Onze dochter geeft sinds kort aan dat ze naar de wc moet, mama poepie? En dan doetzevaak ook wat. Maar als ik haar luier af laat dan doet ze niks terwijl ik zie dat ze wel moet. Hoe nu verder? Wie heeft er tips?
Af en toe samen naar de wc gaan, natuurlijk ook als ze het zelf aangeeft, maar bv ook meteen na het wakker worden. Op het potje/toilet het gezellig maken, bijvoorbeeld een boekje voorlezen, en zo zal ze meer en meer aanvoelen dat ze plast, vervolgens aan voelen komen dat ze moet plassen en het dus op tijd aangeven. Als je zo merkt dat de luiers vaak droog zijn en ze dus vaak op de wc/potje plast, dit zelf ook aangeeft, dan eens kijken hoe het zonder luier gaat.
Waarom laat je de luier niet om en beloon je haar voor alle momenten dat ze op het potje/wc gaat? En spelenderwijs regelmatig op het potje/wc zetten, mits ze wil. Waarschijnlijk is de stap nu nog te groot om haar zonder luier te laten lopen, maar ik zou wel gebruik maken van het feit dat ze het aangeeft!
Ik lees even mee. Hier het zelfde. Hij zegt: mama poepe! Vervolgens kijk ik in z'n luier en dan heeft hij nog niets gedaan (en soms ook wel). Vervolgens vraag ik: wil je op de pot? Ene keer wil die andere keer niet. Als hij op de pot zit, dan komt er niets. Als ik de luier aan doe dan poept hij binnen 5 minuten. Hij heeft wel al op de pot geplast. Dit gaf hij ook zelf aan.. Op dit moment blijf ik het doen zoals we het doen en zomer 2014 gaat de luier uit en onderbroek aan en dan zien we wel hoe 't gaat.