Is er hier iemand bekend met een vitamine B12 tekort? Zo ja wat waren je symptomen en wat was je waarde?
Ik had het in de zwangerschap. Ik was vooral heel moe en had nergens zin in. Voelde me ellendig, was chagrijnig en kon niks hebben. Verder eigenlijk alle symptomen van bloedarmoede. Mijn hb was erg laag, maar de ijzertabletten hielpen niet. Mijn ijzervoorraad bleek ruim voldoende te zijn, dus ze heeft me op b12 laten prikken. Had een waarde van 105. Veel te laag dus. Vervolgens moest ik injecties laten zetten. Volgende week moet ik opnieuw bloed laten prikken
In Ned. 135 in veel andere landen rond de 300. Mijn klachten zo moe dat ik in de auto achter het stuur in slaap dreig te vallen, moe alsof je zwanger bent, woorden door elkaar halen.
Ik was al jaren aan het kwakkelen voor ze achter een B12 tekort kwamen. Wat de waarde toen was weet ik niet meer maar wel wat de klachten waren (en deels nog zijn); Extreme vermoeidheid/uitputting (niet te verwarren met gezonde vermoeidheid na inspanning of slaapgebrek, het is niet te vergelijken). Pijn die erg op fibromyalgie lijkt. Tintelende vingers die snel wit, gevoelloos en doods worden bij (te) snelle temperatuursschommelingen. Maagklachten- en pijnen (al dan niet met misselijkheid). Afvallen. Lusteloosheid, ook psychisch. Praten met dubbele tong, niet uit mijn woorden kunnen komen, halverwege een zin of woord ineens helemaal kwijt zijn wat ik wilde zeggen (soort black-out). Somberheid, depressieve gevoelens. Erg onregelmatige tot geen menstruatie. Na vier jaar injecties zonder resultaat (oke, ik had weer een cyclus en de meeste pijn was afgenomen) ben ik overgegaan op smelttabletten van sanacore en dat heeft heel veel veranderd. Ik ben er nog lang niet maar het heeft me weer een leven teruggegeven. Nog niet zoals het zou kunnen maar ik ben op de goede weg. Na jarenlang tobben en ziek zijn kan het nog eens jaren duren voor de gezondheid weer terug is (als er niet al teveel schade is aan mijn lijf, in dat geval zal het nooit meer 100% worden maar toch altijd vƩƩl leefbaarder dan voorheen).
Ik krijg b12 injecties. Na heel lang aankwakkelen uiteindelijk b12 laten prikken. Ik was (ben nog steeds wel) erg moe. Niet lichamelijk, maar vooral in mijn hoofd. Heel wazig, slaperig, afwezig en kon steeds minder goed onthouden. Omschreef het ook wel eens als in "in een andere dimensie leven". Nu ik injecties laat zetten, gaat het iets beter. Ben er overigens na mijn zwangerschap wel vanaf geweest een aantal maanden maar toevallig vandaag gebleken dat ik toch weer moet injecteren.
Ik injecteer maandelijks Waarde was 120.. Moest praten als brugman om injecties te krijgen. Was moe.. Zo vreselijk moe, last van een prikkende brandende tong, spierpijn/slapende handen en mijn migraine is behoorlijk minder vaak aanwezig nu ik prik
Ik injecteer 1x per week. Althans, mijn vriend doet het Ik heb in 2009-2010 injecties gehad. Toen werd ik zwanger en zowel de huisarts als de vk gaven aan dat ze niet wisten wat het voor de baby zou doen als ik door zou gaan met injecteren, dus toen ben ik gestopt. Achteraf gezien had ik door moeten gaan tijdens mijn zwangerschap. Ook omdat ik een spierziekte heb die nu verergerd is en wat misschien voorkomen had kunnen worden als ik was blijven injecteren. Afijn...Sinds 2013 prikt mijn vriend mij 1x per week. Hij heeft wat lessen van de huisarts gehad. Heel prettig dat ik nu niet meer elke week naar de huisarts moet. Laat trouwens ook de waardes van andere vitamines/minderalen prikken, want veel staat met elkaar in verbinding. Ik slik ook nog magnesium, vit D3 en foliumzuur.
