Wasmachine vraag: is een Miele echt beter?

Discussie in 'De lounge' gestart door Angellove90, 4 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    5 jaar geleden hebben we een Hotpoint-Ariston wasmachine en droger in 1 gekocht. In principe ben ik best tevreden over het apparaat zelf, behalve dat mijn witte was echt grauw wordt en de werkkleding van mijn vriend niet altijd goed schoon wordt. Als ik nieuwe witte kleren een paar keer gewassen zijn, zijn ze echt grijs geworden.

Even ter info, ik was altijd op een normaal programma, met goed wasmiddel (Ariel) en goede wasverzachter (Lenor/Robijn). Alle was doe hang ik op een wasrek in de gang, en met mooi weer hang ik het buiten. Ik heb ergens gelezen dat je eerst je witte was moet doen, en daarna pas je zwarte was. Dit doe ik altijd als ik 2 wasmanden heb staan, maar als ik bijv. zaterdag een zwarte was doe, kan het wel zijn dat ik bijv. zondag een witte was doe. Maar als ik het meteen achter elkaar doe, doe ik de witte was altijd eerst. En verder doe ik 1x per maand een 90 graden-was, en heb ik ook al van alles geprobeerd met m'n witte was (Kukident tabletten, soda of azijn erbij).

Nou overwegen we om toch een Miele wasmachine te kopen, puur om m'n witte was ook echt wit te houden. En de overalls van m'n vriend goed schoon te krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen, is een Miele wasmachine écht beter om m'n was wit te houden en alles goed schoon te krijgen?

2. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Hebben zelf een Bosch en nooit geen problemen mee gehad. Heb je geprobeerd wat vlekkenspul bij je waspoeder te doen? Je hebt ze van Vanish en Ariel. Ook speciaal voor witte kleding om die mooi zuiver wit te krijgen/houden. Bij mijn mans overhemden op 60 werkt dat als een tierelier. 60 is niet zo vriendelijk misschien, maar dat werkt hier het beste.
    Wat ik zo nu en dan doe is met Dr Beckmann m'n wasmachine schoonmaken. Dat alles eens goed door gespoelt wordt. De pijpen en alles worden dan eens goed gezuiverd etc. Misschien helpt dat ook?
    Miele is verder geloof ik een goed merk. Het enigste wat ik hoorde van m'n moeder en tante is dat hun klanten service een btje bot kan zijn. Dit is alweer jaren terug, dus misschien hebben ze ondertussen betere zin. ;) Voor de rest durf ik het niet te zeggen of het beter wast etc.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

hier een whirlpool van iets van 350 euro

ik koop liever een whirlpool en dat ie na 5 jaar stuk gaat en dan weer een nieuwe a €350, dan een Miele die 3x zo duur kost :p

Wasmachine wast prima, en vooral voor dat geld..

Las dat je idd al met azijn op kookwas draait. anders kan de was idd wel eens grauw worden door drab en andere viezigheid die er toch in blijft..

En was je echt wel wit bij wit en niet perongeluk iets anders ertussen? lijkt mij eerder aan de manier van wassen liggen dan aan de machine? of toch aan het wasmiddel? Denk dat een miele echt niet witter wast dan een ander machine..

of komt het niet door de werkkleding van je vriend? Hier een man die witte shirts heeft en s avonds onder het smeer thuiskomt ( fabriek) en dat krijg ik idd ook niet mooi wit :(

maar wel rot dat je dan je spullen zo grauw wast :(

4. henkie24

henkie24 Niet meer actief

van wasmachines kan ik het niet zeggen. ik heb een bauknecht gehad 6 jaar en toen lekte hij een beetje. deze staat nu in de werkplaats waar mn man de poetsdoeken en zijn werkhandschoen wast ( eigen zaak) hij wast verder nog prima schoon en misschien is die lekkage wel voor een paar centen ook gemaakt maar dat weten we dus niet.
    nu heb ik thuis een whirlpool en ook super tevreden over. wast prima schoon en tot nu toe geen problemen ( 2 jaar oud nu)
    mn vaatwasser is van miele en ondanks dat hij het prima doet vind ik het niet echt een superding ofzo. de vaat is schoon maar ik neem aan dat datbij alle vaatwassers toch wel is hihi. het is niet zo dat hij de boel zelf in en uitruimt ofzo hahaha ( was het maar waar grafwerk)

5. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Hier hetzelfde probleem met de witte was! Wij hebben een indesit was-droog combi. Wij gaan dus ook voor een andere, dus lees mee!

6. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    PS mijn ouders hebben al 18 jaar een miele, werkt nog steeds perfect. En qua techniek/veranderingen, veranderd er ook niet heel veel bij wasmachines volgens mij.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn wasmachine was ook iets van 300 euro, een indesit. Doet het gewoon goed. Wit wordt op een gegeven moment wel ietwat grauw maar dat was bij de dure Bosch van m'n moeder ook. Dat kan je denk ik niet helemaal voorkomen, tenzij je met chloorbleekmiddel wast. Wel was ik wit altijd op 60 graden, weet niet of het zin heeft maar voor m'n gevoel blijft het dan wat witter haha... Met een flinke schep soda erbij, dat bleekt ook een beetje.

Ligt het niet aan je wasmiddel trouwens? Die van Lidl kwam wel eens het beste uit de test. En gebruik je niet teveel wasmiddel?

