Hoi Allemaal, We zijn gisteren bij kind en gezin geweest en we hebben te horen gekregen dat Jamie veel te veel eten kreeg. Zijn schema was op een normale dag: 7 uur fles 180cc + 7 schepjes 9 uur fruit 12 uur fles 180 cc + 7 schepjes 17 uur avondeten 21 uur fles 180cc + 7 schepjes + 2 schepjes rijstebloem Soms kan het weleens zijn dat hij dan om 5 uur 's ochtends dan al honger heeft en dan was zijn schema als volgt: 5 uur fles 180cc + 7 schepjes 9 uur fles 180cc + 7 schepjes 11 uur fruit 14 uur fles 180cc + 7 schepjes 18 uur avondeten 21 uur fles 180cc + 7 schepjes + 2 rijstebloem Nu zouden wij naar dit schema toe moeten gaan: 7 uur fles 210cc + 7 schepjes 12 uur fruit 17 uur avondeten 21 uur 210cc + 7 schepjes Het laatste schema word dan wel gemaakt met nutrilon verzadigd opvolgmelk. Maar is dat weer niet veel te weinig? Jamie zit met zijn lengte en gewicht helemaal niet bij de zware ofzo, hij is nu 6 maanden en weegt 8240 gram en is 69cm lang.
hmm , als ik zo naar het 'nieuwe' schema kijk dan krijgt esmee ook veelste veel.. 8.30 flesvoeding 10.30 fruit 12.00 flesvoeding 14.15 drinkfruit 16.15 flesvoeding 18.00 avondeten 20.30 flesvoeding voordat ze op bed gaat , nog een paar hapjes fruit best veel dan... maar volgens mij mag je met 6 maand nog 4 flesvoedingen geven .. 7a8 maand 3 flessen.. je krijgt ook zoveel schema's . van het internet , CB... gek wordt je ervan.. maar denk wel dat ze het nodig heeft, esmee is een dikke eter , alleen nog niet zo met avondeten...! toetjes vindt ze lekkerder..
Gewoon dat oude schema aanhouden hoor, 3 flessen is perfect voor 6 maanden! en als je zoontje daar gelukkig mee is, moet je het zo houden! K&G geeft ook vaak tegenstrijdige adviezen, gewoon ja knikken en je eigen ding doen
mijn zoontje is nu 6 mnd en 2 w en zijn schema is 7 uur 180\6 fv 9uur fruithap(van 2 stuks fruit) 11uur 180\6 fv 14:30 180\6 fv 17:30 groente hap ong 200 gr 19:uur 180\6 fv ik ging vorge week naar het cb en dit was goed en hij weegt 8400gram dus ik zal zeker niet te weinig geven hoor! zo zielig als je kindje honger heeft succes ermee!!!!
hey allen, we hebben het geprobeerd. het nieuwe schema gaat eigenlijk super. van de 1 op de andere dag slaapt hij van 20u tot 7u! (soms langer) tussendoor geef ik hem wel een boterhammetje met jam en af en toe een koekje of soepstengel. hij heeft totaal geen honger, slaapt overdag vaster en snachts ook super. ik dacht, we zullen eens 2 dagen proberen. als ik merk dat hij honger heeft dan ga ik weer meteen over op het andere schema maar het gaat echt super. ik moet wel zeggen dat hij met zijn vorig schema (3 flessen, 1x fruit en 1x groenten) nooit alles op at! in zijn fles liet hij altijd 40cc staan. fruit liet hij ook altijd een half potje staan. eerst vond ik dit ook niet zo;'n fijn schema. maar eenmaal geprobeerd vind ik het prima. ik hou zelf zijn gewicht in de gaten. als ik merk dat hij gewicht verliest dan ga ik hem weer meer laten eten. maar ik denk dat die boterham tussendoor ook al helpt
Ik denk dat die boterham het idd doet, heb je fruit wel op 10 of 11 uur? Want dat gat smorgens is anders naar mijn idee echt te groot in hun schema! En smiddags een tussendoortje tussen boterham en avondeten? Maar fijn dat het werkt!
