Ik ben op zoek naar wat ervaring. Mijn zoon is 9 weken geleden geboren. Hij was ruim 4 weken te vroeg en heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen met sonde, toen mocht hij (eindelijk) mee omdat hij alle voedingen zelf kon drinken. Hij lag in het ziekenhuis keurig op zijn rug netjes strak en gestreken in een bedje. Verschonen, eten, slapen was zijn ritme. Wij (papa en mama) mochten onbeperkt met hem buidelen dan sliep hij ook heerlijk door. Doordat hij een actieve zus heeft van 2,5 heb ik hem vanaf het begin vaak in de geweven doek gedaan. Dan kan ik haar verschonen en verzorgen. Maar wil hij overdag eigenlijk niets anders meer dan in de doeken aan mijn lijf geplakt zitten. Sinds deze week duld hij het om soms een kwartiertje in de box te liggen, daarvoor was het direct huilen, van zachtjes naar krijsen. Al zijn slaapjes doet hij alleen maar als hij geknoopt is. Hij lijkt er ook een enorme hekel aan te hebben om plat op zijn rug te liggen, dan gaat ie ook vaak gillen. 'S nachts ligt ie in een wiegje naast ons bed (handig met voeden) maar hij slaapt alleen maar goed een paar uur achter elkaar op zijn buik. Het wiegje accepteert hij alleen als het donker is, en de nachten verlopen verder dan prima tussen 23.00 en 07.00. Maar overdag hangt hij dus uren aan mij. Komt neer op zo'n 11á 12 uur, voedingen knuffelen met papa, zus en even in de box om te proberen. Ik vind het ergens wel goed, hij zal hoogst ws mijn laatste baby zijn, ik geniet van zijn geur, nabijheid en wil aan zijn behoefte voldoen. Maar ik heb soms ook pijn in mijn lijf van het vele lopen, dragen, last van warmte bultjes in de hitte paar weken geleden, ik mis het lichamelijke contact met mijn peuter omdat mijn baby er altijd 'tussen' zit. Zijn er hier mensen die dit herkennen? Doe ik het wel goed zo? (ik krijg wel eens te horen dat ik mijn kleintje verwen) Moet ik (over een tijd) meer mijn best doen om hem overdag in een bedje te laten slapen, of kan het ook vanzelf zich oplossen? Ben er wel wat onzeker over. Heb dochter voornamelijk alleen onderweg op pad gedragen. Dit is mij nieuw. Bedankt voor het lezen.
Ik heb zoontje bijna 4 maanden gedragen, had ook nog een kleintje rondlopen. Zoontje wilde absoluut niet in de box of bed, dus dit was de enige oplossing. Wel lastig af en toe, maar ik heb er maar aan toe gegeven en het is na een maand of 4 vanzelf over gegaan. Nu mis ik het nog wel eens, hij kruipt en loopt overal langs en wil echt nooit meer bij me zitten Snap wel dat het lastig is inderdaad, maar heel abnormaal lijkt het me niet. Hij is nog maar zo klein.
Verwennen? Nee, je volgt hem in zijn behoeftes. Waarschijnlijk zal het zich vanzelf oplossen zodra hij wat meer kan en wil. Je kunt kijken of het lukt om hem ergens anders te laten slapen, door simpelweg af en toe te proberen. Lukt het niet, dus gaat hij huilen, dan weet je dat. En kun je het later weer een keer proberen Misschien is hij geen rugslaper, maar een buikslaper? Misschien kun je af en toe de draagdoek met zoontje uit 'handen' geven aan je partner? (Weekenden, 's avonds) Op die momenten kun je wellicht een knuffel extra geven aan je dochter.
