Wasmachine stinkt ineens

Discussion in 'De lounge' started by Babyengel, Dec 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sinds begin deze week stinkt de wasmachinetrommel van mijn wasmachine plotseling heel erg! Dat terwijl ik juist een kookwas had gedraaid met azijn wat ik eens in de zoveel tijd doe. De was die eruit komt stinkt wonderbaarlijk genoeg niet (gelukkig, doe wel extra spoelen kiezen trouwens).

Nu heb ik ook wel eens gelezen dat een fles soda ook wel eens wilt helpen. Ik heb alleen geen soda in huis en de winkels zijn uiteraard nog dicht morgen ;). Het filter heb ik ook geprobeerd eruit te halen, maar dat lukt me niet? Krijg 'm er niet uit!

Heeft iemand nog tips?

2. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

Jun 24, 2011
    2,177
    0
    0
    De kempen
    ai dat is vervelend, ik heb het ook eens gehad en dat is toen met de soda verholpen gezlukkig, helaas kan ik je verder geen tips geven, maar ik lees graag mee ;)

3. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik heb ooit eens echt alles geprobeerd (ook soda, maar dat was een slecht idee als je een aluminium trommel hebt) en wat bij mij uiteindelijk alles schoon en fris heeft gekregen is zo'n flesje vaatwasmachinereiniger en dan op de kookwas. Verschil van dag en nacht!

4. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Heb je het filter al geleegd ?? Daardoor kan hij ook gaan stinken.

* sorrie had ik over heen gelezen dat je hem er niet uit kreeg*

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb precies hetzelfde, had mijn machine op 90 graden laten draaien met een liter azijn, sindsdien stinkt ie! Echt zo vervelend....het is nu al wel weer een stuk minder ondertussen. Misschien komt het door alle troep die 'los' is gekomen tijdens de kookwas ofzo, ik weet het niet. Ik lees nog even mee.

6. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

Sep 1, 2010
    1,368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik heb het ook eens gehad doordat ik een nieuwe wasverzachter gebruikte. Silan cristal korrels. ooo wat een rotlucht was dat. Ik zou idd soda proberen,. Ik weet niet waar je woont maar de winkels zijn vandaag wel open als ik het goed heb. iig de AH wel.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Heb je dat ding opengedraaid onder de trommel ( is dat de filter). Daar hoopt altijd wat afval water op en rotzooi. Dit kan echt een riool lucht veroorzaken. Verder lege trommel met soda en dan 90 graden? Dan is hij zeker helemaal schoon. Ik hen hem daarna nog met een oude handdoek op 40 laten draaien nadat ik de rubbers had schoongemaakt. Vloeibaar wasmiddel laat een vetlaagje achter in de wasmachine en dat vind je terug hoor naar de soda wasbeurt. Dacht echt van wat vies dat ik daar me kleding in heb gewassen. Heel me rubber was beplakt met vieze grijs zwarte smurrie

8. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik had het ook met mijn vorige wasmachine, maar heb het er nooit helemaal uitgekregen. Mijn was stonk er op een gegeven moment ook helemaal naar.
    Een tip om te voorkomen: de deur altijd goed open laten staan en geen wasgoed er in als hij niet draait.

9. femmy

femmy Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,061
    0
    0
    Administratie
    inderdaad dat filter legen daaronder, begon laatst bij ons ook weer te stinken die trommel en dat was weer opgelost toen hij geleegd was!

10. Nou ik heb gisteravond het filter eindelijk eruit gekregen, met hulp van mijn man. Bleek dat je er nogal kracht op moest zetten. Maar die was schoon, zaten alleen een paar kraaltjes ofzo (waarschijnlijk mijn man eens iets met kraaltjes in de wasmachine gedaan).
    Nu heb ik vanmorgen een kookwas gedraaid met een vaatwasmachinetablet. De stank uit de wastrommel is al een héél stuk minder. Ik doe denk ik nog een kookwas met een tabletje, dan verwacht ik dat het weg is!

Ik laat trouwens de deur van de wasmachine en droger altijd open staan en doe regelmatig een kookwas met azijn. Alleen deze keer was het ineens gaan stinken daardoor.

Nu stinken alleen die rubbers in het begin, hoe kan ik die het beste schoonmaken? Ze zien er wel schoon uit, alleen ze stinken dus..

11. Islah

Islah Niet meer actief

Gebruik je poeder of vloeibaar? Het schijnt dat je wasmachine van vloeibaar wasluis kan 'oplopen'.

Als ik een lege kookwas doe, dan doe ik 'm altijd op het langste programma, dus met voorwas. In het voorwasbakje soda, in het gewone bakje azijn. Zo gaat de wasmachine altijd ruiken zoals toen 'ie net nieuw was.
    De deur open laten staan na een was (of liever altijd, maar dat gaat hier niet zo aangezien die in een kleine keuken staat) helpt ook.

Misschien heeft het ook wel met dat rubber te maken?

12. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    wasluis?

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, dat is een soort schimmel. Het kan ook komen door te vaak te koud wassen of een combinatie van beiden...

14. Islah

Islah Niet meer actief

O, ik lees nu op Wikipedia dat het ook wel vetluis wordt genoemd.

15. Maar als je eens per maand een kookwas draait met azijn oid dan moet dat toch loskomen? Ik dacht dat je dat ook kon ruiken aan de was die eruit kwam, maar die stonk niet. Misschien was ik er 'op tijd' bij en hielp het extra spoelen. Ook gebruik ik niet veel wasmiddel. Wel vloeibaar.

Hoe dan ook, ik ben er net achtergekomen dat ik de rubbers naar voren kon trekken en daar zat vies grijzig spul. Kennelijk het laatste beetje van die wasluis/vetluis. Nu stinkt het niet meer :D!

16. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

Jan 1, 2009
    6,729
    0
    36
    Ik was sinds kort weer met poeder, ook door die vetluis verhalen.
    Vloeibaar wasmiddel laat gewoon veel troep achter.

Je kan ook vloeibaar wassen en bijvoorbeeld alleen je handdoekenwas met poeder (de poeder maakt het weer schoon) op minimaal 70 graden.

Tegenwoordig wordt ook steeds reclame gemaakt om milieubewust te wassen op 30 graden maar.. daar gaan de bacteriën niet dood aan!
    Dus da's ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij..

17. Islah

Islah Niet meer actief

Bacteriën gaan pas dood bij 100 graden. En dan nog; als je het weer uit de wasmachine haalt met je blote handen zitten er toch al weer bacteriën aan.
    Vind het eerlijk gezegd een beetje onzin (maar dat is mijn mening hoor). Je wast je handen ook gewoon met koud (of in de winter lauw) water met zeep en het is weer schoon. Ik was mijn kleding en handdoeken vaak op 30 graden en het is niet viezer of iets dan wanneer het op 60-90 graden wordt gewassen. Optisch schoon lijkt mij voldoende, we leven niet in een ziekenhuis waar alles steriel moet zijn. Het is overigens wel zo dat wanneer je huisstofmijtallergie hebt, wassen op 60 graden wordt aangeraden omdat dat minder allergische reacties opwekt, maar dat is afgezien van bacteriën e.d.

Share This Page