wat alle mama's zouden moeten weten (en wat ik ook had willen weten...)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door moeke321, 15 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Hier ook een onrustig kind, ondanks de regelmaat die we toepassen. Hij is met name nà de voeding erg onrustig, terwijl je zou verwachten dat hij dan voldaan achterover leunt. Maar nee, hij krijst, overstrekt zich, is onrustig, met de armpjes slaan, kuchen etc. Een vast ritme helpt hier verder wel, maar na de voeding..

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.240
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij Eva werkte de rust en regelmaat niet echt, ze kwam heel moeilijk in slaap en sliep meestal maar zo'n 3 kwartier. En ze was echt heel erg onrustig. Maar goed, voeden na haar slaapje was vaak veel te vroeg, dus liet ik haar eerst nog even spelen en dan voedde ik haar als ze honger kreeg. Bij de eerste moeheidsignalen in bed leggen werkte hier ook niet, pas als ze echt op was in bed leggen werkte nog het beste.

Meerdere mensen hebben me wel eens gevraagd of er niets anders aan de hand was, of dat ik misschien naar een osteopaat moest gaan. Maar ik had gewoon het gevoel dat het alleen onrust was, wat gewoon in haar zat en dat na verloop van tijd wel beter zou gaan. En dat ging het ook, met 5 maanden ging ze duimen en een stuk beter slapen. Met 6 maanden ging ze op haar buik slapen en toen ging het helemaal super!

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Bij mij hebben ze bij het CB gezegt dat ze na een paar dagen een dip kunnen hebben. Wij zijn gewoon door gegaan met ritme aanbrengen.
    Wij hebben Valerie soms ook moeten laten huilen, zelfs tot het hysterische toe.
    Maar het CB vertelde iets wat eigenlijk heel logisch is:
    - Je baby is moe, je legt het op bed.
    Het begint te huilen van vermoeidheid.
    Als jij dan weer je baby oppakt, krijgt ze nieuwe prikkels binnen, en wordt het slapen weer moeilijker.

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn heeft dus ook dat hij 's nachts slaapt...12 uur welteverstaan!
    En hij heeft weldegelijk verborgen reflux!

Het kan zijn dat ze gaat huilen als je haar neerlegt omdat ze dan last van zuur krijgt!

Bij Finn heeft de HA ook 3 keer gezegd dat hij een dipje had en krampjes...maar ik ben blij dat ik volgehouden heb want nu heeft hij Zantac en krijgt hij nutriton door zn voeding!

Als je het niet vertrouwd gewoon langs je HA gaan!

5. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Misschien het 8 weken sprongetje?

6. verse mamma

verse mamma Actief lid

27 aug 2009
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons lukt het wel om rust te creeren maar regelmaat zit er iet in.....gelukkig krijgt ze wel voldoende slaap. Heel af en toe is ze nog overstuur, maar dat is meestal als we(te veel) zijn weg geweest met haar. Dit proberen we dus ook zo goed mogelijk te doseren.
    En soms kan ze zelf haar rust niet vinden om te slapen. Dan proberen we haar wat te helpen. Geluid of licht wegnemen, speeltjes weghalen bij waar ze ligt. En heel soms naar boven in haar bedje, maar dat werkt alleen als ze heel moe is.
    Maar hetgaat erg goed zo, ze huilt maar weinig.
    Het ging vaak mis als ik haar regelmaat wilde opdringen, omdat ik vond dat dat moest, en daardoor niet meer naar haar luisterde.
    Volgens mij zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Denk wel dat rust belangrijk is.
    Of je regelmaat aanbrengt en hoe en in welke mate je dat wilt doen dat hangt af van wat goed werkt. voor je kindje en jouzelf. Is vaak wel even zoeken om je ritme te vinden. Is hard werken om te leren begrijpen wat je kind op bepaalde momenten nodig heeft vond ik en vind ik nog steeds.

7. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Fijn dat het bij jullie goed werkt maar hier zou het totaal niet werken!

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik dacht eigenlijk dat iedereen het zo deed...

Wij doen vanaf het begin al slapen, eten, even wakker en weer slapen... Wakker in haar bedje leggen is wel even oefenen geweest, en nog steeds is ze soms gewoon wakker tussen 2 voedingen in, maar meestal gaat het prima. Vanmorgen zelfs na een half uur alweer in haar eigen bed, en 5 minuten later sliep ze.