Niks mis mee om je baby heel veel te dragen, dus wat daar betreft niet onzeker zijn of het idee hebben dat je hem verwent. Het is gewoon een normale behoefte van een baby, waar jij gehoor aan geeft. Voor jezelf is het misschien wel fijn als je partner het dragen eens over kan nemen. Heeft jou lijf even rust en heb je wat knuffeltijd met je dochter. Het slapen in de nacht gaat goed. Overdag in zijn bedje gaat vanzelf ook wel komen. Je kunt het af en toe proberen, evenals de box (wat je al doet). Zou hem op zijn buikje laten slapen als je dat durft. Mijn zoontje slaapt ook veruit het best op zijn buik, vanaf zijn geboorte. Echt, voor je baby doe je het super goed, die kan zich geen betere mama wensen
Bedankt voor de reacties! Hij slaapt s nachts op zijn buik, mede omdat hij toch naast mij in zijn wiegje slaapt ben ik daar best gerust op, ik kannen goed observeren, hij draait zijn hoofdje goed. Vanavond heb ik het besproken met mijn man, hij is een uur gaan wandelen met onze zoon op zijn arm, ik heb dochter lekker in bed gestopt en goed kunnen knuffelen. Uitgebreide douche genomen daarna. Helaas wil mijn man niet buiten lopen met de draagdoeken. Ik had hem eens geknoopt en hij kwam terug met zoon op zijn arm en de doek over zijn schouder Misschien dat hij de ringsling beter vindt. Ik heb mijn relaas ook op een ander forum gezet en daar werd een draagzak aangeraden. Ik ga dat mijn man eens voorleggen, misschien vindt hij dat wat 'mannelijker' Fijn om te lezen dat het vanzelf over kan gaan. Tot die tijd zal ik van deze tijd het positieve ervan genieten; zijn geur, warmte, slapende lijfje en lieve geluidjes.
Ik heb mn dochter, nu bijna 4 maanden, ook veel in de draagzak! In het begin leek ze de nabijheid erg nodig te hebben, nu ze in haar sprongetje zit kan ze ineens wel even rustig alleen liggen en spelen. Ik bouw het dus langzaam op en ga mee in haar behoefte. Wij hebben een storchenwiege, misschien is dat wat voor je man? Gewoon lekker dragen en doen waar jij je goed bij voelt
Als hij niet op z'n rug wil liggen en graag op z'n buik of in de draagdoek.... Is hij onrustig? Verborgen reflux?
Misschien overdag inbakeren tijdens zijn slaapjes voor geborgenheid (dan wel op zijn rug laten liggen natuurlijk
Let op bij de draagzak wel op dat deze ergonomisch is. Verder kan dat voor je man een prima oplossing zijn. Fijn dat je even je dochter naar bed hebt kunnen brengen en lekker hebt kunnen douchen.
Heeft hij geen last van (verborgen)reflux? Dan liggen kindjes ook graag op hun buik... en plat liggen een drama. (k doe maar n gooi hoor) Heb hier verder geen ervaring mee maar dit kwam boven toen k verhaal las...
Reflux kan idd zeker, maar daar is de eerste stap altijd (of hoort het te zijn) de leefregels van reflux opvolgen om te zorgen dat het kindje er zo min mogelijk last van heeft. Doordat ts haar kindje in een draagdoek draagt volgt ze automatisch diverse regels op. Bijv; Minimaal 30 minuten na de voeding overeind houden. Slaapplek het hoofdeinde verhogen In een draagdoek dragen kan prettiger zijn Evt buikslapen. Etc. Ik lees verder niet dat ts haar zoon ook in de draagdoek nog onrustig is. Medicatie is dan niet nodig en liever overbodig. Bij reflux moet je proberen te voorkomen dat medicatie nodig is. Uiteraard, als het nodig is kun je het beter wel dan niet gebruiken. Ts, ik kan je alle leefregels van reflux geven, mocht je zelf ook reflux vermoeden.
Mijn jongste heeft ook de eerste maanden in de draagdoek gewoond, hij had wat refluxklachten, maar ook veel krampjes.. En vooral is het een heeeeel erge lekkere knuffelbaby!! Toen hij na 3 maanden minder last van krampjes kreeg ging het beter en ging hij overdag slaapjes doen in zijn eigen bed. Mijn oudste had ook refluxklachten en krampjes, maar wou absoluut niet in een draagdoek. Hij sliep nauwelijks overdag. Dan maar liever een slapende baby in een draagdoek hoor, toch een stuk makkelijker
Mijn man heeft trouwens zijn eigen mannen-draagdoek uitgezocht, waarmee hij wel over straat zou durven. De ringsling van JePorteMonBebe bijvoorbeeld is erg manvriendelijk, staan ook mannen op de site En we hebben nu een doek met piratenschepen van Pollora, ook heel mannelijk !
Ik ga hem eens laten zien. Heb hem ook al eens dat mannelijke model van bykay laten zien, maar hij vind het niet gek bij andere mannen maar bij zichzelf vindt hij het niks. Maar wie weet turnt ie nog om. Hij draagt onze dochter wel op zijn rug, maar dan zit er meer belang bij op vakantie als we in de natuur wandelen.
