Mijn zoon is nu 4 maanden en is dus in december geboren. Ik trok hem een boxpakje met sokjes aan in bed en dan een lakentje en dekentje. Daar had hij het lekker warm in. Nu wordt het buiten warmer en mijn kleine aapje begint mer te trappelen. Wat trekken jullie de kleintjes aan? Moet ik nu een slaapzakje aantrekken nu hij meer begint te trappelen. Is dat niet te warm? Ik weet het even niet meer. Groetjes Jalou
Je hebt ook dunnere slaapzakjes, dat is misschien wel een idee. Daar liggen ze vaak wat stiller in in bed. Als je nu een dun slaapzakje doet en dan een lakentje en dekentje er over, is dat prima! Dan kun je per keer bekijken hoeveel kleertjes hij daar dan onder aan moet hebben om warm te blijven.
Zolang je kleintje onder de dekentjes blijft liggen, hoef je in principe geen slaapzakje aan te trekken. Lakentje + dekentje is dan warm genoeg. Je kunt dan variƫren in de kleding die je hem verder aantrekt, bijv. wel of geen broekje, sokjes uitlaten, romper lange mouw/korte mouw of in de zomer zelfs alleen in een romper leggen (als het echt warm is). Dan kun je wellicht ook volstaan met alleen een lakentje, maar dat is per kindje verschillend. Een slaapzakje is ideaal als je kindje dusdanig veel beweegt dat het de lakentjes van zich af trappelt of als het onder de lakentjes vandaan komt. Onze zoon lag op een gegeven moment (dag 6 ) dwars boven in zijn ledikant. Hier dus al snel een slaapzakje. Dit hoeft ook helemaal niet te warm te zijn, al moet je eventjes een beetje uitproberen welke kleding je hem dan het beste aan kunt trekken! Hier ligt zoonlief momenteel in een winterslaapzak zonder mouwen, romper korte mouw en pyjamajasje lange mouw. Geen broekje. Binnenkort gaat hij naar de zomerslaapzak over. Het is echt uitproberen! Regelmatig even voelen in het nekje, werkt vaak het beste.
Vandaag heeft mijn zoontje een mouwloze romper en zijn lange mouwen shirt aan. Dan leg ik hem in een dunne slaapzak, met blote benen dus. Soms doe ik er nog een laken overheen of bij nog iets meer kou een pyjama broek of een dekentje. Snachts heeft hij een pyjama aan, de dunne slaapzak en een dekentje. Oja, maar mijn zoon slaapt op de buik en heeft het snel warm.
Mijn zoontje is bijna 6 mnd en draagt altijd een romper met korte mouwen daarover een pyama shirt met lange mouwen en als t koud is een broekje, temperaturen zoals nu niet en heeft nooit sokken aan en dan een winterslaapzak en dan een dekentje en lakentje en dan voelt zijn nekje altijd lekker warm aan...