Ik ben zelf moeder van een autistisch zoontje met verstandelijke handicap sinds 2010 (en heb psychologie gestudeerd). Een gedeelte van jouw traject en meer hebben wij al doorlopen. Mijn kleine autist zit nu op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. De benodigde logopedie, kinderarts, ondersteuning bij lichamelijke ontwikkeling en sociaal werker zijn allen inpandig aanwezig. Ik heb zelf nooit de ervaring gehad nadat mijn zoon zijn tweede verjaardag passeerde dat er te weinig hulp was, eerder een veelheid die soms juist wat stress opleverde omdat ik/wij juist ontspannen van een dagje niks moeten (dus ook geen hulpverleners). Hulp thuis hebben we nog niet nodig gehad, al kan het lastig zijn omdat onze autist zijn tweelingbroertje ook vaak probeert te slaan. Mogelijkheden: *geef jouw eigen en de nood van jullie zoontje/dochter aan. Hoe je de thuissituatie nu ervaart en wat de noodzaak is. *Contacteer vroegere instanties als integrale vroeghulp of misschien het cb, en vraag hen om eventuele doorverwijzing. Bij ons zat er in het team ook een kinderarts. *Er bestaan stichtingen die ondersteuning bieden. Voor ons, indien nodig, is dat stichting MEE (ondersteuning bij iedere vorm van handicap, dus ook autisme en verstandelijke handicap). Zij kennen alle ins and outs van wat je kunt proberen en doen. *check de betreffende (semi-overheids)sites. Ook daar kun je informatie achterhalen. *Hoe gaat het met jouw dochter op school? Wat zeggen en vinden ze daar? Als zij de ernst onderschrijven, kunnen ze eventueel jouw hulpvraag ondersteunen. Het klopt overigens dat dit geen second opinion betreft. Je wil eerdere doorverwijzing en als mogelijk naar een bepaalde instantie. Dat is vooral te bereiken door de ernst van jullie thuissituatie duidelijk te maken, al dan niet schriftelijk. Of de gewenste instantie passend is voor jullie dochter, ja, dat is aan de arts en daarna de instantie zelf. Voorrang kan ook hij jullie niet verlenen.
Moeilijk is dat. Wat je nog kunt proberen is via het mkd spelen. Als mkd vindt dat je dochter geholpen zal zijn bij eerdere behandeling en dus bij die andere instantie dan kunnen ze een brief schrijven aan de huisarts dat het echt nodig is en dat ze zijn medewerking willen hebben. Heb je een kinderarts? Onze kinderarts heeft toen een verwijzing gegeven. Zijn nooit bij de huisarts hiervoor geweest. De buien. Met de oudste zaten we toen ook totaal vast. Niks hielp meer. Toen medicatie ( risperdon ) en dat haalt echt de scherpe randen eraf en is er mee te leven. Bij de jongste is het een ander verhaal, die kan geen medicatie krijgen. Zijn buien moeten we gewoon doorstaan. Wij leven zo veel mogelijk gescheiden. De ene ouder met het ene kind, de andere ouder met het ander kind. Dit schijnt de enige manier te zijn om ons alle veiligheid te garanderen en de jongens zo min mogelijk te overprikkelen. Succes!! Ik snap je radeloosheid!
Herkenbaar, dat doen wij in het weekend veel (man werkt meer dan voltijds door de week en soms in weekend, ik zzp'er en veel vanuit huis). Kan wel zwaar werken op verbondenheid in huwelijk in mijn ervaring.
Klopt Tirani, door het gescheiden te moeten leven en vaak 1 op 1 bezig te moeten zijn met beide kids dat is een behoorlijke impact op het huwelijk. Wij groeien vreselijk uit elkaar. Maar op het moment is daar niks aan te doen. Dagjes of weekendjes weg samen is niet te doen omdat de problematiek van de kids zo groot is dat niemand anders dat kan opvangen. Maar scheiden zullen we niet doen. Puur en alleen al omdat geen van beide het zou kunnen redden om beide kids onder zijn/haar hoede te hebben. We hopen gewoon op betere tijden
maar goed, misschien is het toch ook voor topic startster een goed idee om zoveel mogelijk de kinderen te scheiden. Dat is minder prikkels voor dochter en meer veiligheid voor zoontje. Het is een drastische maatregel maar je moet toch iets doen. Wij hebben al de optimaalste hulp dat er is en zelfs hun hebben geen betere oplossing. Enige optie is om een van de twee naar een instelling te doen. Maar dat nooit! Hopelijk voor jou topic startser komen ze met betere oplossingen. Sterkte/succes!!