Wat zijn mijn opties?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kims, 3 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Ik ben een vreselijk moeilijke kolver. Altijd al geweest. Ik heb werkelijk ALLES geprobeerd om de productie op te krikken maar niks werkt. Steevast krijg ik er met moeite 120 cc uit...

Ik studeer nog (verloskunde) in Rotterdam. Terwijl ik zelf in Vlissingen woon. Dit betekent dat ik dagelijks zo'n 4,5 uur aan het reizen ben. Voor een college van 2 uur ben ik dus minimaal 7 á 8 uur van huis. Vanwege het kolven moet ik zelfs een uur eerder de trein pakken en een uur later de trein naar huis nemen (er gaan maar 1 intercity in het uur). Hierdoor ben ik op dagen dat ik meerdere lesen heb zo'n 12 uur van huis.

Zoals je kan lezen doe ik enorm veel moeite voor de borstvoeding. Misschien iets teveel, want ik ga er haast aan onderdoor. Ik krijg geen kolftijd tussendoor, het gaat allemaal van mijn vrije tijd af (ik ben een uur later thuis omdat ik mijn trein mis omdat ik moet kolven). Ik heb me vaak afgevraagd wat mijn dochter liever zou willen: een mama die 2 uur langer per dag aandacht kan geven, of een mama die borstvoeding geeft. Daar ben ik nog steeds niet over uit. Tot nu toe is het me op 2 flesjes na altijd gelukt om borstvoeding te laten geven door de oppas. Maar mijn voorraad is nu uitgeput.

De reden dat ik nog niet gestopt ben is omdat ik zo vreselijk van de voedingen geniet. Die gelukzalige blik van mijn dochter als ze aan de borst hangt en vervolgens de tevreden lach, daar doe ik het allemaal voor. Echt hoor, op zo'n moment vind ik het allemaal dik waard. Ik zou voor geen goud willen stoppen en het liefst nog een jaar door willen gaan met de borstvoeding.

Maar nu het volgende probleem. Over een week moet ik stage lopen en ben ik echt veel van huis. Ik loop diensten van 12 uur op de verloskamers. En zoals jullie snappen, kan ik daar niet om de haverklap gaan kolven. Volledige voedingen afkolven gaat dus niet waardoor ik hypoallergeen bij zou moeten geven. Ik zie nu alweer tegen het kolven op (ook niet goed voor mijn productie..). Ik doe zoveel moeite voor zo weinig dat ik me afvraag of er geen andere constructie te bedenken is.

Is er geen constructie dat ik alleen 's morgens een live voeding geef en 'savonds & 's nachts wanneer ik thuis ben? Dat ik dus overdag niet of maar 1x hoef te kolven (en dan hypoallergeen laat geven door de oppas)? Of zal mijn productie dan achteruit kelderen? En kan ik dan wel weer overdag live voedingen geven op momenten dat ik vrij ben?
    Of is er een andere optie? Aan stoppen wil ik eigenlijk niet denken.

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen...

2. 4days

4days Niet meer actief

Jeetje meid wat een toestanden zeg... :( Vind het eigenlijk al knap dat je het tot nu toe zo goed hebt volgehouden, en dat je dat nog steeds wil! Over die 120cc, zou dat niet gewoon genoeg zijn? Bv baby's drinken toch niet altijd zoveel als kv baby's, dus het kan best dat 120cc gewoon een hele voeding is. En of je al over kunt gaan op 3 voedingen per dag weet ik eerlijk gezegd niet... Ik dacht dat je voor 2 voedingen per dag minstens 6 maanden bv moet geven, omdat het dan stabieler is. Maar nou weet ik niet of je dat met 3 voedingen per dag al na 4 maanden kunt...

En als je weer vrij bent kun je wel de voedingen geven die je normaal kolft, maar je kunt niet opeens dan weer alle voedingen geven die je normaal kv geeft. Dat zou je wel weer kunnen als je je productie opvoert. Maarja, voor een weekje vakantie ofzo is dat niet te doen, tegen de tijd dat het weer goed loopt heb je weer les...

Succes ermee!

3. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Kims,

zo herkenbaar, de "stress" over wel of niet genoeg kolven. Ik kolfde rond 4 maanden ook zoiets, of zelfs nog minder.

Als ik nu terugkijk of vooruit kijk naar hoe ik het met een tweede zou doen, dan zou ik er veel relaxter mee omgaan. En inderdaad ook nadenken net als jij: "Wat zou mijn dochter liever hebben...?"

Ik kolfde tot 7 maanden elke ochtend nog wat extra voor de voorraad. Mijn kleine dronk toen 180 cc per voeding, terwijl ik veel minder kolfde.
    Maar nu denk ik: hij krijgt wat ik kolf; anders haalt hij het later wel weer in. Hij was nl. (daar kwam ik later achter) met 120 of 150 cc ook tevreden. Maar die 30cc extra uit een flesje (lekker makkelijk drinken), dat was een lekker extra toetje :)

Is het een idee om wel gewoon te blijven kolven als je eraan toe komt. En het anders gewoon te laten? Misschien zijn er ook wel kleine verpakkingen hypoallegene voeding te koop die je dan kunt gebruiken als je niet genoeg gekolfd hebt.

