Ik heb met vragen gewoon de lactatiekundigen van het OLVG ziekenhuis gebeld https://www.olvg.nl/afdelingen/verloskunde/medische_informatie/borstvoeding Tepelhoedjes zijn de meeste lactatiedesundigen tegen. De vorm van je tepel maakt doorgaans geen verschil, zolang ze goed aanhappen. Bij veel stuwing kan aanhappen moeilijk gaan. Ik zou ook kolven, en je kunt ook een warm/koud compresje halen om je borst te koelen/warmen. Dan hoef je niet steeds onder de douche
Micera en Uuz Super! Bedankt voor alle adviezen! Gister was een andere vroedvrouw geweest. Zij zegt dat ik manueel de ene borst mag kolven. Als mijn borsten heel vol raken en niet 'geleegd' worden, dan kunnen ze ontsteken. Ze heeft mijn tepel bekeken en ik blijk een tepelkloof te hebben waardoor ik pijn krijg. We hebben de baby anders geprobeerd aan te leggen maar dat deed ook pijn. Ik heb een kolfset gehuurd van de mutualiteit. Ik mag hem maandag ophalen. Ik mag in tussen ook een tepelhoedje gebruiken. Als de tepel geneest kan ik de baby aanleggen. Heb nog wat tips meegekregen hoe de tepel snel geneest. (maar die wist ik al) De baby drinkt verder goed. Ze is mooi gegroeit! Ze zit nu al een halve kilo boven geboortegewicht! Ik maak weinig melk aan (borsten voelen snel al super zacht) en baby gaat dan huilen. Vroedvrouw vind goed dat ik de baby dan tijdelijk flesvoeding geef. (soms heb ik weer stuwing) Volgens vroedvrouw zit ik in mijn 'regeldagen'. Ik heb een aantal mails gestuurd naar lactatiedeskundiges, even afwachten en een weekje aankijken hoe het zal gaan met kolven. En dit weekend met tepelhoedje. Denk dat ik nu alle vragen heb beantwoord? Vind het fijn om er met jullie over te praten!
Ik zou vooral geen kunstvoeding gaan geven, dan geef je je borsten signaal dat ze minder kunnen produceren en je wilt juist dat ze meer gaan maken... Tenzij je het niet erg vind dat de bv binnenkort stopt, maar anders is het advies aanleggen aanleggen aanleggen en geen kv. Evt kolven en dat geven als aanleggen niet gaat... Met regeldagen is het heel normaal dat je borsten tussendoor leeg voelen en je baby continu wil drinken, zo regelt ze meer melk. Wordt vanzelf weer beter... En als ze goed groeit maak je helemaal niet weinig melk!
Het advies om kunstvoeding te geven omdat je borsten te leeg aanvoelen is een slecht idee. Je borstvoeding moet in de eerste weken echt nog ingeregeld worden l. Dat betekent voor je baby: heeeeeel vaak drinken bij jou aan de borst. Iedere 2 tot 3 uur is totaal niet vreemd. Moedermelk is licht verteerbaar, een een babymaagje is nog klein. Dus drinkt een baby 10 tot 12x per 24 uur. De enige manier om voldoende borstvoeding te krijgen en in een goed ritme te komen is daar aan toegeven. Vaak voeden, en goed afwisselen per borst. Als je baby je borsten goed leegdrinkt, voelen ze na een tijdje ook niet met hard (= teken van stuwing), maar voelen ze zacht en soepel aan. Dat betekent niet dat je baby de weinig melk binnenkrijgt. Als je baby vaak drinkt, jij blijft voeden en je baby komt goed aan, is er niets om je zorgen over te maken. Als je baby 1 borst niet goed drinkt, of deze doet echt te veel pijn door een tepelkloof, kan je die borst kolven. In hetzelfde ritme als je anders live zou voeden. Dus meerdere keren per dag. De gekolfde melk kan je dan per fles geven aan je baby. Op die manier komt je borstvoeding goed op gang en raakt vraag en aanbod op elkaar afgestemd. Als je baby nu goed op gewicht is en goed drinkt is er geen enkele reden om kunstvoeding te geven. Dat is negatief voor jouw melkproductie.
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Dit advies is dus exact de reden waarom je echt beter een lactatiekundige kan laten komen. Verkeerde adviezen, waarmee de kans op terugloop van je productie juist groot is. Kunstvoeding geven tijdens regeldagen?! Ik zou echt niet wachten, begrijp ook niet waarom je geen LK kan vinden. Hier stond er de volgende ochtend een voor de deur. Je doet zo je best👍, dan verdien je ook iemand die je echt kan helpen!
Dat advies klopt inderdaad echt niet!!! Als je regeldagen hebt, moet je net heel veel aanleggen. Níet kv geven. Als je dat doet, ga je exact in tegen het nut van die regeldagen.
Precies, door dit advies gaat je productie achteruit en wordt het er niet makkelijker op... Echt meid, bel desnoods al die nummers die eerder in een link zijn gepost.
Ik heb ook kv gegeven naast de bv, en gekolfd ernaast zodat mijn productie omhoog ging. (Ik had een heel zware bevalling/operatie en vaak aanleggen ging niet). Ging bij mij goed hoor. Het gaf mij ook veel rust dat baby gewoon 'op tijd' een flesje kon krijgen. Maar goed, dl viel af, dus zolang het goed gaat bij jullie zou ik het ook gewoon aankijken.
Maar dat is iets anders dan 'geef maar wat kv extra' op momenten dat je baby net zélf vraagt om vaker te drinken om zo je productie op te krikken.
Kunstvoeding bijgeven in de eerste periode is eigenlijk alleen maar van toepassing als een baby te veel afvalt en niet aan komt. En in dat geval zou je een goed advies moeten krijgen om dat zo kort mogelijk te doen en proberen de eigen productie omhoog te krijgen. Tenminste: als je graag (langere tijd) borstvoeding wilt blijven geven. Bij topic starter is dat niet het geval. De baby komt genoeg aan, de borstvoeding komt goed op gang, ze heeft alleen probleem met het goed aanleggen bij een borst. Dat is geen reden om kunstvoeding bij te geven. Sterker nog, dat is een slecht advies in deze situatie omdat zo de kans groot is dat haar melkproductie achteruit gaat ipv vooruit. Dat gecombineerd met de stuwing die ze daarnaast ervaart vergroot het ook de kans op een borstontsteking. Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand die verstand heeft dit advies kan geven.