eerste sprongetje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juud, 10 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Siem is sinds een aantal dagen onrustiger overdag en wil eigenlijk alleen bij (papa en) mama zijn. dit weekend heeft hij dus veel bij zijn papa gezeten en zondagochtend maar even bij ons in bed, anders was het huis te klein. Nu zit ie weer gezellig bij mij op schoot en is alles oké. Ik kom echter niet aan al teveel zaken toe, ik ben zelf en beetje ziekjes en Siem slaapt zo wel erg weinig, natuurlijk.

    Nu vindt ie slapen al niet echt de leukste bezigheid, maar eenmaal moe, dan doet ie het toch wel. Nu dus niet meer. Hij heeft ook veel last van hormoontjes, en zijn hele gezicht zit dus vol met pukkels.

    Ik vind hem wel wat wijzer worden en heb dus het gevoel dat ie bezig is met een sprongetje. Ik heb daar al wel veel over gehoord, maar weet niet zo goed wat het precies gaat inhouden. Iemand tips, adviezen?

    Dank je wel!
     
  2. Marijntje

    Marijntje Bekend lid

    9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Bij ons duurde het 2/3 dagen. erg aanhankelijk en ik kwam ook aan niets toe. Ze zat alleen maar tegen me aan op de bank en wilde niets anders. het was soms erg moeilijk haar rustig te houden! Gewoon een beetje aan toegeven en je er bij neerleggen. het is zo weer voorbij. Bij Fleur was het trouwens rond de 5 weken maar ze was 2 weken te vroeg geboren. Verder geen tips. Vanalles proberen zou ik zeggen...draagzak of zo? Even wandelen. Als je weet dat het niets anders is dan een sprong dan scheelt dat al vonden wij want ze was wel redelijk ontroostbaar!

    Succes, marijn
     
  3. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank je wel! Omdat een kennis me erop wees dat kinderen deze sprongetjes maken en er weinig aan te dien is, legde ik me er al bij neer.

    Maar hoe werken die sprongetjes en hoe wist zij dat eigenlijk? Is er ergens nog een site of iets anders waar ik meer over deze zogenoemde sprongetjes kan vinden of zo?

    Bedankt!
     
  4. Sijke

    Sijke Bekend lid

    Een aanrader als je iets over sprongetjes wilt weten is het boek 'oei ik groei', ik heb dat nu zelf gekocht, wilde achteraf dat ik het al eerder had gehad! Er is ook een website van, maar daar staat niet alle info op, dus is leuk voor erbij

    www.oeiikgroei.nl
     
  5. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    He bedankt! Dat is inderdaad een leuke site en goede tips. Ik had het boek al eens in de winkel zien liggen, maar er nooit aandacht aan besteed. Ik ga het vanmiddag meteen kopen!

    Opa en oma belden net en ze boden aan om Siem even 3 uurtjes mee te nemen om met hem te gaan wandelen. Dan had ik even tijd om aan mijn eigen dingen toe te komen. Lief he!

    Ik vind Siem echt nog geen lastig kind, maar omdat ik nog geen nachten doorslaap, is het gewoon moeilijk te verdragen soms. Ik ben toch wel errug moe hoor! Ga na de boodschappen dan ook gewoon ordinair slapen, als Siem er niet is ;)
     
  6. Sijke

    Sijke Bekend lid

    ja, ik herken het helemaal, als je baby zoveel aandacht vraagt en je zelf nog met gebroken nachten zit is het af en toe echt pittig.

    slaap-ze!
     
  7. Marijntje

    Marijntje Bekend lid

    9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Ja het is niet makkelijk. Fleur slaapt ook nog niet door en ik ben er steeds meer en meer aan toe...pfff....afwachten maar!

    oei ik groei is inderdaad DE bijbel van sprongetjes...

    Marijn
     
  8. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Slapen kwam er niet echt van, maar het was heerlijk om even voor mezelf te hebben. Heb nu het boek én lingeriesetjes voor mezelf gekocht.

    Heerlijk gedoucht en getut en mijn nieuwe setje aan was ik weer helemaal opgeladen voor de terugkomst van Siem.

    Boek is inderdaad een goede leidraad. Ben al driftig aan het lezen!

    Nogmaals bedankt!
     
  9. Ozzy

    Ozzy Actief lid

    31 jan 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Wilt iemand mij vertellen wat een sprongetje is? :(
     
  10. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Tijdens een sprongetje maakt je kindje een mentale ontwikkeling door. Dit is heel verwarrend voor je kindje en daarom is hij huilerig, hangerig en humeurig. Deze sprongetjes duren enkele dagen en komen op gezette tijden. Daarna is je baby weer een stapje verder en wordt hij weer een zonnetje.

