Paardrijden en bevallen...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door cyntje78, 14 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hoi dames,

Even een vraagje namens mijn moeder want die maakt zich grote zorgen :D Ik krijg een paar keer per week te horen dat ik het volgende moet melden aan de gyn namelijk...

Als je altijd hebt paard gereden, niet heel erg intensief zo'n 3 x per week gemiddeld (nu een jaar niet meer helaas) kun je daardoor dan problemen ondervinden tijdens de bevalling? mbt bekkenbodemspieren?

Weet iemand dit? Ervaringen?

Groetjes Cyntje78

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    heb altijd paard gereden maar bij geen van bevallingen last gehad ervan.. gelukkig

3. snoetetoet

snoetetoet Fanatiek lid

20 nov 2009
    2.517
    0
    36
    geondheidszorg
    zeeland
    hier een vervent rijder eigen paard gehad, dagelijks 1,5 uur recreatief gereden. en nee dat geeft geen risico wat wel aan de orde is dat je met paardrijden leert om je bekkenbodem aan te spannen en je middelpunt vanuit je bekkenbodem moet vinden hier door zijn je spieren sterk daardoor zal je nog meer moeten ontspannen omdat bij bevallen juist belangrijk is dat je je bekkenbodem los laat.(wat je dus niet gewend bent)

hier door was ik bijv moeilijk te onderzoeken omdat ik bij de eerste de beste aanraking druk gaf vanuit bekkenbodem (wat dus niet moet) maar daar kan je je heel goed op voorbereiden dmv yoga of zwangerschapsgym

4. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben ook een fanatiek ruiter, (nog een paar weekjes!)
    heb het ook veel gelezen.
    Mijn idee is ook om op yoga te gaan om te leren ontspannen.

5. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Hier nog een fanatieke ex-amazone. Rij nu een jaar niet meer, maar daarvoor dagelijks. Heb een periode gehad dat ik op een handelsstal 5-6 paarden per dag reed...

Ken iemand die lang zoveel niet heeft gereden in het verleden dan ik, maar de verloskundige had tegen haar gezegd halverwege de bevalling: je rijdt zeker paard? Ehm ja een paar jaar geleden ja. Ze zei: ik voel het. Er schijnt dan een bepaalde spier erg ontwikkeld te zijn (zgn ruiterspier?). Daarom ben ik stiekem ook wel een klein beetje ongerust hoor hoe het zal gaan. Maar ach we zien wel, de 1 is de ander ook niet...

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Het kan zijn dat door veel paardrijden je bekkenbodemspier strakker/meer aangespannen (ik weet niet exact hoe het zit) is dan gebruikelijk, waardoor het iets lastiger kan (kán, hoeft dus niet) zijn om je kindje eruit te persen zonder hulp. Ik had namelijk ook nogal een strakke bekkenbodemspier en kreeg Ayla er gewoon niet voorbij geperst, vandaar de ik ingeknipt ben en de kvz heeft meegeduwd op mijn buik. De vk vertelde later dat dat van het paardrijden kan komen. Maar goed, dat is dus echt niet zo bij elke paardrijdende vrouw en het is echt niet iets wat je persé hoeft te melden bij je gyn. Je kan het natuurlijk wel ter sprake brengen (om je moeder gerust te stellen ;)), maar ik denk niet dat je gyn er iets mee zal doen.

7. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Whaha... ik denk dat mijn moeder er bij moet zijn om gerust gesteld te worden :D Die vind het allemaal spannender als ik.

Ik zit op zwangerschapsgym en daar leren we ook om te ontspannen inderdaad. Maar ik vind dat best moeilijk in schatten... wannéér ben je voldoende ontspannen dan he?

ach, we zullen het meemaken. Ik zal het iig melden bij de gyn.

Thanx voor de reacties!

8. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog een amazone,ik kreeg al vroeg in de zwangerschap last van bekkenpijn en ben hiermee toen naar een bekkentherapeut geweest,toen bleek dat ik mijn bekkenbodemspieren te veel aanspande.
    Doordat de banden weker werden en er ruimte op de SI-gewrichten (onderin je rug) kwam gingen mijn bekkenbodemspieren dit opvangen en door het paardrijden blijken deze erg sterk te zijn.
    Ik moest ze dus gaan ontspannen wat makkelijker gezegd wordt dan gedaan.