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Volgens mijn zwager die in een witgoedzaak werkt is een Miele idd de beste. Wij hebben een indesit en hebben geen problemen ermee, maar mocht hij het begeven volg ik zijn advies hierover wel. (Scheelt ook weer dat we dan goedkoop een door hun gerepareerde Miele kunnen kopen of tegen inkoopprijs een nieuwe anders zou ik er toch niet aan beginnen in verband met de grote uitgave :))

9. Versluis

Versluis Fanatiek lid

10 jul 2011
    1.924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Wij hebben nu een Samsung, 3 jaar en ik ben hartstikke tevreden. Een Miele zal zeker goed zijn, maar wat Daantje zegt, ik koop liever eerder een nieuwe voor een hele klap minder geld dan zo'n bedrag uit te geven. Alle was schoon, makkelijk in gebruik, 7 kg trommel en zuinig in gebruik.

Daarbij raken alle machines na een bepaald aantal jaren toch altijd minder zuinig, wat ook best kan oplopen in de kosten. Tenminste dat heb ik altijd meegekregen.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Maar 'beste', qua wat dan? Een wasmachine die het langer uithoudt dan een andere kan je ook 'beter' noemen, dat staat dan los van of ie beter wast dan een andere machine...

11. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

M'n oma zwoer bij Miele, ik had een 'huismerk' wasmachine, waste op zich best prima. Maar toen mijn oma overleed heb ik haar Miele gekregen (die net zo oud was als de machine die ik had) en ik moet zeggen: ik merk duidelijk verschil, vooral in de duur van het wasprogramma: de miele wast in minder tijd m'n was schoner dan mijn oude machine deed. Nu met 3 kleine kinderen ben ik daar wel heel blij mee!

Het is ff een investering maar miele machines gaan over het algemeen een jaar of 20 mee dus die haal je er wel uit. Als deze het ooit begeeft en we hebben op dat moment het geld dan komt er wat mij betreft weer een miele.

Op m'n werk hebben ze een professionele Miele, die wast nog beter, maar ja, dat is ook een enorm bakbeest met een megatrommel.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Doet de was goed :p, zeer lange levensduur tov de gemiddelde andere wasmachine, bij kapot zijn goed te repareren. Maar wat betreft het wassen ligt het natuurlijk ook aan je gewoontes: te vol of niet, veel wasmiddel of niet, poeder/vloeibaar/gel, reinigen van de machine etc etc. Denk persoonlijk dat het niet heel erg aan de wasmachine ligt of je was wel of niet goed schoon wordt als je ze in nieuwstaat allemaal naast elkaar laat draaien. Maar als je hem niet goed onderhoud, hij ouder wordt, consequent te vol doet of te veel wasmiddel gebruikt, niet het meest geschikte programma kiest of weet ik wat dan kan het natuurlijk best zo zijn dat iets niet schoon wordt. En bij ieder merk zit er wel een slechtere tussen of bijv bij Indesit (ook wel in de shit ;)) ook weer die het heel lang uithouden en goed blijven wassen. Zo geloofde mijn zwager dus echt niet dat wij nog konden wassen met een Indesit van ruim 10 jaar oud hihi. Maar ging echt nog prima.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik denk ook dat het ligt aan hoe je hem onderhoud. Een per maand de filters helemaal schoon maken een in de week ontkalken etc etc.
    Het verlengt de levens duur van je apparaat.

Hier een nordland van 5 jaar oud en nog altijd perfect

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik geloof dat er vast een zeker een kwaliteitsverschil in wasmachines zit, maar niet per se in hoe wit ze wassen... Dat ligt toch meer aan het wasmiddel dat je gebruikt en 'hoe' je wast (hoeveelheid was, hoeveelheid wasmiddel, scheiden van was, temperatuur, schoonhouden van de machine).

Wel verschil in levensduur, en in bijvoorbeeld het stuk trekken van kleding door een technisch mankement aan de machine, in energieverbruik en waterverbruik. (overigens: moderne machines hebben vaak langer durende wasprogramma's, maar verbruiken daarbij minder water en energie dan veel oudere machines!)
    En misschien maakt het ook verschil dat de ene machine wel echt de ingestelde temperatuur haalt en de andere niet, waardoor de ene toch schoner wast dan de andere.

Zelf heb ik overigens een AEG, inmiddels al 9 jaar in gebruik tot tevredenheid, ik vond de miele toch echt te veel duurder.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Beetje off-topic maar wat is volgens je zwager dan het beste om mee te wassen, dat vraag ik me wel af... Sommige monteurs raden nl. altijd poeder aan, klopt dat eigenlijk ook?

En wat je zegt over gebruik klopt wel hoor, ik ken iemand die altijd dekbedovertrekken samen wastte, stuk of 5 tegelijk zodat de trommel daarmee gevuld was. Heeft haar haar machine gekost uiteindelijk (volgens de monteur dan)...

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Heb je even een pb'tje gestuurd Islah om niet het halve topic te vullen hihi :D

17. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dat er 2e hands Miele winkels bestaan zegt voor mij genoeg! WIj hebben bijna alles van Miele. Rete duur maar ook rete goed en duurzaam.

18. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Voor de witte was altijd poeder gebruiken. En sinds (10 jaar) ik mijn Miele heb gaat er echt veel minder wasmiddel doorheen. Er zit een soort doseerindicatiesysteem op de machine en de grootste fout die gemaakt wordt is veel te veel wasmiddel gebruiken.

19. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Als je teveel was in de trommel hebt geeft de miele een signaal en wast hij niet. Net zoals bij overdoseling in het wasmiddelbakje.

20. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik heb een Electrolux van Whirlpool en die heb ik nu sedert 2,5 jaar, werkt perfect, was een dure machine van bijna 800 euro en daar krijg ik alles goed mee schoon, wit blijft ook echt wit.

Deel Deze Pagina