Fijn dat het werkt maar lijkt me idd zoals Athina zegt echt wat weinig .. Zeker omdat er zoveel tijd tussen de voedingen zit. Maar hij zal dan wel dingen tussendoor krijgen denk ik? Ik wil met 6 maanden zeker nog 3 flessen geven + fruit en groenten..
Hoi, Dit is het schema wat volgens het CB geadviseerd wordt en wat onze dochter ook krijgt: 9.00 uur 180cc +6 scheppen voeding +6 scheppen pap 10.30 uur fruit naar behoefte 12.30 uur boterham en daarna fruit naar behoefte 16.30/17.00 uur groentepotje (groot) + 75cc yoghurt 19.30/20.00 uur 180cc + 6 scheppen voeding +6 scheppen pap Ik loop er alleen tegen aan dat ze nauwelijks brood eet. 4 a 5 stukjes en dan houd het wel op. Maar goed, als ze honger zou krijgen meldt ze zich wel. Het fruit naar behoefte voeg ik zelf toe. Fruit is namelijk extra en vervangt geen fles volgens het CB. Omdat we nog niet zo lang met dit schema bezig zijn geef ik haar fruit na het brood en de papfles omdat ik nog niet precies weet of ze genoeg heeft aan 200cc en een beetje brood. Ze had namelijk altijd 240cc. Maar tot nu toe werkt het. Ik moet er wel bijzeggen, dit is eigenlijk het 7-9 maanden schema. Maar omdat ik met 5 maanden al op het schema van 6 maanden zat kon ik het gaan proberen. En het gaat goed.
hey, zijn schema is nu als volgt. 7u word hij wakker en krijgt hij een fles van 210 + 7 schepjes nutrilon voor hongerige baby's dus meer verzadigd. 10u boterhammetje met boter en jam en wat drinken 12u fruit naar behoefte (meestal +- 200gr) + drinken rond 14u een liga of lange vinger ofzo. en dan om 16u groenten +- 200gr + toetje + drinken en dan om 20u fles 210cc en 7 schepjes. daarna slaapt hij weer tot de volgende ochtend 7u.
Sommigen zeggen van niet, sommigen zeggen van wel... ik heb het gewoon even aangekeken. Liga mag zoiezo wel. Bij ons (in Belgie) verkopen ze Betterfood koeken (is liga) voor baby's vanaf 4 maanden. daarna heb je ook betterfood (liga) voor baby's van 6 maanden. ik geef hem sinds kort brood en hij reageerd er prima op. ook geef ik hem wel eens een beetje melk (ze zeggen ook dat dit niet mag) heb ergens gelezen dat het weer wel mocht... ik geef altijd een beetje van iets en kijk hoe jamie erop reageerd. ik ben totaal niet flauw met nieuwe dingen proberen. zo heeft jamie al asperge soep gegeten, vla, slagroom, spagetti, brood. dit waren alleen hele kleine beetjes. tjah, sommige mensen zijn nu eenmaal heel streng. (mijn nichtje krijgt van haar mama niet eens een beetje jogo of melk, alleen maar fruitsap of water, ook geen snoep of koeken. ze is ander half...)
