mijn armen en lekker dicht tegen mij aan te kroelen. Het nadeel daarvan is dat hij keihard aan mijn haar begint te trekken wanneer hij weer wakker is :D

19. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Mijn dochter speelt over het algemeen zelfstandig met haar poppen dat gaat de hele dag door, poppen zijn moe en gaan slapen, poppen krijgen een flesje en moeten verschoont worden, dan in de poppenstoel dan in de poppenwagen dan mogen de poppen spelen en krijgen alle poppen een knuffel en ga zo maar door....heel schattig hoor hoe ze tegen de poppen praat en kusjes geeft.
    Soms moet ik alleen ff een pop aankleden of los maken uit een stoeltje en dan gaat ze weer verder.
    ondertussen doe ik het huishouden
    en dan gaan we lekker naar buiten, speeltuin, kinderboerderij, met de tram naar de stad, met de trein naar een tante, fietsen naar het park, met de bus naar ballorig.
    Ik heb geen rijbewijs dus doe veel met het openbaar vervoer en dat vindt mijn dochtertje super! want met papa gaat ze altijd met de auto ergens heen op papadag (woensdag) en met mij op mamadag (vrijdag) vaak met openbaar vervoer.

Samen thuis doen we: kleien, knutselen (tekenen, kleuren, stickers plakken etc), verfen, helpen met schoonmaken, cake maken, verhaaltje lezen, puzzelen, met de houten treinbaan spelen, met blokken spelen (kasteel bouwen).
    Maar meestal speelt ze met haar poppen en soms vraagd ze om bovenstaande.

Voorheen kon ze helemaal niet zelf spelen de hele dag hing ze aan mijn benen en moest ik haar door het huis tillen of ik zat uren op de grond om haar bezig te houden.

20. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik ben er enorm voorstander van om zoveel mogelijk betrokken te zijn bij de kinderen;) 90 procent van de tijd die ik heb met de kinderen ben ik ook daadwerkelijk met ze bezig, alleen om 17.00u (doordeweeks, in het weekeind soms meer) staat de tv/wii aan en moeten ze zichzelf vermaken, dan heb ik mooi even de tijd om te koken. Wat ik doe? Dit weekeind bijvoorbeeld: met zoonlief (4,5) klei wezen kopen, terwijl de oudste (7) met papa naar de voetbal was. Met de jongste samen gaan kleien, daarna een spelletje Mens-erger-je-niet, daarna kwam de oudste thuis en zijn we weer gaan kleien. Er ontstond een 'kookwedstrijd' met de klei, de oudste had bedacht dat de vensterbank een keuken was en hij was de chefkok, mijn jongste en ik gingen aan de slag om zoveel mogelijk verschillende gerechtjes te maken. De oudste schreef de namen van de gerechten op kaartjes. Vervolgens gingen we met een dobbelsteen rollen om te kijken welk gerechtje eerst geproefd werd, en dat om beurten. Er kwam een stukje toneelspelen bij kijken tijdens het proeven en beoordelen en vervolgens werden er cijfers gegeven voor geur, smaak, uiterlijk. Het gerechtje met de meeste punten had gewonnen en mocht op de foto. Hierna gingen we kleuren, de oudste ging rekenen. Toen heb ik even snel boodschappen gedaan en hebben we gegeten, voorlezen, tanden poetsen en naar bed.

Vanmorgen ging de oudste weer voetballen, de jongste ging knutselen met mama (een potje met mos, een takje met kuikentjes en een zelfgetekende slinger), daarna weer kleien met mama: monstertjes die vervolgens een heel verhaal met elkaar gingen spelen en die een ware rondleiding door onze woning kregen, met zoonlief als gids. Oudste zoon kwam weer thuis en we gingen eten.
    Daarna ging de oudste met papa een voetbalwedstijd op tv kijken en ik met de jongste spelletjes doen. Daarna ging ik eten koken, even strijken en was het etenstijd, voorlezen, de jongens douchen en was het bedtijd...

We gaan ook regelmatig dagjes weg, hoor, dit was toevallig een weekeindje veel binnenshuis omdat onze jongste zoon een beetje vermoeid was, door verkoudheid...

Share This Page