Ik heb mijn laatste ook de eerste 4 maanden continue gedragen en vroeg me ook wel eens af of dat wel goed zou komen. Maar eerlijk gezegd, ik heb 4 kinderen, is juist zij daarna het makkelijkste kindje met slapen geweest! Ook heeft ze geen speen daardoor nodig gehad en zelfs nu pluk ik er de vruchten van Ze is nooit bang als ik een eindje uit haar buurt ben. Als ik dit vantevoren had geweten had ik het juist ook bij mijn andere kinderen gedaan.
In mijn ogen kan een goede (bekend met baby's) osteopaat niet zo veel kwaad. Bij een vacuum bevalling word er aan het hoofd van een baby getrokken, terwijl hij er doorgaans uit geduwd wordt. En betreft reflux, in principe is het een niet goed afgeloten maagklepje/spier en dat moet bij elk kindje volgroeien. Alleen bij een kindje wat er laat van heeft heet het reflux. Dus een beetje spugen zonder klachten is niet erg.
Tip voor een meer mannelijke draagdoek: google eens op baykay denim. Ze hebben mei tai draagsystemen of een lange doek. Ik heb mijn man helaas niet kunnen overtuigen van het mooie van dragen. We hebben ons eigenwijze karakter gemeen. En wat betreft je mama-plak kindje. Lekker laten plakken. Komt vanzelf goed. Ik typ dit nu vanaf de bank waar ik al bijna 2 uur met manlief zit. De eerste maanden ging ik om 19:30 naar bed, omdat babylief niet zonder mij kon slapen. Nog steeds komen af en toe de mamaplak fases hier voorbij. En beland zoonlief halverwege de nacht in mijn armen. Of valt hij overdag wat lastiger zelf in slaap. Maar zo ineens slaapt hij soms weer een aantal weken hele nachten in z'n bedje en brabbelt hij nog even tegen z'n knuffeltje voordat hij alleen in slaap valt. Ik heb het geaccepteerd en dat brengt meer rust. Maar het blijft soms lastig, dat geef ik toe. Droombaby's die alles volgens schemaatjes doen, het lijkt me best fijn. Maar aan de andere kant zou ik voor geen goud ruilen want die van mij is toch de leukste baby van de hele wereld. Oh en ik heb bijna geen andere reacties gelezen, maar ving iets op over dat je een vaccuumbevalling hebt gehad? Hier dus ook. Ik geloof er heilig in dat die kindjes een heel heftig begin hebben van het leven op aarde. Best bruut en plotseling de wereld ingeslingerd. Mijn idee? Geen wonder dat ze het meest vertrouwde plekje koesteren.. dichtbij mama. En een osteopaat kan geen kwaad. Wij ook gedaan, net als kinderarts, wichelroedes. Maar ja, beter slapen deed hij op een gegeven moment vanzelf. Niemand had 'het gouden ei'.
Ik zou voor een draagzak eens lid worden op de draagdoekenmarkt op facebook. Genoeg mannelijke dragers te vinden En verder misschien kijken of rugdragen lukt? Een consult daarvoor doen evt? Dan kun je knuffelen met je oudste, zonder dat de jongste er direct tussen zit
Chantal; dat vind ik een prettig bericht, dat je kindje een prima slaper is geworden. Averlhach; ja psies, ik heb geen refluxverdenking eigenlijk, osteopaat gaat uit van holistische mens, misschien kan hij onze zoon zich wat releaxter in zijn lichaampje laten voelen. Samarinde; ik heb een hele hippe ringsling denim van bykay, en ik krijg hem er niet mee overgehaald Als ik eind september weer eens een dienst moet werken en mijn man komt handen tekort denk ik dat hij misschien wel van zijn overtuiging afstapt. Ons kleine mannetje heeft twee weken in het ziekenhuis op de neonatologie afdeling gelegen, ik geef hem eigenlijk groot gelijk dat hij zijn knuffelbehoefte en geborgenheid dubbel en dwars nodig heeft of wilt inhalen. Rozemarijke; ik ben me al aan het inlezen op de rugknopen, bij mijn dochter nooit gedaan toen ze zo klein was. Maar ik wil het bij mijn zoon echt gaan doen. Misschien eens kijken of ik inderdaad wat geld apart kan leggen voor een consult. Ddm op Facebook ben ik lid van geworden. Evenals draagpraat, hele goede tips en info al langs zien komen.