Na een tijdje trok de pijn door naar mijn stuitje,het bleek dat de spieren rond mijn endeldarm ook gespannen waren en deze heeft ze toen opgerekt (helaas gebeurt dit inwendig) ik heb nog nooit zoveel baat aan een behandeling gehad.
    Ik heb nu zo'n 5 weken zonder pijn gelopen.

Sinds vorige week zondag heb ik weer last van bandenpijn en sinds afgelopen maandag doen mijn SI-gewrichten weer erg zeer.
    Het ontspannen van mijn bekkenbodemspieren is dus waarschijnlijk nog een probleem en eigenlijk hoop ik dus dat het straks weer doortrekt naar mijn stuitje zodat ze me daar weer aan kan behandelen.

Dit hele verhaal beantwoord niet je vraag maar wou het even kwijt misschien dat er meer amazones zijn die hierin iets herkennen.

Of het niet kunnen ontspannen van de bekkenbodemspieren problemen geeft bij de bevalling?
    Die vraag kan ik pas na de bevalling beantwoorden,ik heb hier ook tijdje over zitten denken maar ik laat het straks maar over me heen komen,eruit moet het toch.

Of je het moet melden?
    Als je nu al moeite hebt met het ontspannen van de bekkenbodemspieren dan kom je daar tijdens de zwangerschap vast al wel achter en dan is het wel handig om dit aan te geven.

9. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    bij mijn eerste bevalling had ik er wel last van ,reed altijd bijna dagelijks mijn bekkenbodem was zo sterk zeiden ze dat ik ingeknipt werd omdat de beeb er niet door kon.
    NU is hij erg slap helaas hoop na deze babay toch weer 2 keer per week te gaan rijden.

10. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Ik rijd ook paard en ik heb er geen nadelen van ondervonden bij de bevallingen, mijn vk vond het ook wel een voordeel dat ik paard reed juist omdat mijn spieren dan sterker zijn.

11. umpalumpa

umpalumpa Lid

24 aug 2010
    58
    0
    0
    Ik heb jarenlang elke dag gereden en mijn kleintje was er na drie keer flink persen. Niks ingescheurd en na de bevalling te horen gekregen dat mijn sterke bekkenbodemspieren ervoor zorgden dat ik zeker geen incontinentieproblemen moest verwachten.

12. Saffron

Saffron Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.086
    0
    0
    hier ook een fanatieke ruiter, inmiddels zonder eigen paard, maar bij de eerste had ik die nog wel....

inderdaad het ontspannen van bepaalde spieren was moeilijker, maar ben bij haar in 3 uurtjes bevalen (stond met 5cm ontsluiting nog een stal uit te mesten, had niets door....uurtje later bleek dus bij de vk dat ik al 5cm ontsluiting had! Na het breken van de vliezen door de vk had ik mijn dame dus na zo'n 2,5 uur in mijn armen. Wel bijna een uur geperst, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik door de snelheid niet goed kon schakelen).

Wel bij de 2de zwangerschap als vroeg veel rug/ bekkenklachten doordat er veel spanning op stond etc (zie eerdere verhalen hier)

13. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Hier nog een ervaringsverhaal.

Ik reed voor de zwangerschap van mijn eerste ook heel veel paard ( trainde jachtpaarden dus was zo'n 5 a 6 uur per dag aan het rijden)
    De ontsluiting vorderde niet bij mij dus ik moest naar het ziekenhuis.
    daar heb ik uiteindelijk een ruggenprik gekregen en moesten ze alsnog met een vacuum helpen en de spieren "opzij duwen" om haar eruit te krijgen.
    Dit was volgens de gyneacoloog te wijten aan het paardrijden.
    Nu heeft dit niet te maken met het niet kunnen onspannen maar je bekkenbodemspieren zijn sterken ontwikkeld dus ook dikker.
    Nu ligt het er natuurlijk ook aan hoeveel je rijd etc.
    Maar je moet er niet bang voor zijn hoor.
    Je kind komt er echt wel uit en een 1ste kindje is sowieso vaak zwaarder om van te bevallen.

Nr 2 kreeg ik BI bij en daardoor ging de bevalling wel soepeler

Nr 3 was er met 7 minuten uit dus het wordt makkelijker hihi.

en een heel groot voordeel is inderdaad dat er bijna geen ruiter is die incontinent raakt na een bevalling.

Niet bang voor zijn want ze kunnen er toch niets aan doen maar je kunt het wel even melden.
    ennuh, proficiat met je zwangerschap!:D

Deel Deze Pagina