Stad of dorp?

Discussion in 'De lounge' started by Manolito, Aug 15, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manolito

Manolito Fanatiek lid

Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Aan de hand van een ander topic dacht ik; zou ik in de stad willen wonen?
    Ik kom uit een dorp (noord nl) en ben hier geboren en getogen.
    Zou ik dat anders willen?
    Nee, absoluut niet.
    Ik kom vaak genoeg bij familie in grote steden/randstad, maar zou er echt niet aan moeten denken om er te moeten wonen.
    Zou er, denk ik, heel ongelukkig worden.
    Het is mij te vol, te veel verkeer, te veel mensen, te weinig groen (echt groen en geen parkje) etc.
    Ik hou van rust en ruimte.
    Hoe is dat voor jullie?
    Waar woon je nu en zou je dat anders willen en waarom wel/niet?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,815
    113
    Hier in een dorp in Groningen en zou niet anders willen. Ik ben altijd heel blij als we hier weer heen rijden.
    Het enige wat ik altijd vervelend vond is dat de winkels op zondag gesloten waren, zo'n dode boel dan, maar dat is sinds een paar maanden ook niet meer zo gelukkig.

3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Ik woon aan de rand van een wat groter dorp tegen Rotterdam aan. Daar hebben we bewust voor gekozen na de geboorte van onze oudste zoon en ik ben blij met waar we nu wonen. Voordat hij geboren werd woonden wij hartje Rotterdam, dichterbij het centrum heb je niet. Fantastische lokatie! Zonder kinderen waren we er nooit weggegaan!

4. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Ik woon in een stad(je) vind het meer ogen als een dorp. Maar goed wel erg toeristisch. Middeleeuwse stad nl. Verkeer is ook druk ja.
    Als we op vakantie zijn in het noorden van het land bijv. Genieten we volop van de rust overal.
    Mensen zijn ook een stuk relaxter daar.
    Hier allemaal haast. :p (randstad)

Maar verhuizen? Nee, ik vind het heerlijk om in het midden van het land te wonen. Goede bereikbaarheid overal.
    Drukte ben ik mee opgegroeid. En groen genoeg hier. :) (Woon ook nog eens in het groene hart)

5. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Ik kom uit een grotere stad in het zuiden van het land. Nu in een klein stadje in het midden van het land. Ik vind dit precies groot genoeg. We wonen op loopafstand van het centrum, een heerlijk groen oud park en een rivier met strandjes.
    Heel klein dorp lijkt me ook niet prettig (we hebben geen auto, dus boodschappen kunnen doen op fietsafstand is echt een must) maar echt in een grote stad, in een buitenwijk wil ik ook niet meer wonen.

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Ik ben wel in de randstad opgegroeid maar niet in de grote stad. Maar het is altijd al een ‘droom’ geweest om in een grote stad te willen wonen. Ik weet niet waarom maar het heeft me altijd al aangetrokken.
    Nu woon ik ook midden in een grote stad en ik voel me hier helemaal thuis. Ik ben echt van de stad gaan houden. Ik hou van de drukte, van de verschillende mensen en alles is in de buurt en het ov is hier ook goed geregeld. Ik hoef de stad niet persee uit want er is hier genoeg te doen qua uitjes. Mijn huis is niet zo groot, maar ik woon hier verder prima. Ik blijf liever hier in mijn te kleine huis wonen dan in een rustig dorp met een groot stuk grond.
    Wat ik wel grappig vind is dat waar ik vandaan kom het voor mijn gevoel/beleving redelijk groot was. Maar als er dan nu kom denk ik is dit het? Het stelt helemaal niks voor, binnen 10 minuten ben je er doorheen. Het enige wat ik wel mis is het strand. Maar ook daar zijn alternatieven voor.
    O en een tuin mis ik eigenlijk ook wel, maar eigenlijk alleen met heel mooi weer.

7. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Ik ben opgegroeid in de randstad, altijd veel gaan stappen in grote steden als Amsterdam en Rotterdam, maar ik zou er niet willen wonen ondanks dat ik het heel gezellig vind. Ik vind het heerlijk dat ik voor groen niet perse een park hoef op te zoeken, ik ben zo in het bos of in de polder.. de auto kan voor de deur, ik vind dat toch ook heel fijn hoor..
    Ik heb een heerlijke achtertuin waar onze dochter spelen kan en veel speeltuintjes in de buurt waar ze straks ook makkelijk alleen heen kan.

Ach, voor beiden is wat te zeggen.. maar ik vind de rust thuis fijn. De drukte zoek ik wel op!

8. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Wij wonen in het noorden op het platteland, 5km buiten de dorpskern, klein dorp. Dichtstbijzijnde "stad" is op 20km afstand en ik vind het prima zo.
    Ja, ik moet mijn kinderen met de auto naar school brengen (12km, bewust voor die school gekozen) maar zou niet anders willen dan hier te wonen.
    Ik heb kilometers vrij uitzicht, een groot stuk land en een groot huis. Mijn kinderen groeien buiten op, niet aan de tv gekluisterd maar komen elke dag lekker vies uit het bos (of de tuin) thuis. Heerlijk!

Als ik in de randstad ben vliegt de drukte me aan, ik kom er eens per jaar omdat het echt moet, maar liever niet.
    Zelfs Groningen of Leeuwarden vind ik al te druk haha. Geef mij maar de rust hier, lekker onthaasten, niks moet, alles mag, en elke ochtend gewekt worden door kwetterende vogeltjes ipv voorbijrazende trams en ander verkeer.

Gewooniemand and Manolito like this.
  9. Ansj84

Ansj84 Actief lid

May 10, 2019
    470
    635
    93
    Female
    Ben opgegroeid in een conservatief dorp in de randstad en tijdens mijn studie verhuist naar de stad. Hele tijd in het centrum gewoond en nu wonen we aan de rand van de stad. Ik vind het wonen in de stad heerlijk. Als we geen kinderen hadden gewild hadden we nooit uit het centrum verhuist denk ik. Maar zelfs aan de rand van de stad vind ik het fijn dat je goed ov hebt, er behoorlijke winkelcentra zijn en dat ik in 20 min weer in het centrum ben. Daarnaast zijn we met nog geen 10 min fietsen ook in het bos. Het dorp waar ik opgegroeid ben vond ik saai en het ov was om te huilen. Zou daar ook nooit meer naar toe terug gaan. Een dorp met een goede verbinding naar de stad zou ik nog wel willen overwegen.

Boordevol likes this.
  10. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

Ik ben opgegroeid in een klein dorpje van 1000 inwoners. Daarna verhuisd naar een stad, nog eens verhuisd naar een andere stad. Daarna terug naar het platteland. Uiteindelijk een huis gekocht in een groot dorp tussen 2 steden en dicht bij de autostrade. Ik wilde landelijker, maar dit is een goeie compromis tussen vriend en ik.

11. Manolito

Manolito Fanatiek lid

Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Herkenbaar.
    Ik heb 7 jaar in Leeuwarden gewerkt.
    Midden in de binnenstad.
    Was in mijn "eind tiener, begin twintiger jaren" dus vond dat toen wel leuk.
    Ben nooit een stapper geweest, uitgaan boeide mij niet. En nog niet.
    Woon nu op een half uur van zowel Leeuwarden als Groningen.
    Dus ben overal vrij vlot.
    Maar woon hier prima.

12. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Wij komen uit de stad en wonen nu in het dorp waar man is opgegroeid en schoonouders wonen. Gelukkig nog wel dichtbij de stad, op fietsafstand. Moet zeggen momenteel geen voorkeur te hebben. Beiden hebben voor/nadelen.

Op Mn oude dag zou ik juist graag in hartje centrum willen wonen. Alles lekker op loopafstand.