Hier ook b12 tekort. Ik injecteer zelf op gevoel. Meestal maandelijks. Ik was zo ontzettend uitgeput.. en slaap veranderde daar niks aan. Ik was gewoon altijd moe en ik had altijd spierpijn. Continu het idee dat ik ziek/grieperig was. Overspannen/depressief. Frustrerende was dat de huisarts het niet serieus nam. Uiteindelijk kwam eruit een waarde van 90. Omdat ik pas 21 was ofzo toen ze erachter kwamen, konden ze bijna met zekerheid zeggen dat ik een opnamestoornis heb of ergens b12 uit lek. Injecties zijn dus de enige oplossing voor mij en ik zou ook echt niet zonder kunnen! Nooit meer dat ik in de hel van die jaren wil leven.. ik was gewoon aan het overleven toen..
ja ik ook, ben al jaren extreem moe en heb sinds augustus ongeveer injecties. Maar ze zijn al vrij vlot naar 1x in de 2 mnd gegaan en ik heb zo het gevoel dat dat beter nog niet had gekund, want ben nog steeds bekaf. Geen idee wat mn waardes zijn
Mijn waarde is 154 en lees erg veel vergelijkbare klachten. Ze zijn nu een extra waarde aan het bepalen ? Die uit moet wijzen of het echt een tekort is. Maar als ik dan lees dat een waarde tussen 200-300 al laagnormaal is, kan het toch haast niet missen dat mijn klachten hier vandaan komen? Tintelende witte 'dode' vingers Moe Slecht slapen Depressieve gevoelens Zeer vaak zwarte vlekken voor mijn ogen
Bloed prikken heeft helemaal geen zin nu je een b12 tekort hebt. dat tekort gaat nooit meer weg. TS gebruik de zoekfunctie er is al veel over gepraat. In de link hieronder zie je alle betrouwbare informatie, vertrouwen op je huisarts kan niet met een b12 tekort die weten er gewoon te weinig vanaf. Eenmaal een tekort altijd een tekort en die is enkel aan te vullen met injecties. Minimaal elke 2 mnd! Vitamine B12 Tekort | Stichting B12 Tekort
Bedankt. Weet jij toevallig ook welke waarde nu extra bepaald moet worden dan? Ik ga zeker vragen om de injecties! Echter moet ik nu dat andere onderzoek afwachten; duurt 1.5 week
Geen idee? Wel is toen bij mij een gastrocopie gedaan om te kijken wat de oorzaak is van mijn tekort. Dit is nooit gevonden, wel heb ik ook Hashimoto waar vaak een b12 tekort ook bij komt kijken
Bereid je wel voor op lullen als brugman als je waarde 154 is. Sommige artsen houden straks vast aan 135. Na injecties moet je waarde mocht ie ooit gemeten worden boven de 1000 zitten.
Lees zoveel verschillende waardes die als onderwaarde worden genomen. Welke is nu echt betrouwbaar? En hoe kan 154 nou gezond zijn als het na spuiten tot wel over de 1000 kan zijn?
Hier wel een tekort gehad, waarde heb ik eigenlijk niet eens naar gevraagd. Ik was vooral erg moe. Ik probeer nu wel te letten op mijn voeding en samen met de diƫtiste gekeken naar wat ik zoal moet eten om aan m'n B12 te komen, omdat ik ook weinig vlees eet.
Ik viel plots 10kg af binnen 2 weken, week daarna kreeg ik last van tintelende handen en voeten, dat tintelen werd steeds erger. Daar kwam zenuwpijn bij, dat schoot door m'n armen en benen. Vervolgdns krachtsverlies, trap oplopen was net bergbeklimmen, mijn handen functioneerden niet meer goed. Uiteindelijk kon ik geen pen meer vast houden, amper nog lopen en had ik enkrme schietende pijnen. Dit ontwikkelde zich op 2 a 3 weken. In die weken op eigen initiatief bloed laten checken en mijn b12 bleek dus duidelijk te laag, zeker gezien ik al jaren een multivitamine slik en gewoon vlees etc eet. Ik gebruik nu injecties, 2x per week. Na 10 injecties merkte ik duidelijk verbetering. Daarna ben ik minder gaan injecteren, maar kreeg ik weer last van tintelingen en schietende zenuwpijn. Dus voorlopig blijf ik 2x pw injecteren. Het was een hele strijd voor mij om die injecties te krijgen; ik ben van huisarts gewisseld (mijn oude ha nam het totaaaal niet serieus, zelfs niet toen ik 10kg afviel en niet kon lopen, dat was allemaal psychisch vond ze...). Internist zei ook dat ik geeen tekort had, maar ging af op bloedwaarden na injecties, dus dat sloeg nergens op... Huidige huisarts werkt goed mee, die zei zelf dat ik voorlopig 2x pw moet injecteren. Dus super!