Hallo! Sinds kort gaat mijn vriend met twee collega's , 5 dagen in de week carpoolen. Ze hebben vandaag een gesprek over de kosten gehad en ze zijn uitgekomen voor de 2 bij passagiers op 3,50 p.p.p.d. Degene die rijdt , betaald ongeveer per dag zelf: 5 a 6 euro aan benzinekosten. Nu betaald hij zelf dus niks aan benzine, heeft ongeveer een euro winst per dag en krijgt van de baas ook nog eens de volle pond aan reisvergoeding. Ik vond dit zelf niet helemaal eerlijk, het is toch eerlijker om de kosten echt te verdelen ipv alleen onder de bijrijders!? Maar ik heb er verder geen verstand van, dus misschien is het wel heel normaal? Iemand hier die er verstand van heeft?
Lijkt mij dat je de daadwerkelijke kosten verdeeld door 3. Dus kosten minus reisvergoeding /3. Eventueel dat de bijrijders wel iets meer betalen ivm gebruik van de auto (onderhoud e.d.) maar alles door de bijrijders lijkt me vreemd.
Degene die rijd heeft wel afschrijving aan de auto. Auto's zijn nu eenmaal erg duur! Als je alleen al bedenkt hoeveel een nieuwe set banden kost en die slijten nou eenmaal. En dan heb je nog andere onderhoudskosten en belasting etc. Geen idee hoe ik zoiets zou verdelen maar dit kun je wel meenemen in de overweging.
Een auto kost veel meer dan alleen benzine hoor. Krijgen die andere twee ook reiskosten vergoeding van de baas?
Tja, dat is lastig. De bestuurder loopt het risico dat er iets met zijn auto gebeurd, heeft de onderhoudskosten, verzekering, belasting, etc. dus ik kan me wel voorstellen dat hij minder bijdraagt in de brandstof of zelfs niet zoals nu. Hoe zit het met de kostenvergoeding voor de andere 2? Krijgen zij geen reiskostenvergoeding? Moet degene die rijd nog omrijden of worden de andere twee op de route opgepikt.
Je kan toch gewoon doen: A rijdt week 1, B rijdt week 2 en C rijdt week 3 etc. Dan maak je allemaal toch evenveel kosten offe? Ik doe dat ook met een collega, de ene week rij ik en hij de andere week, waarom zou ik hem dan moeten betalen en andersom?
Ja, dat lijkt me ook gewoon normaal? Volgens mij doet iedereen dat? Nog nooit gehoord dat mensen elkaar geld geven.
Het lijkt hier ook niet echt te gaan om carpoolen, maar gewoon 2 collega's die dagelijks met een andere collega meerijden. Althans, als ik denk aan carpoolen, dan denk ik aan auto's delen en dus afwisselend rijden. Maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk.
Bedankt voor de reacties. Ja de andere twee krijgen ook reiskostenvergoeding. Dit zal zo rond de 140/150 euro in de maand zijn. Nee de bestuurder hoeft niet om te rijden, hij woont 1 dorp verderop en wij aan de rand van de snelweg , hij hoeft alleen te stoppen. Ze rijden niet om de beurt, omdat onze tweede auto net naar de sloop is gegaan en ik de auto veel gebruik. De andere bijrijder rijdt níet omdat.... Ja dat weet niemand. Hij heeft wel een auto voor zichzelf, maar wil hem niet gebruiken. Snap de onderhoudskosten etc, maar al winst per dag en dan ook nog eens de vergoeding van de baas? Als het zo moet, dan vind ik het goed. Ik ga er ook niet moeilijk om doen, maar vroeg me af hoe anderen dit deden.
Die andere twee maken pas winst, als ze 140/150 euro krijgen en maar 3.50 per dag kosten maken. Dat is zo'n beetje de helft. Dus zij maken winst zonder dat ze verder kosten maken, de rijdende collega maakt winst maar maakt ook kosten.