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    Ik kom uit een dorp ( lees gehucht), ben later ( 18 jaar later) naar een stad verhuisd voor 1.5 jaar. Daarna naar een dorp/stadje verhuisd voor aantal jaar. Daarna voor man mijn zijn werk weer naar een dorp vrij afgelegen ook nog eens ander provincie. Ik vond het verschrikkelijk. Nu bijna 1.5 jaar weer terug in een grote stad en ik vind het heerlijk. Het oogt niet stad achtig want het is vrij nieuw dus echt een binnenstad heeft het niet. Maar ik wil niet meer terug :D dat dorpse trekt mij totaal niet, mensen zijn ook minder achter de ellebogen in de stad want ze bemoeien minder met elkaar. En alles zit in de buurt, niet half uur rijden voor een groot zwembad etc. Heerlijk.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik woon in een stad met 5000 inwoners, en ik zou niet anders willen. Behoorlijk toeristisch dus allerlei voorzieningen. Dikke prima.

15. duitshollandsmeisje

Sep 18, 2018
    5,597
    7,396
    113
    Female
    Kokkin
    Duitsland
    Ik woon nu in een boerendorpje in Zuid Duitsland en het is hier heeeeeeerlijk rustig! Heel veel groen, een leuk bos, ik word vaak gewekt door de koeien van de buurman :p we kunnen ook verse melk en eieren halen bij de buurman. Je hoort hier eigenlijk niks, alleen dieren of tractoren. En we wonen maar 10 minuten met de auto van de drukke stad af, perfect dus!

Heb ook net naast de stad gewoond hier maar dat vond ik 3x niks.. teveel verkeer, te veel mensen, altijd druk, altijd herrie/geluid.. kwam niet tot rust daar..

Nu kan ik heerlijk op mijn balkonnetje zitten met een koffie en genieten van niks, van het zonnetje dat op me schijnt en de vogeltjes die fluiten. heerlijk hoor!

klarinet and Zwierezwaai like this.
  16. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    Wij wonen in het noorden (platteland)..
    En moet er niet aan denken om in een stad te wonen. Al zit daar ook wel weer verschil in.
    Ik zou bijvoorbeeld niet echt midden in het centrum willen wonen, mij veels te druk! Maar om het centrum heen heb je gewoon woonwijken, daar zou ik wel kunnen wonen..

Maaar ik ga nooit verhuizen! Ik kan niet zonder mijn ouders:D

17. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Omgeving Haaglanden in een dorp. Zelf in een stad opgegroeid en ik mis de gemakken van een stad wel hoor.
    Qua omgeving is dit, schaapjes en veel groen, heerlijk.

Je moet hier wel een auto hebben. De bus rijd maar 2 kanten op :roflmao:

18. Mirle

Mirle Niet meer actief

Dorp! Ik ga nooit in een stad wonen. Met stadse mensen heb ik helemaal niks.

19. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Opgegroeid in een stad ter grootte van een dorp (middeleeuwse stadsrechten etc. etc.).

Tegenwoordig woon ik in een middelgrote stad in een saaie Vinex wijk. En het is hier echt niet drukker. Wel als ik naar het stadscentrum ga, maar bij het lokale winkelcentrum dus niet.

Maar met 2 kinderen met een handicap is het wel fijn in een stad te wonen. Ze hoeven bijvoorbeeld niet de stad uit om naar hun ZMLK school te gaan. Ook scheelt het dat het ziekenhuis, waar we ook regelmatig moeten zijn, niet te ver weg is.

Dus blijven we hier.

Kolibrie2 and Zwierezwaai like this.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou niet in een heel klein dorp willen wonen, maar ook zeker niet in een grote stad.
    Ik woon in een middelgrote stad met zo'n 66.000 inwoners. Dat is voor mij groot zat. De hele stad is te fietsen.
    Zelf wonen we net buiten de rand van het centrum vlakbij de boulevard en het strandje dus overal vlakbij en dat is voor ons perfect.

Amberxx and Nougat like this.

Share This Page