Waspoeder op lage temperatuur

Discussie in 'De lounge' gestart door beebje082011, 21 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Wie van jullie gebruikt waspoeder (dus niet vloeibaar) en dan op lage temperaturen, zoals 30 graden?

Heb altijd vloeibaar gebruikt voor de 30/40 graden wasjes maar over het algemeen betere wasresultaten met poeder.

Ik lees echter vaker dat het een witte waas ofzo kan achterlaten op gekleurde of zwarte kleding?

Ik wil wat minder verschillende middelen gaan gebruiken. (heb nu color vloeibaar, zwart vloeibaar, fijnwas vloeibaar staan, en dan nog 2 dozen poeder voor de 60 graden was)

Lijkt me ideaal om gewoon 2 dozen poeder in te slaan en that's it.
    Alleen: krijg je dezelfde resultaten met poeder als met vloeibaar, en maakt het dus ook niet uit of je de color poeder voor je fijne was of zwarte was gebruikt?
    Je kleding blijft even mooi?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb 2 soorten poeder: groene ariel voor de witte was en robijn color voor de bonte was.

Ik heb geen last van waas oid bij 30 graden...

3. Manoya

Manoya Niet meer actief

Hier een grote doos Dash en laat inderdaad een witte waas achter bij 30 graden was. De doos staat dus weg te rotten in de kast.

4. Pukske

Pukske Actief lid

6 aug 2014
    142
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik gebruik altijd poeder wasmiddel, ook op 30 graden. Geen problemen en heerlijk schoon en fris.
    Toevallig onlangs eens vloeibaar geprobeerd (gratis wegens actie kruidvat) maar waspoeder werkt mijns inziens net zo goed hoor.

Maar dat zal voor ieder misschien weer anders zijn.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Ik doe dat niet meer, lost gewoon niet op en geeft vlekken.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    Ik gebruik poeder op alle temperaturen.
    Poeder bont van de aldi en wit van de lidl of witte reus.

Sinds ik weer met poeder ben gaan wassen is mn was schoner, witter en prima kleur.
    Mn wasmachine stinkt niet meer, geen vetluis en ik doseer maximaal driekwart van de hoeveelheid die op het pak staat.
    Vaak ook maar de helft dus het is nog goedkoop ook.

7. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik gebruik ook poeder op lage temperatuur.
    Groene Ariel voor wit en paars voor bont.
    Geen problemen mee maar je moet gewoon niet teveel poeder gebruiken.

8. penseel

penseel Niet meer actief

Poeder is ook beter voor je machine dan vloeibare.

Ik was 90 procent op 30 of 40 graden gewoon poeder geen last van een waas op mijn was.

9. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Maar gebruik je dan voor kleine fijnwasjes gewoon de laagste dosering die op het pak staat? Die van zacht water-licht bevuild ofzo?
    Heb geen idee wanneer poeder te veel of te weinig is...

10. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik voor de 60 graden was (handdoeken, ondergoed, beddengoed, sokken, pyama's) een poeder. En voor de rest vloeibaar colour wasmiddel. Fijnwasmiddel en speciale voor de zwarte was, gebruik ik niet meer. En merk geen verschil.

11. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon op het pak kijken hoeveel je nodig hebt (hoeveel kg was, welke hardheid, vuilgraad). Bij mij is het meestal wel hetzelfde hoeveelheid en viesheid. Wat ik dan vervolgens zelf doe is het afwegen in een mini maatbekertje (met de keukenweegschaal). Als ik de goede hoeveelheid grammen heb bereikt, zet ik een streepje op dat bakje. En dan weet ik voortaan zonder wegen hoeveel poeder ik moet doen. En als ik dan evt van merk poeder verander doe ik dat wegen even opnieuw.

12. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik gebruik alweer jaren poeder omdat dat beter voor de wasmachine zou zijn, gebruik gewoon Dash waspoeder en was ook vaker op 30 graden, nooit last gehad van een waas op de kleding eigenlijk :(
    Wist niet eens dat dat kon :D

Je moet sowieso niet teveel poeder gebruiken, ik gebruik altijd minder dan volgens het pak zou moeten en de kleren zijn altijd goed schoon.

13. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik heb ook poeder, van de Lidl. Had eerder poeder van een ander merk maar toen las ik dat die van de Lidl als beste getest was.
    Alleen fijne was doe ik met een vloeibaar middel.

14. Denise001

Denise001 Bekend lid

9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Als je een witte waas of plekken op gekleurde kleding krijgt, gebruik je teveel waspoeder. Omdat er veel op lage temperaturen word gewassen en het relatief korte programma's zijn en er vaak voor een volle wasmachine aan poeder erin word gegooid gaat het klonteren en lost het niet meer goed op.
    Toevallig vorige week een enorme discussie met een klant hierover gehad. Gelukkig voor mij was de regiomanager aanwezig die haarfijn uitleg gaf.

15. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik gebruik eigenlijk altijd poeder en ik was meestal op 40graden. Ik gebruik minder poeder dan op de verpakking staat en mn was wordt goed schoon en ik heb geen witte waas. Vloeibaar gebruik ik voor de 60graden was omdat een monteur van de wasmachine ooit tegen mij zei dat vloeibaar niet goed oplost bij lage temperatuur maar wel bij hoge temperatuur. Als deze fles vloeibaar op is koop ik geen nieuwe denk ik, vind poeder net zo makkelijk.

16. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Misschien komt de waas door teveel aan waspoeder. Ik heb er namelijk nooit last van. Ik gebruik ook niet de hoeveelheid poeder die geadviseerd wordt, doe het op gevoel. Alle vlekken gaan ermee uit en hele erge vlekken gebruik ik vanish.

Poeder is veel beter voor je wasmachine, maar omdat je al eerder met vloeibaar hebt gewassen zou ik je machine even reinigen, daarna een kookwas van 90 graden laten draaien en dan moet het voorbij zijn. En maar een beetje poeder he, want als je niks raars qua vlekken hebt, heb je ook minder poeder nodig.

17. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik heb 1 doos poeder en gebruik die voor alles. Geen gedoe met poeder voor witte was en apart poeder voor bonte was en nog eens voor zwarte was. Gaat altijd goed.

En inderdaad, witte waas is als je te veel poeder gebruikt. Heb het wel eens gehad dat ik mijlenver weg was in gedachten en gewoon het poederbakje helemaal gevuld had.

18. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Ik doe vaak maar halve tonnetjes aan fijnwas, dus dan zou ik nog minder dan de 75 moeten gebruiken dat op mn Ariel pak staat aangegeven denk ik...

75 staat aangegeven bij 4-5 kg licht bevuild. Daar kom ik niet aan met zo'n klein wasje.

19. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Witte Reus poeder voor de witte was
    Robijn color poeder voor de gekleurde en handwas
    Robijn black velvet vloeibaar voor de donkere was

Mijn witte was is ook echt wit:D

En ik gebruik voor een volle trommel van circa 5-6 kilo een vol vanish maat schepje. Is 2/3 van de aanbevolen hoeveelheid.
    Vind deze schepjes ideaal

20. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik gebruik Ariel poeder voor de witte en de gekleurde was, op alle temperaturen. Ik gebruik iets meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid poeder. Ik draai altijd op het volledige programma (dus niet verkort) en bij lage temperaturen laat ik de machine extra water gebruiken om goed te spoelen. En een scheutje azijn erbij. Ik gebruik geen wasverzachter.
    Sinds ik geen vanish meer gebruik, heb ik geen last meer van vetluis.

Deel Deze Pagina