Hoi, Ik heb hier op gegoogeld maar kan er erg weinig over vinden. Ik hoop op herkenning. Voor mijn zwangerschap slikte ik elke dag Euthyrox 100. Mijn waarden waren toen: fT4: 14,1 en TSH 0, 66. Prima dus. Met bijna 5 weken zwangerschap en 8 weken heb ik weer bloedgeprikt. Deze waarden waren: fT4: 16,5 en TSH 1,1. Ook prima natuurlijk. Om deze reden is mijn medicatie ook niet verhoogd omdat mijn waarden anders te laag zouden worden. Gisteren heb ik weer bloedgeprikt en nu blijken mijn waarden gedaald te zijn. fT4 is nu 14,4 en de TSH is nu 0,90. Natuurlijk geen schokkende daling, maar ik vind het heel erg vreemd. Ik ben nu 12 weken, misschien hoeft mijn schildklier nu niet meer voor twee te werken? Maar waarom lees je dan overal dat de waarden stijgen... De doktersassistente gaat overleggen met de huisarts en ik moet haar rond 3 uur terug bellen. Helaas weet ik dat mijn huisarts alle vragen die ik heb omtrent mijn schildklier op moet zoeken. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij dat ze deze moeite doet. Maar ik denk dat een internist hier meer verstand van heeft. Ik ben nooit doorverwezen naar een internist, zou ik hier zelf om kunnen vragen? Meerdere vragen dus, het meest hoop ik op herkenning.
Hallo, Bij mijn eerste zwangerschap ging mijn TSH ook omlaag (bijna onmeetbaar). Bij de tweede zwangerschap eerst omhoog en is nu erg laag (nu 0,3). Er zijn verschillende inzichten hierin. Mijn huisarts en ik kijken alleen naar de Ft4 waardes. De TSH schijnt minder betrouwbaar te zijn door de hormonen. Alleen sommige artsen kijken alleen naar de TSH waardes. Dus lastig. Bij mij moeten we echt naar de Ft4 waardes kijken, want die zakken erg veel en voel ik me ook erg slecht. Ben nu bijna 37 weken en heb het pas een paar weken op orde dat ik me ook echt weer goed voel. Komt natuurlijk ook door het verlof, kost minder energie. Dit is wat ik van mijn ervaring kan vertellen. Succes ermee!
Hoi Thir, Dankje voor je ervaring. Ik wist niet dat er soms ook maar naar één van beide gekeken word. Ik maak mij vooral zorgen om de ontwikkeling van ons kindje. Omdat de schildklier hier zo'n belangrijke rol in speelt. Wat een gedoe kun je er mee hebben zeg.
Met 12-15weken heeft het kindje een eigen sk en kan je dus verandering van jouw waardes zien. Hoewel ik begrijp dat niet alle vrouwen dat hebben. Daarnaast de "normale" hormonale verandering door de overgang naar het 2e trim. Mijn sk begon ook wat te rommelen rond week 12, toen ben ik 6mcg minder per dag gaan gebruiken. Hij is pas nu, met 30w, enigszins stabiel Ik vind je waardes trouwens gewoon goed, niets zorgwekkends aan
Gelukkig, meer herkenning! De waarden zijn inderdaad goed, maakte mij vooral zorgen om de daling omdat ik er ook nauwelijks iets over kon vinden. Maar ik ben blij met elk stukje herkenning.
Voor degenen die ditzelfde willen weten post ik nog even wat de huisarts vertelde. Zij hebben overleg gehad met de gynaecoloog, die zegt dat de TSH tijdens een zwangerschap tussen de 1 en de 2 moet zijn. Ik dacht rond de 1, dus dat ik goed zat, maar oké. Nu word mijn medicatie verhoogd naar 112 mcg. Deze link kan ik niet leggen, juist omdat ik dacht dat als de medicatie hoger word, je TSH dan verlaagd. Dus dat ie nog lager word dan de 0,90. Maargoed, de gynaecoloog gaf dit advies. Dus ik laat het op mij af komen en zie het bij de volgende bloedtest wel weer.
Eigenlijk jammer dat ze met een gyn hebben overlegd. Het beste lijkt mij met een endocrinoloog. Maar dat bedoelde ik dus met dat er verschillende inzichten zijn wbt TSH en Ft4. Hou goed in de gaten dat je je goed blijft voelen..
Een endocrinoloog... Daar heb ik echt nog niet eerder van gehoord. Maar goed dat je het zegt! Ik ga vanmiddag tijdens het telefonisch spreekuur toch even de huisarts bellen, die verhoging van de medicatie zit mij niet lekker omdat ik heel goed weet wat mijn lichaam daarmee doet. Misschien kan ze mij toch doorverwijzen, dat zou het een stuk makkelijker maken. Gisteren bleek een andere huisarts dit besproken te hebben met een gynaecoloog, mijn eigen huisarts was afwezig. Wist ik ook niet, mijn eigen huisarts staat vaak open voor wat ik denk dus ik hoop dat zij er vandaag is.
Zorg er iig voor dat je elke 4-6 weken je bloed laat prikken. De waardes kunnen erg snel veranderen. En het is jammer wanneer je achter de feiten aan moet gaan lopen. Dit gebeurde bij mij al direct en met 21 weken nog eens. Succes!
Inderdaad erg belangrijk, ik doe het ook elke 4 weken. Heb de huisarts aan de telefoon gehad en die vond het verhaal van gisteren ook heel vreemd. Zij gaf mij gelijk dat mijn medicatie helemaal niet verhoogd hoefde te worden en dat ik goed zit, dus gewoon op de 100 mcg mag blijven. Ze bood ook nog haar excuses aan voor de fout die gemaakt is, erg netjes van haar. Ze vond het goed dat ik er zo boven op zat en zo kritisch ben.
Ophogen als je waardes te laag zijn lijkt mij niet zinvol. Je waardes zien er na mijn idee goed uit. Mijn huisarts geeft ook toe dat hij niet veel verstand heeft van de schildklier. Vanaf het begin van mijn zwangerschap goednonder controle, als we er niet uitkomen dan belt hij met de internist om te overleggen. Sinds week 20 aardig ingesteld, sinds 4 weken wel weer iets aan medicatie verhoogd (0, 025 mcg) omdat mijn tsh weer langzaam hoger werd. A.s. maandag weer bloedprikken. Blijf kritisch en luister goed naar je lichaam! En geniet van je zwangerschap.