Mja een bak water lijkt me eigenlijk nog erger omdat je het dan niet wegspoelt. Of zou de azijn/citroen dan zorgen dat die bacterie dood gaat?
Die komen hier gelukkig nooit op het aanrecht terecht. Ik ben altijd heel voorzichtig met rauwe kip. En daarna ontsmet ik alles.
Jawel hoor, doe het in een bak met water en citroen en daarna in een aparte bak met water, dus het zure wordt er afgespoeld. Daarna direct in de pan leggen en voorzichtig het water weggooien in de gootsteen zodat het niet spettert, vervolgens gootsteen, handen, aanrecht e.d ontsmetten. Kan me wel voorstellen dat wanneer je dat niet voorzichtig doet je er ziek van kan worden. Maar dat is sowieso wanneer je met rauwe kip werkt, daarmee moet je altijd heel voorzichtig zijn.
maar je hebt wel in de gaten dat heel veel mensen die hele heisa die jij doet overslaan en ook niet ziek worden??? Ik begrijp oprecht niet waarom je er zoveel gedoe van maakt. Al dat gesjouw met die kip geeft naar mijn mening veel meer kans op een salmonella besmetting dan wanneer je de kip gewoon netjes schoonmaakt (snijdt) en dan in oven of pan legt, maar goed dat zal wel aan mij liggen.
Dat denk ik dus ook. Google maar eens op rauwe kip wassen, je leest overal dat je dat dus juist niet moet doen.
Ik weet niet of je mijn post hebt gelezen hoor, maar ik zeg nergens dat ik bang ben om anders ziek te worden. Zoals ik al zei: vind dat slijmerige velletje, bloedstukken en bonken vet gewoon niet fijn om mee te koken (iedereen is anders, en dat hoeven anderen echt niet te begrijpen wat mij betreft). Als ik wel filet zou gebruiken (maar dat eet ik niet zo graag), zie ik niet echt een reden om te wassen, aangezien daar doorgaans geen bloedstukken of haren aan zitten. Ook zou het anders zijn wanneer je de kip direct van de supermarkt koopt, omdat die al schoongemaakt is in de fabriek. Maar de onze komt van een groothandel of boerderij, en dan is het nou eenmaal gewoon minder netjes dan een voorverpakt stukje van de supermarkt. Daarbij sjouw ik nooit met kip hoor, zelfs niet als we het kopen omdat het netjes aan de deur wordt bezorgd (bestelling).
Ik snijd kip altijd 'schoon' (bloederige stukjes en vet eraf) en gooi het dan in de pan of ovenschaal. Koken kost al best veel tijd, heb echt geen tijd om ook nog aparte bakken water te maken voor mijn vlees. Ik zorg dat de snijplank en het mes altijd direct afgewassen wordt, maar verder ga ik niet.
Bij kippenpoten of dijen zit er vaak bij de poot nog een rest veren, dat snijd ik altijd weg. Dat kan je met water toch niet schoonkrijgen?
Ik snij mijn kip ook gewoon 'schoon', gaat veel sneller. Dat denk ik tenminste. Ik heb kip tenslotte nog nooit gewassen.
Ik vind het makkelijker weg te halen wanneer het een tijdje heeft geweekt, vooral resten van veren zitten echt behoorlijk vast (zal ook wel schelen dat wij vaak biologische kip eten), anders is het zo'n getrek en gedoe. Vind het verder niet veel tijd kosten want in de tussentijd doe ik gewoon wat anders.
Ik was mijn groenten en fruit wel maar ik ga niet staan schrobben. Appels at ik vroeger altijd zonder ze te wassen. Ik ging daar pas over nadenken toen ik van onze oudste in verwachting was haha
Zelfs als het overal wordt afgeraden blijf ook ik kip 'wassen'. Met de paplepel ingegoten (Surinaamse cultuur). Buitendat maakt azijn je kip een stuk malser (ff laten weken.) Het is trouwens niet zo dat je de kip onder een harde straal water houdt ofzo??? Want er spettert helemaal niks.
Ja ook altijd, behalve als ik de schil niet eet. Maar alleen met water, ik had nog nooit gehoord over met afwasmiddel wassen, maar ik vind dat wat gek klinken eerlijk gezegd Maar ik heb ook al een paar keer gezien dat een kind ergens aan likt en het dan weer terug legt, vind dat gewoon niet fris. En verder weet je ook niet wat er mee gebeurd is. En misschien was je inderdaad niet al het vieze eraf, maar iets is beter dan niets. En ik heb ook zoiets van met uit eten/bij een ander eten gebeurd het misschien niet, maar daar zit vind ik juist de balans in. En zo vaak eet ik toch niet ergens anders waar ik het niet zelf in de hand heb, dus dat scheelt ook al.