Je kunt ook de overdagvoedingen afbouwen en alleen een ochtend- en avondvoeding overhouden. Meer info over afbouwen vind je op www.borstvoeding.com.

Wat nog een tussenoplossing zou kunnen zijn is dat je op je stage/school twee keer kort kolft en dit gebruikt om één voeding van te maken. Dit zorgt ervoor dat je productie niet opeens teveel keldert en misschien lukt het zelfs om dan thuis wel die twee voedingen zelf te geven.

(ik weet trouwens niet eens hoeveel voedingen je overdag geeft, ik gok maar wat, haha!)

Hopelijk levert dit je weer wat nieuwe inspiratie op. Mochtje nog extra vragen hebben, mail gerust!

4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Pfoeh, petje af hoor wat voor een moeite jij doet.

Mijn mening is dat ik liever twee uur langer bij mijn kindje zou zijn waardoor 1 borstvoeding zou vervallen dan al die extra moeite en dan ook nog 2 uur later bij mijn kindje zijn.

Ik heb ook heel veel moeite gedaan voor borstvoeding, door een aantal zaken ben ik gaan combineren. eerst 3x borst en 2 keer fles en later 2x borst en 3x fles. Ik en mijn zoontje werden er allebij stukken beter van :D

Het is dus mogelijk om alleen sóchtends en sávonds te voeden, maar bouw dit dan wel langzaam af zodat je lichaam er ook aan kan wennen.

5. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik laat de oppas nu inderdaad gewoon een fles van 120 cc geven. De schade haalt ze wel bij mij in.

Wat ik waarschijnlijk zal doen is wat soepeler omgaan met het kolven. Niet strikt om de 3 uur, maar gewoon wanneer het mij uitkomt. Dan maar geen 100% volledige borstvoeding maar af en toe een flesje hypoallergeen erbij. Ik hoop alleen wel dat mijn productie enigzins op pijl blijft zodat ik op mijn vrije dagen lekker live kan voeden. Want ik zou het wel jammer vinden als ik haar een flesje zou moeten geven.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je hebt als je werkt kolfrecht, ik weet niet of dat ook geld als je op stage bent? Lijkt me wel eigenlijk... Juist op de verloskamers zou daarvoor in elk geval begrip voor moeten zijn, toch? Al kan ik me wel voorstellen dat je je bezwaard voelt om van de afdeling te gaan, hoor! Heb je het al overlegt met je teamleider?

Ik wens je in elk geval heel veel succes!

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi,

Wat knap dat je het al zo lang volhoudt voor je dochter, echt geweldig.

Je moet zelf een afweging maken wat voor jouw belangrijk is. Je weet zelf denk ik ook wel dat je productie met 4 maanden nog lang niet stabiel is, dit is pas rond de 10 maanden.
    Als je dochter 6 maanden is, dan kan je overdag 1-2-3 BV vervangen, door yoghurt,water en fruit/groente.

Heb je een vast kolfmoment 's avonds?
    Gebruik je domperidom om je opbrengst te vergroten? Je kan in het weekend extra kolfmomenten in lassen om extra melk te hebben voor de dagen dat je op school zit of stage loopt.

Ik begrijp heel goed dat je moe bent, maat zoals je zelf al zegt ..de glimlach van je dochter....
    Maar het het valt goed te begrijpen dat je een oplossing wil voor je probleem nu.
    Ik denk dat het nog 2-3 maanden doorbijten is, als je dat wil natuurlijk, zodat de bijvoeding dan een beetje goed loopt.
    Een Lk kan je misschien nog beter helpen, dit wordt door veel verzekeraars vergoed.

8. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik zou het sowieso overleggen op je stage. Over het algemeen wil men erg goed meewerken.
    Bij mij op de universiteit zijn ze erg makkelijk in dit soort dingen. Vaak moet je alleen even de goede persoon te pakken krijgen en dan krijg je vrij veel voor elkaar.
    Succes.

9. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik zal met mijn stagebegeleider overleggen of ik af en toe weg mag om te kolven. Inderdaad zijn verloskundigen vaak vrij makkelijk met dit soort dingen omdat ze weten dat borstvoeding het beste is voor baby's. Ik hoop dat ik hiermee mijn productie op pijl kan blijven houden. Ik merk na 3 dagen van lastig kolven dat mijn borsten niet meer zo vol zijn als voorheen.

Ik heb voor mijzelf geen pasklare oplossing kunnen vinden. Ik blijf gewoon maar aanmodderen. Ik wil perse doorzetten, en dan maar op deze manier. Het is helaas niet anders.

Deel Deze Pagina