Ik heb er totaal geen verstand van en eerlijk gezegd wist ik nog niet eens dat het bestond: een beleggingsverzekering. Mijn vriend had via zijn baas een beleggingsverzekering. Elke maand werd er een bedrag van zijn salaris gehouden, 50 euro dacht hij, en dat werd dan belegd. Ik heb mezelf daar nooit mee bezig gehouden en de brieven ook niet gelezen omdat hij dit al had voordat we gingen samenwonen en het zijn pakkie aan was. Nu kregen we laatst een waarde overzicht en toen is hij eens gaan denken hoe het verder zit aangezien zijn ex-werkgever failliet is sinds januari. Er word sindsdien niks meer belegd omdat er geen geld meer bij komt. De adviseur heeft gezegd dat hij dat geld net zo goed kan opnemen. Nu krijgen we binnen 10 werkdagen een afkoopbrief, op google zag ik dat er financiële gevolgen aan zouden kunnen zitten? Ik heb werkelijk geen idee wat een afkoopbrief is. Ik hoop dat het verhaal een beetje logisch is. Alle beetje informatie is welkom!
Het word zwaar belast. En houd erg rekening mee dat het als inkomen word. Het klinktnheel mooi maar als je dan de helft moet afdragen
Ligt er aan of er een lijfrente aan gekoppeld zit. Zo ja, dan zal er 52% belasting van worden ingehouden. Dat kan je wel het jaar erop opgeven bij de belastingdienst, en dan kan je eventueel nog een deel terug krijgen. Als er geen lijfrente aan gekoppeld zit, dan ligt het aan de firma of ze afkoopkosten in rekening brengen. ASR bijvoorbeeld, berekende geen afkoopkosten meer. Daar kreeg je gewoon het bedrag uitbetaald ( mits het dus geen lijfrente was ). Dit telde echter wel bij je inkomen op, waardoor je uiteindelijk zwaarder belast kon worden.
Dank je! Op het waarde overzicht kan ik niet vinden of er een lijfrente opzit. Mijn vriend denkt van niet omdat de contact persoon zei dat er geen kosten aan verbonden zaten alleen belasting. Het is trouwens bij Generali.
Nou ja, weet je wat, we wisten eigenlijk niet eens dat we het hadden. Dus dan is zelfs de helft nog mooi meegenomen natuurlijk! Maar er gaat dus de helft af door belasting? En wordt dat meteen berekend of volgend jaar pas met de belastingaangifte?
Nou, die 52% zijn geen kosten, dat is belasting. Bij de afkoop van een 'normale' beleggingsverzekering is in eerste instantie geen belasting mee gemoeid dacht ik. Het wordt in een bepaalde box geschaald afhankelijk van je inkomen. Maar goed, dit is al een jaar of 2 geleden dat ik me met beleggingen en lijfrentes bezig hield, wellicht is er het e.e.a. veranderd ondertussen.
Wij hebben vorig jaar ook afgekocht, kregen toen een mooi bedrag. Kreeg gisteren een brief dat ik compensatie bedeag krjg ivm teleurstellende resultaten... Nou ja ik vind het prima
Wij hebben vorig jaar een beleggingsverzekering uit laten betalen. We hielden de helft over. Dit bedrag moesten we dit jaar bij de belasting opgeven. En daar ging er ook nog eens 20% van af. Dus eindelijk hielden we er iets meer als 1000 aan over. Terwijl het gespaarde bedrag iets van 4000 was. Dus laat je goed voorlichten. Want wij zijn daar ook goed mee de mist in gegaan.
Maar we weten dus niet door wie we ons moeten laten voorlichten? Mijn vriend heeft 3 verschillende mensen gesproken en alledrie zeiden dat hij het net zo goed af kon kopen omdat er dus ook niks meer bijkomt...
Je hebt de afkoopwaarde al aangevraagd, daar zal alles wel uitgelegd op staan. Dus die sowieso even afwachten. Dan nog een puntje als het een lijfrente is, dan is het van belang of jullie de jaarlijkse ( of maandelijkse ) inleg hebben afgetrokken jaarlijks bij de belasting. Als je dat niet hebt gedaan, en dus geen voordeel van die lijfrente hebt gehad, dan kan je een vrijwaring bij de belastingdienst aanvragen. Die gaan controleren of het klopt dat jij niets hebt afgetrokken, en als dat het geval is krijg je die vrijwaring. Die moet je opsturen naar de verzekeringsmaatschappij vóór je gaat afkopen. Dat zorgt er voor dat je geen 52% afdraagt. Maar goed, dat is dus alleen als je een lijfrente hebt.
Toevallig zijn wij daar ook mee bezig om het af te kopen, geen lijfrente en alles bij aegon. Omdat het totaal bedrag minder is dan dat mijn man heeft ingelegd hoeven wij er geen belasting over te betalen en het ook niet als extra inkomsten op te geven bij de belastingdienst. Je moet er wel rekening mee houden dat de verzekeringsmaatschappijen en de consumentenbond momenteel bezig zijn met een compensatie voor mensen die verlies hebben geleden (je kan dit zien als een soort woekerpolis), dus als je de polis af wil kopen (zo heet dit ook al hoef je geen boete te betalen, het is gewoon de term daarvoor), teken dan in elk geval niets waarbij in de kleine lettertjes staat dat je af ziet van elke vorm van compensatie! Want die compensatie zal waarschijnlijk uit een bedrag met drie nullen bestaan, dus dat is altijd mooi meegenomen.