Voor Julia werkt het inbakeren niet. Zodra ik haar armpjes vasthoud of haar stevig in een deken wikkel, wordt ze heel boos en beweegt ze net zolang tot haar armpjes er weer uit zijn. Bij ons werkt het wel om haar vanaf haar oksels naar beneden in een deken te wikkelen, zodat ze wel het geborgen gevoel heeft, maar haar armpjes vrij.

9. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik geef BV, hoe moet ik haar voeding dan aanpassen?
    En waar koop je Nutriton?

Gister hier een slechte nacht gehad...echt voor het eerst!
    Ze wilde echt slapen zoals altijd en ik kon haar in haar bedje leggen, maar ze werd na een kwartier krijsend wakker. Dat heeft ze nooit in de nacht!!!
    Ik heb geslapen met haar rechtop tegen mijn borst. Zo sliep ze wel lekker.

En gister merkte ik wel dat ze slikneigingen had na het voeden :)

Een beetje voeding teruggeven direct na het eten is vaak normaal, maar soms spuugt zij op onverwachte momenten en het ziet er dan ook niet meer echt uit als melk.
    Maar als doorzichtig slijm met daarin echt wit.
    Kortom; alsof het al langere tijd in haar maagje heeft gezeten..;)

Ik vind het zo zielig!!!!
    Stel ze heeft verborgen reflux, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze hier dan weer zo snel mogelijk vanaf komt??
    Moet ik eerst het CB bellen ofzo?

10. moeke321

moeke321 Bekend lid

17 aug 2008
    723
    0
    0
    hallo dames, zo he wat een reacties al!
    Ik ben me er zeker van bewust dat het lang niet voor alle kindjes werkt, maar ik denk dat het wel het proberen waard is. Vooral voor mij als onzekere mama die echt niet goed wist hoe ik er ritme in moest krijgen. Ik doe nu echt een beetje van mezelf (volg niet strak alles wat ze zegt in het boek) en een beetje van haar.

Denk dat het wel goed is wanneer je kindje er helemaal niet op reageert om inderdaad verder te zoeken, want iets medisch kan misschien wel heel simpel op een andere manier opgelost worden en dat scheelt ook een hoop zorgen.
    Merk wel dat hij nu af en toe wat pruttelt na het inbakeren maar hij valt echt na ongeveer een minuut of 10 in slaap. Is wel even doorzetten hoor, vond het in het begin vooral heel moeilijk om hem niet weer te proberen te troosten (eerst bedacht ik 100 redenen wat er mis kon zijn en voor hem was het dus simpel: slaap!)
    Vraag me wel af hoe we met deze methode kunnen komen tot het doorslapen van Jason (lijkt me wel prettig maar ja vind het ook zielig als hij het nog echt nodig heeft)

Hoe hebben de mama's die deze methode al een keer geprobeerd hebben dit ervaren? En dan gericht op Borstvoeding wat ik nog steeds geef ;)

11. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Vandaag naar het inloopspreekuur geweest.
    Ze groeit ontzettend goed!! Dus dat scheelt ;)

En ik heb het probleem uitgelegd; overdag onrustig kind, hele tijd willen drinken aan de borst..

Mevrouw van het consultatiebureau was alles behalve verrast.
    Het schijnt dat mijn baby overvoed is. Reden dat ze zo vaak komt is omdat ze wil zuigen en NIET omdat ze honger heeft.
    Sja, ik geef nooit een speen dus dan moet ze wel zuigen aan de borst. Met als gevolg dat ze teveel drinkt..en dus het te veel aan melk spuugt.

Zoveel spuugt ze niet, hoor. Maar ze mag dus van het CB niet meer zo vaak aan de borst. Vanaf nu om de 2,5 of 3 uur. En tussendoor gewoon laten slapen in de slaapkamer; lekker stil en donker.
    En wil ze zuigen; dan een speen.

Ik heb deze methode eigenlijk al toegepast sinds gisteravond en tot nu toe heeft ze nog niet eens gespuugd!!! ;)
    En mevrouwtje slaapt nu op de slaapkamer.

Voorheen liet ik haar nooit huilen. Hoorde ik haar jammeren dan pakte ik haar al op.
    STOM!
    Ik moet accepteren dat baby's huilen als ze moe zijn en vanzelf in slaap kunnen vallen.
    Heb ik vandaag ook gedaan..laten huilen. En het werkt ook nog..ze valt in slaap.

Ben allang blij dat het geen verborgen reflux is.

12. Larissa1982

Larissa1982 Niet meer actief

Hier heeft het ook geholpen, ik was erg blij met het boek.

13. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ook hier werkte regelmaat en rust heel goed. Nooit problemen met slapen gehad. Sara is nu een jaar en eigenlijk bieden we haar nog steeds regelmaat. Zelfde tijden eten, ongeveer zelfde tijden slapen. Biedt gewoon houvast.

Kindje nummer 2 is onderweg en daar ga ik na een paar weekjes ook zeker weer voor de regelmaatregels.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Bij onze oudste heeft het ook heel goed gewerkt. Bij de jongste hebben we het ook toegepast, maar die reageerde er niet zo goed op. Het inbakeren hielp wel wat, maar regelmaat krijgen we er maar niet goed in. Het helpt ook al niet zo dat een tweede of volgend kindje wat meer mee moet draaien in het gezinsritme. Bij een eerste kindje kun je desnoods heel je dag om zijn behoefte heen plannen, maar de tweede moet zich al heel wat meer schikken. Bovendien lijkt het wel of mijn tweede gewoon veel minder slaap nodig heeft. Hij slaapt overdag soms maar 2-3 uur en is daar gewoon meestal heel vrolijk en actief bij. Terwijl de oudste het pas echt goed deed op die leeftijd als hij overdag minstens 5 uur sliep.

Dus ik vind het inderdaad een goede methode, die voor sommige kinderen echt een super resultaat kan hebben, maar het werkt blijkbaar toch niet echt standaard voor alle babies.

Maar fijn dat jullie er ook zoveel aan gehad hebben en dat je nu zo kan genieten van je baby!

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat goed Assi! Ik kan mij herinneren in een ander topic (over laten huilen) dat jij inderdaad zei dat je je meisje altijd bij je droeg, ze overdag niet in haar bedje lag en je haar nooit liet huilen. Ik weet nog dat ik dacht en schreef: "als dat maar goed gaat....". Maar inderdaad, het is wat je zegt. Baby's huilen eenmaal en waarom zou dat niet mogen? Natuurlijk moet je ze niet hysterisch laten huilen, maar van een beetje huilen raakt niemand getraumateseerd hoor. Hoe deden het mensen vroeger dan met zoveel kinderen. Echt niet dat ze altijd maar tijd hadden om alles en iedereen maar in slaap te wiegen.

On topic: ik had vanaf de geboorte een gedeelte van Blom methode gebruikt zonder dat ik ooit van haar gehoord had. Gewoon gedaan wat goed voelde. Behalve 30 minuten regel, want dat vind ik echt te lang. Zolang was het gelukkig meestal ook echt niet nodig. Mijn zoontje was typisch een geval van nodig moeten huilen (10 min max) voor het slapen gaan. Na 2 weken is het nooit meer nodig geweest. Dus ja, wij hadden er ontzettend baat bij. En ja, ik geloof ook dat het niet per definitie altijd helpt. Je hebt zat baby's waarbij dit echt niet werkte. Bij mijn zoontje werkte troosten en uit bedje halen juist niet, hij huilde er alleen maar harder door. Uit pure vermoeidheid. Dus rust en regelmaat heeft hier altijd super gewerkt. Overigens na een maand of 2 a 3 hebben we het niet meer strak toegepast, het was niet meer nodig.

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Nicole,
    ik las net je vraag hoe je je baby kunt laten doorslapen met bv. Bij de oudste hebben wij dus ook de RRR en inbakeren methode toegepast. Ondanks dat heeft hij tot 6 maanden elke nacht wel een of twee nachtvoedingen gehad. Daarna sliep hij ineens door (was toen ook al lang niet meer ingebakerd, overigens hoor).
    Ik denk dat nachtvoedingen er gewoon bij horen de komende maanden. Wij zijn op een gegeven moment gestopt met de nachtvoedingen toen hij steeds sneller klaar was, soms maar 1 minuutje dronk. Toen hebben we hem een speen gegeven en dat voldeed blijkbaar ook, want hij protesteerde daar nauwelijks tegen. De jongste heeft ook een tijdje doorgeslapen. Daar verschoof de nachtvoeding steeds verder richting de ochtend, totdat hij op een gegeven moment om een uur of 6/7 kwam en de hele nacht had doorgeslapen. Heerlijk, dat was rond 8 weken overigens. Helaas is hij nu sinds 3 weken weer elke nacht 2-3 x wakker voor een voeding, dus garanties krijg je er niet bij......

Maar bij een baby van nog geen twee maanden, zoals de jouwe, horen nachtvoedingen simpelweg bij zijn ritme. Zijn maagje is nog zo klein, dat kan gewoon niet genoeg voeding bevatten om een hele nacht op door te komen, dat moet je halverwege ergens bijvullen.

Deel Deze Pagina