dochter 24 mnd weet dat ze moet plassen, maar doet het ernaast

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door juenco, 5 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ja, beetje rare titel, maar veel meer past er niet op de regel ;)

Wat te doen:

Onze dochter wordt bijna 2. We doen haar regelmatig geen luier om 's ochtends. Ze zegt dan wel poepa (dat betekent plassen), gaat wel spelenderwijs op het potje zitten, kijkt achterom of er iets in zit, zegt nee, gaat een stukje verderop staan en ja hoor.....kletterdekletter op de grond.

Zucht...

We zeggen dan steeds, "niet op de grond plassen, je moet op het potje plassen hè?"

Ze zegt daarop gewoon "nee"

Op de wc gaat het net zo trouwens.

Moeten we nog langer wachten met de zindelijkheidstraining of doen we iets niet goed? (stickervel hebben we al, maar kennelijk snapt ze de bedoeling niet...:()

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja als ze het niet snapt kun je ook moeilijk verwachten dat ze het goed doet.

Maar ik denk eerder dat ze gewoon nog niet het geduld heeft om te zitten, plassen en opstaan.
    Was hier ook een tijdje.. Komt wel goed uiteindelijk!
    Geen stress :)

3. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Ja, ze snapt het plassen op het potje wel, maar de beloning erachter kennelijk niet. Er hangt een stickervel, maar dat associeert ze niet met plassen in het potje. Ook al hebben we het uitgelegd (offff....stickers interesseren haar niet zo ;))

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoe lang doet ze dat dan?hier was er in de eerste dagen n plasje een paar keer ernaast gekomen. we gingen dan in po kijken of dat nat is, niet dus, en hij zei toen zelf ook 'nee duoog'.maar 'je moet je po nat maken.nu is de grond nat'. maar goed dat was n paar dagen na de introductie van po. als je dochter het vaker doet en een paar dagen lang dan snapt ze het misschien niet.probeer het beter uit te leggen wat de bedoeling is.
    we hebben dus plas op de grond genegeerd en gelijk de po in gekeken, omdat het daarover gaat.als je je aandacht op de plas op de grond richt dan zit dat ook in haar hoofd in die volgorde.

5. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    mwah, al best een tijdje hoor, aantal weken. Nu loopt ze natuurlijk niet elke ochtend rond zonder luier, we moeten ook wel eens weg en gezien mijn ochtendmisselijkheid (nu 11 weken zwanger) had ik ook niet altijd de energie om te dweilen. Dan maar toch een luier.

Tsja, ik denk dat wij ook niet echt consequent zijn ben ik bang...Zojuist heb ik het boekje van Gina Ford gereserveerd bij de bieb. Eens zien wat zij ons kan vertellen hierover ;)

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@juenco: hier duurde het ook wel even hoor.

En ook hier totaal geen interesse in stickers trouwens.

7. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Hier ging het eerst ook zo. Met 2 jaar en 2 maanden ging het wel. Hij was er ook veel meer aan toe.
    * hij kon zelf zijn broek aan en uit doen
    * wist ook echt wanneer iets nat en droog was
    * begon raar te lopen met een poepluier --> hij vond het vies

Dus toen zijn we weer begonnen. Toen ging het meteen erg goed. Sommige dagen gaat het nog mis. Zeker als hij erg moe is. Dan heeft hij er de concentratie er niet voor lijkt wel.

Ik zou gewoon af en toe zonder luier laten lopen zodat ze er wel aan gewend raakt, maar ik denk dat ze er nog net niet helemaal klaar voor is.

8. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ach ze is pas twee....
    het is al reuze knap dat ze in dr blote kont wil rondlopen... en op het potje gaat zitten.....!!!

onze oudste deed trouwens precies hetzelfde... en ik deed dan als hij stond te plassen hem snel weer op het potje zette en gewoon belonen voor elke druppel die erin zat.... :)

met dochter had ik hier mazzel... ze wilde opeens snachts geen luier meer aan (want die had grote broer ook niet, we waren HEM aan het nachttrainen) en hup ze was snachts droog...
    tja dan overdag ook maar en hup... droog....
    niets geen training....

Gewoon blijven "oefenen".... en niet te veel verwachten... ze hoeft nog niet qua leeftijd... al zou het natuurlijk wel handig zijn.. :D

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    juenco!wat goed zeg 11 weken zwanger!gefeliciteerd!

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Een tip: niets verwachten dan komt alles vanzelf. Onze dochter deed met 24 maanden ook een tijdje een poging om op het potje te plassen. Ze ging zitten en er kwam niets en vervolgens stond ze op en plaste op de vloer. Gewoon weer een luier aantrekken. Nu (ze is nu ruim 2,5 jaar) begon ze op een dag na de creche opeens over plassen op het potje. Potje neergezet en ja hoor! Plas in de pot. Binnen 4 dagen was ze overdag zindelijk incl poepen. Ze heeft nu alleen 's nachts nog een luier aan. Ze heeft het zelf aangegeven en de eerste twee dagen kreeg ze een sticker en daarna vroeg ze daar ook niet meer naar. Nu is ze dus (binnen een week) zindelijk.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ok. maar waarom heb je de luier weg gedaan?het lijkt me verstandiger om eerst te leren in potje te plassen en poepen en dan als je vaak droge luiers hebt en vrijwel alles in potje gaat de luier weg laten. anders wordt het geforceerd lijkt me. ik heb het zo gedaan tenminste met mijn zoontje.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoontje wilde toen de luier niet om hebben. anders had ik de luier wel aan gelaten. want het voelde me zo raar bij zo een kleine zonder luier. dat was mijn gevoel. maar ik las overal dat je naar je kindje moet luisteren, dat het best gevoelig kwestie is voor de kindjes etc. hij wilde dus geen luier om, dan maar niet. het is best ingewikkeld vind ik om het juiste aanpak te vinden.

Deel Deze Pagina