Ik was mijn eigen nieuw gekochte kleding ook altijd voor ik het voor het eerst aantrek. reden 1: chemicialieën die gebruikt zijn tijdens maakproces d.m.v. wassen zoveel mogelijk verwijderen reden 2: wie heeft de kleding allemaal vastgepakt/aangepast...niet zo fris vind ikzelf dus. Voor de babykleding is het zelfs echt nodig, omdat de babyhuid veel gevoeliger voor gebruikte chemicalieën is, en je geen allergische reacties wil voor je kindje neem ik aan. Wassen met een neutraal of zeer zacht wasmiddel, zonder wasverzachter.
Ik was ook alle spulletjes voordat ze de kast ingaan. Doe ik bij mijn eigen (nieuwe) kleren ook. En ik vind het wel fris als de kleertjes lekker naar wasmiddel ruiken ipv naar de winkel / het verpakkingsmateriaal enzo! En het is ook nog eens goed voor de nesteldrang . Ik draai geen aparte baby-wasjes, was de spulletjes gewoon mee met onze eigen kleren als ik weer wat nieuws heb!
Ik heb het ook gedaan de 1e 6 maanden. Vooral omdat een babyhuidje veel gevoeliger is dan een grote mensen huid. Ik heb zelf ook wel een gevoelige huid. Vooral flink geparfumeerde wasmiddelen geven me flinke jeuk. Ik gebruik dus gewoon mijn eigen merk wasmiddel (vaak huismerk/goedkopie = minder parfum). Kleertjes met felle kleuren was ik eerst wel even met de hand&biotex, want ze geven soms flink af bij de 1e was. En zachte kleuren en de wassen erna gaan gewoon mee met onze was.
Heb ook alles gewassen. Vind ik veel frisser. Was wel gewoon met Ariel en gebruik Robijn puur en zacht wasverzachter. 'Men' raadt eigenlijk wasverzachter af, maar vind de kleertjes anders zo ruw en het ruikt dan ook lekkerder. Maar gebruik dus wel een milde wasverzachter.
Ik heb het wel gedaan met alle kleertjes, hydrofielluiers, beddengoed etc, die ik al voor haar geboorte in huis had. Met alle kleertjes die ik van de kraamvisite kreeg en die ik daarna zelf heb gekocht heb ik het niet meer gedaan... Ze spuugt alles toch weer onder, dus na een paar uur dragen gaat het alsnog de was in
HIer ook alles gewassen ivm de evt allergische reactie... Plus dat ik het gewoon leuk vond om die kleertjes telkens in m'n handen te hebben... sorteren, wassen, ophangen, strijken, opvouwen..... heerlijk weggedroomd toen
ja ik heb alles gewassen even op kort prgramma met een beetje wasmiddel.. Veel kleertjes gaan in de winkel al door vele handen.. dat vind ik niet fris.. wanneer spullen met die scheepscontainers vervoerd worden, word er (meende ik) een e.o.a. troepje ingespoten om de insecten te killen.. Dat gif zal ook in de kleertjes trekken, ben ik bang.. Ondanks verpakkingsmaterialen...
Voor de baby geboren werd heb ik wel alles gewassen maar daarna niet meer hoor. De kraamverzorgster vond het ook niet nodig en ik eigenlijk ook niet.
Ik was altijd alle kleren voor het dragen. Vooral de onderkleding. Doe ik met mijn eigen kleding en ondergoed ook. Lotte had eerste week best wel rode vlekken van de kleertjes. Huid is nog heel teer en moet je voorstellen: het heeft nog nooit kleertjes verdragen. Hier in begin een sensitief wasmiddel gebruikt. Nu gaat alles met gewone was mee. Gebruik zelf ook geen wasverzachter. Maar ik verwacht dat ze er wel tegenkan, ze is niet zo gevoelig (meer) voor kleren/ shampoo/ creme etc. Ik vind nieuwe kleertjes ook niet fris ruiken. En dan een hele kast vol. Jakkie. Ik heb ook pas alles gewassen net voordat ik was uitgetelt (in week 36 ofzo) omdat er anders weer stof ed. op komt en ik vond het frisser als alles recent gewassen was. En sowieso pas toen de meubels er waren. Dan is het ook gewoon zo leuk om alles een plekje te geven. Krijg er gewoon heimwee van
Welke wasverzachter gebruik je precies? Ik vroeg me namelijk af vanaf wanneer je weer wasverzachter mag gebruiken? Ik gebruik nu azijn als wasverzachter, maar ik vind echte wasverzachter toch wel fijner en lekker ruiken. Ik was de kinderkleertjes gewoon met die van ons mee. Voor de geboorte van Tim heb ik alle nieuwe kleertjes gewassen voor hij het aandeed, maar nu doe ik dat niet meer. Ik vind de geur van nieuwe kledij eigenlijk wel lekker ruiken *bloos* wellicht ben ik dan ook de enigste
Ik heb de eerste weken wel alle kleertjes gewassen voor gebruik, maar nu niet meer. Ik heb ook gewoon altijd ons normale wasmiddel gebruikt hoor. De kraamhulp zei ook dat je dat gewoon eerst moet proberen. Anders haal je een hoop spullen in huis die je niet nodig hebt, en bouwt je kind ook wat weerstand op! Onzekinderen hebben trouwens nooit ergens last van gehad!
@lieselot84: Ik gebruik Robijn wasverzachter, de witte. Er staat op de voorkant hypoallergeen en dermatologisch getest. Het is natuurlijk maar de vraag of de kleine er wel of niet tegenkan, maar anders was ik het wel opnieuw. Had het volgens mij ergens op een oud topic gelezen dat je deze wasverzachter wel kon gebruiken, maar weet het niet meer zeker. Vind het zelf gewoon prettiger met wasverzachter. Het ruikt lekkerder en de kleertjes worden niet zo stug (doe de kleertjes nl niet in de droger).
Noolaa, bedankt voor je antwoord. ik droog de bovenkledij ook niet in de droger en dan is alles inderdaad wat harder en stugger. volgende week moet ik naar het CB voor Tim zijn prikjes ik zal het daar eens navragen voor de zekerheid. Bedankt!
Wasverzachter kun je gewoon uitproberen en als hij erop reageert, stop je er weer een paar maanden mee.
Wij wassen alle nieuwe kleertjes/kleren voor we ze aandoen (ook onze eigen kleding). Ik vind nieuwe kleding gewoon stinken (waarschijnlijk de chemicalien uit de fabriek). En ik vind het gewoon lekker fris. Moet er niet aan denken dat ik of mijn kindjes een kleding stuk aanheeft wat al 10 mensen/baby's/kinderen gepast hebben ofzo. Of evt een pakje gekocht, thuis bij kwijlbaby aangedaan maar zat niet zo mooi dus weer terug gebracht. Nee vind dat geen fijn idee, daarom was ik dus echt alles voor het in de kast komt en aangedaan word.