Hoe zijn jullie met brood begonnen? Jille krijgt nu sinds een paar dagen een broodkorst om aan de smaak te wennen, hij vindt het niet vies. Hebben jullie het brood misschien eerst in melk gedaan om het zacht te maken? Ik vind het zo eng, ben bang dat hij stikt in een stukje brood. Op Liga sabbelt hij goed, vind dat ook erg lekker. En qua extra drinken; Jille vindt water en thee niet echt geweldig, drinkt maar een paar slokjes en dan duwt hij het weg. Kan ik al drinkfruit of diksap proberen of is dat te vroeg? Ik dacht eigenlijk om hem aan thee en water te laten wennen, zodat hij straks niet alleen maar zoete dranken wil drinken, of is dat onzin? Ik zat ook te denken dat hij het misschien wel vreemd vindt dat er geen melk uit zijn fles komt, maar lijkt me een beetje vroeg om met een tuitbeker te beginnen. Hij krijgt trouwens ook nog 3 flessen van 180/6 en 1 van 210/7. Ik denk niet dat hij met minder zou kunnen, mag volgens mij ook nog niet met 6 maanden. Zijn fruit eet hij helemaal op (2 halve stuks fruit), maar de groente eet hij vaak niet helemaal op, of hij moet het heel lekker vinden. Hij laat de laatste dagen ook vaak 40 cc melk in zijn fles zitten (ik moet nog de nr 1 opmaken, klein weekje, dan begin ik met opvolgmelk) Zijn schema is ongeveer zo: 07:30/08:00 fles 180/6 10:00/10:30 fruit + water of thee 11:00:11:30 fles 180/6 14:00/14:30 1/2 Liga + water/thee 15:00/15:30 fles 180/6 17:30/18:00 groente 19:00/19:30 fles 210/7 met 3 scheppen rijstebloem (dit wordt binnenkort avondpapje biscuit) Daarna gaat hij naar bed en slaapt tot 07:30/08:00 uur
hmm misschien moet ik brood ook es gaan proberen , esmee is nu 6.5 maand oud..ze lust wel veel dingen ... maar ben zo bang dat ze misschien wel kan stikken in een stukje brood.. alleen een broodkorst .. niks er op ??
@ Manon. dat je zoontje zijn flesje niet helemaal leegdrinkt kan ik best begrijpen. er zit veels te weinig tijd tussen. als je hem om 10u fruit geeft en dan om 11u een fles zit er maar 1uur tussen. dit zette ik (met mijn vorig schema) op minimum 2uur. mijn vorig schema was: sochtends fles. 2 a 3 u later fruit (hele appel, hele banaan en hele peer) en dan naar behoefte (wat hij opat was op, wat hij liet staan gooide ik weg) dan 2u later weer een fles. 2u later een liga of korstje brood. 2u later 220gr aardappels, groenten, vlees (ook weer: Wat op was is op, wat niet op is gooi ik weg...) en dan 4uur later weer een fles als jij zelf eet heb jij een uur later toch ook geen honger? (ik toch niet ) wat betreft het drinken: ik geef jamie al sinds hij 3 maanden was frutapura van olvarit. dit vond hij heerlijk en is gemaakt van water en 100% fruit. nu geef ik hem af en toe thee, melk, of gewoon water met diksap. ikzelf ben ook geen echte water drinker, lust het wel. maar iets met een smaakje is altijd lekkerder... @ Magdalena je kan nu wel brood gaan proberen. bij mij kreeg hij eerst een korstje om gewoon wat te knabbelen. nu krijgt hij echt een boterham met beetje boter en jam. kleine stukjes afbreken en dan gewoon in zijn mond stoppen. bij mij is het nog nooit fout gegaan. zelf niet kokhalzen ofzo...
Brood (of andere glutenhoudende dingen zoals bambix pap) wordt afgeraden voor het half jaar. (ik dacht dat de darmen dan nog niet ontwikkeld genoeg waren en daardoor een glutenovergevoeligheid/allergie kan ontstaan) Wij zijn rond de 6mnd 1wk begonnen met brood. En mijn zoontje at gelijk een hele boterham op. Maar het CB adviseerde een broodkorst en pap vanaf 6 maanden, en met 7 maanden pas echt een boterham. Mijn zoontje had alleen wat meer honger dan een korstje.
Het probleem is dat hij snel moe is. 2 uur op zijn is het maximum bij hem. Dus als ik zijn fles ga geven terwijl hij naar bed wil, gaat die fles er helemaal niet meer goed in. Op zich is 40 cc niet veel dat hij laat staan. En het is ook niet bij iedere fles, dus ws is het niet heel erg.