Heel eerlijk, zolang het onder de kosten van de prijs van het OV valt dan zou ik écht niet zeuren. 3,50 per dag heen en terug naar werk klinkt als een redelijk bedrag, en al zou hij er wat aan verdienen.. het is niet alsof het afschuwelijk duur is lijkt me. Als je een eigen auto zou hebben zouden de kosten hoger zijn.
dit is geen carpoolen, dit is meerijden met een collega tegen vergoeding. Opzich komt er meer bij kijken he, verzekering en wegenbelasting, tel dat er eens bij de benzine kosten op, en deel dan nog eens, dan is die 3.50 niet eens zo gek, daar kan je zelf niet voor rijden. dan heb je afschrijving, banden, nieuw oliefilter enz enz, kost ook elk jaar weer geld. Ik ga er van uit dat je man 5 dagen per week meerijdt, dat kost dan per 4 weken 70 euro, neem aan dat je man ook gewoon reiskosten krijgt, is het kosten dekkend dan zou ik niet zeuren verder.
Tsja ik zou zeggen 3,50 keer 20 werkdagen per maand is 70 euro terwijl je 150 krijgt van je baas. Jij hoeft minder snel banden te wisselen, onderhoud, ruitenwissers, olie en filters etc te vervangen. Je auto schrijft minder af en je krijgt dus ten opzichte van 70 euro kosten 150 euro van je baas. Je hebt dus in feite 80 euro extra salaris want jij gebruikt de auto dus die reiskostenvergoeding is voor je man een bonus want hij gebruikt geen auto voor zijn werk maar jij wel al dan niet voor werk. Als die persoon ieder seizoen winterbanden moet leggen bijvoorbeeld terwijl hij er anders twee mee had kunnen doen als hij met jou man mee had gereden kost hem dat al zeker minimaal 400/500 euro extra. Om maar een voorbeeld te noemen. Ook heeft hij naast de vergoeding die hij krijgt van 140 euro (2x 70 euro van je man en collega) maakt hij dat makkelijk alleen al op aan brandstof per maand. Samengevat: ik vind dat je een beetje zeurt sorry.
Zoals ik carpoolde met 1 collega: om en om reden wij een volle week met onze eigen auto. Dus nix elkaar een vergoeding geven. Dat is carpoolen. Ik zou als bestuurder 3,50 pd weinig vinden. Of in ieder geval; de collega's krijgen 150e reiskosten maar betalen maar 70 euro...het is wel lekker goedkoop voor hen op deze manier...Ik zou het niet eerlijk vinden als bestuurder. Maar je moet verder denken dan alleen de benzine bij een auto. Mensen vergissen zich al snel in de onderhouds- en reparatiekosten.
Mijn zwager reed destijds ook altijd met iemand mee. Hij had zelf geen auto en kreeg omgerekend 10,- per dag aan reiskosten van zn baas. Hij betaalde de autorijder 5,- per dag en ook die kreeg 10,- per dag reiskosten van de baas. Dus inprincipe kreeg de rijder 15,- per dag en soms meer als er meerdere mee reden. En mijn zwager hield er dus geld aan over. Het is maar net hoe je het afspreekt. Ik vind het opzich geen rare afspraak.
Collega en ik carpoolen sowieso twee dagen per week. Ik werk 4 dagen en zij 3. Maandag rijdt ik (dinsdag ook, maar dan alleen) woensdag rijdt zij. De donderdag rijden we of om en om, of we rijden alletwee omdat één van beiden andere afspraken heeft. Zo scheelt het ons beiden 4-6 ritten per maand. En we doen dus ieder onze eigen kosten. En ja het is lekker toch wanneer je er iets aan over houdt? Vroeger reisde ik met OV, had een maandkaart voor de trein.... en hield dan nog 25 euro over.
Wil je een echt goede berekening? Doe dan eens 28 ct per kilometer... en dat deel je dan door 3 personen In principe zou daar alles in moeten zitten zoals brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud etc.
@nijntje1990. Zucht.. Waarom zeur ik nou weer ? Ik vraag alleen hoe anderen het regelen , mag dat? Iedereen: bedankt voor de reacties. Al met al is het idd een mooie afspraak. Thanks