    Koop het boek Oei ik groei! Is heel duidelijk.
     
  11. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Was zojuist bij het CB en ik legde daar Siems buien en hangerigheid ook even voor. Ik kreeg te horen dat ik er echt niet op moet reageren en hem gewoon moet laten huilen. Pas na 20 minuten moet ik hem dan even troosten en als hij dan weer gaat huilen gewoon weer laten liggen.

    Het CB waar ik kom heeft helemaal niets met sprongetjes en gelooft daar dus niet in. Ik vind het daarentegen wel een logisch verhaal en merk ook echt aan Siem dat hij de gevolgen van een sprongetje nu doormaakt.

    Wat kan ik nu het beste doen? Toch mijn gevoel volgen en hem wel troosten en bij me nemen, of meer het advies van het CB opvolgen? Wat deden/doen jullie?

    Dank je!
     
  12. marilyn

    marilyn Actief lid

    3 okt 2006
    344
    0
    0
    Administratief medewerkster bij Justitie.
    Nootdorp
    Ik zou gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Dat is nog altijd het beste. Zelf ben ik er niet zo voor om een kind langer dan 10 minuten te laten huilen (dan breekt echt mijn hart). Het is ook goed om je kind te troosten tijdens een sprongetje. Maar goed, de een zegt dit en de ander dat... Het wordt er soms niet duidelijker op als je op alle meningen af moet gaan. Dus ik doe wat IK denk dat goed is! ;)
     
  13. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Je hebt ook helemaal gelijk! Ik merk dat Siem me nu iets meer nodig heeft dan anders, dus waarom zou ik hem dat niet gunnen?

    Volgens mij raakt hij ook al weer een beetje over het sprongetje heen, want hij is al minder aanhankelijk en huilerig dan gister en eergisteren. Ik heb hem dus niet verwend, want anders zou hij nu moeilijk zonder mij moeten kunnen, toch?

    Ik kan Siem best een kwartier/20 minuten laten huilen, als het puur een jengeltje is. Maar hartverscheurend huilen is voor mij toch ook wat anders, hoor!
     
  14. Sijke

    Sijke Bekend lid

    Inderdaad....
    hangt van het soort huiltje af vind ik. Zelf laat ik Arwin ook wel liggen als hij een beetje aan het piepen is, maar als hij echt flink moet huilen dan neem ik hem lekker bij me. Volgens mij kun je ze ook niet verwennen als ze nog zo klein zijn.
     
  15. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Volgens mij was ik te vroeg met 'juichen'. Siem is er toch nog niet helemaal overheen ;) Nu is het ook zo dat we sinds gisteren zijn voeding zijn gaan veranderen, wegens hevige krampjes en spugen. Het is ook wel veel voor zo'n kleintje he?

    Ik vind het wel moeilijk om in te schatten wat nu nog het gevolg van het sprongetje is en wat van de voeding komt. Ik zie ook nog niet echt de veranderingen die ik zou kunnen verwachten. Het is toch best lastig om hier goed mee om te gaan, merk ik. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
     
  16. marilyn

    marilyn Actief lid

    3 okt 2006
    344
    0
    0
    Administratief medewerkster bij Justitie.
    Nootdorp
    Wij hebben ook best wel met ons handen in het haar gezeten bij Sienna's eerste sprongetje. Ze bleef huilen en aandacht vragen en in eerste instantie zagen we niet zo veel verandering, maar van de een op de andere dag zagen we haar veranderen. Ze was je veel meer aan het observeren en ze begon met lachen! Dus ik denk dat je gewoon nog heel eventjes geduld moet hebben en moet roeien met de riemen die je hebt ;)
    Het is zwaar, maar het is allemaal ergens goed voor!
    Tja...je moet elkaar maar een beetje een hart onder de riem steken hè. Sterkte en succes in elk geval :D
     
  17. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank je wel. Toch fijn om te weten dat het dus gewoon zo moet lopen. Ik dacht al dat ik me misschien vergist zou hebben in het feit of het wel z'n sprongetje was. Toch was zijn gedrag helemaal zoals in het boek beschreven.

    Ik ben benieuwd naar de veranderingen die we bij hem gaan zien!

    Jij ook nog succes met de komende sprongetjes!
     

Deel Deze Pagina