Tandarts(assistente) in de zaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkie97, 3 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik heb van vorige week woensdagnacht t/m zaterdagmorgen op de maximale dosis ibuprofen en paracetamol geleefd omdat ik gigantische pijn in mijn mond had.
    Het begon met een scherpe pijn aan de linkerkant van mijn mond, op een aantal verschillende plaatsen, zowel boven als onder. Ik dacht eerst dat het weer de gevoeligheid van mijn blootliggende tandhalzen waren door terugggetrokken tandvlees, maar na 2 dagen concentreerde de pijn zich echt op 1 kies. Dus ik dacht dat dat dan de boosdoener moest zijn geweest. Wanneer ik mijn kaken op elkaar deed voelde het echt zoals wanneer je net een kies hebt laten vullen.
    Maar ook weer af en toe pijn op andere plaatsen. Warmte deed het verergeren (thee, soep) maar juist met koud eten trok de pijn vaak even weg.
    Tot ik zaterdag in de loop van de dag het idee had dat de pijn grotendeels weg was, toen gestopt met de pijnstillers en ook niet weer nodig gehad. Die kies is nog licht gevoelig maar van pijn kan ik niet meer spreken.

Ik ga sowieso alsnog morgen de tandarts bellen voor een check, maar zijn hier tandartsen of assistenten die een idee hebben waar deze pijn vandaan kan zijn gekomen? Ik heb het eerder gehad, precies op dezelfde manier maar dan was het in enkele uren over, nu duurde het dus enkele dagen.
    Aan mijn tandvlees was niks te zien en was verder ook niet pijnlijk. Ik vind het zo vreemd dat de pijn op wisselende plekken zat.

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Geen tandarts maaarr, zou wel zeker naar de tandarts gaan. Een ontsteking aan een tand, gaatje oid. Pijn kan eerst hevig zijn om daarna af te zwakken, en vervolgens weer terug te komen. Zei een tandarts een x tegen mij toen ik voor spoed kwam om te laten trekken. Sterkte! Pijn in je mond is vreselijk.

3. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Het voelde dus ook alsof de kies hoger zat dan normaal?
    Het klinkt als een wortelpunt ontsteking. Dat de pijn weg is, kan betekenen dat de zenuw dood is.
    Maar kan alsnog voor hele nare problemen zorgen als je er mee door blijft lopen.

Ben geen tandarts hoor, maar helaas wel ervaringsdeskundige :rolleyes:

4. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Ik ben geen tandarts(assistent) maar dit doet mij meteen denken aan een ontstoken wortel. Dit heb ik 2 keer gehad en was precies zoals jij omschrijft.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    En als die zenuw dood is... moet dan de kies eruit?

6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Neehoor. Dan krijg je een wortelkanaalbehandeling en dan is het weer opgelost.
    Alleen is de kies niet meer vitaal, dus kan met de tijd (jaren) wel afbreken.

Maar...
    Ik weet't niet zeker. Misschien is het wat anders bij jou.
    Zit er al een vulling in toevallig?

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Hmm klinkt altijd zo eng vind ik, een wortelkanaalbehandeling....brrr

Geen idee of er een vulling in zit, kan maar zo zijn want ik heb er wel een paar. Als er een zit is het wel een witte, niet zo'n metaalkleurige.

8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Kan nl ook nog zijn dat de vulling niet goed meer is. Kan ook best pijnlijk zijn.

Een wortelkanaalbehandeling klinkt inderdaad niet gezellig nee ;)
    Maar valt mee hoor! Je wordt verdoofd, dus geen pijn.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik lees ook dat het wel aan gevoelige zenuwen kan liggen, die scherpe pijn, door blootliggende tandhalzen. En dat dat vanzelf weer over gaat. Maar de vraag is hoe lang die pijn dan mag duren. Ik snap dat je met een hap ijs bijvoorbeeld even pijn hebt (dat had ik namelijk altijd, maar juist de laatste maanden niet meer door andere tandpasta). Nu duurde de pijn echt een paar dagen.
    Wordt ook wel eens wakker met m'n kaken op elkaar geklemd, lees ook dat dat pijn kan geven.
    Maar goed, het echte antwoord zal de tandarts natuurlijk alleen kunnen geven. Ben benieuwd of ik snel aan de beurt ben. Spoed ben ik niet meer nu.

10. Mimus

Mimus Fanatiek lid

26 okt 2015
    2.267
    2.464
    113
    Zit er toevallig ook een bultje op je tandvlees naast de kies die zo pijnlijk was?

Klinkt inderdaad als een ontstoken kies. Goed om even langs de tandarts te gaan, die kan wat verschillende testjes doen, hoogte checken, vitaliteit met koud testen en evt een röntgenfoto maken.

Sterkte!

11. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Ja zeker even naar de tandarts!
    Succes!

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Blijkt een gaatje onder de vulling te zijn. Tandarts kon zo niet eens zien dat er een vulling zat zei hij, zo netjes had hij dat gedaan...:rolleyes:

Maar goed, van binnenuit werd ie aangevreten en zat dicht bij de zenuw dus het was geen aanstellerij zei de tandarts. Kreeg nog wel een tip; liever geen pijnstillers gebruiken dan gaat de pijn sneller weg. EEhhhh.... jaaja.

Maar goed, kan woensdag al geholpen dus mooi vlot.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Misschien omdat je daar zo knettergek van wordt dat je een touwtje aan je kies bindt, andere uiteinde om een deurklink en dan de deur met veel kracht dichtgooit? In dat geval heeft hij wel een punt, is de pijn vast weg uiteindelijk ;)

Deel Deze Pagina