Wat als ze echt groot is..??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Marijee, 4 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    Hoi meiden

ik heb gister weer controle gehad bij de verloskundige en ze vond mijn buik wel heel hard gegroeid de laatste 2 weken.
    meting van de baarmoeder kwam uit op 32,5 cm en 2 weken ervoor was dat 30 cm.

nu vermoed ze dat de kleine meid behoorlijk groot is voor de duur van de zwangerschap na aanleiding van het voelen.
    haar billen liggen al tegen me ribben terwijl ze met haar hoofdje helemaal onderin zit en klaar is om in te gaan dalen.

zij kon zelf geen groeiecho doen omdat ze daarvoor niet opgeleid is dus de volgende controle bij de andere verloskundige krijg ik een groeiecho over 1,5 week.

maar ik zit mezelf steeds gek te maken met de gedachten, wat als ze inderdaad groot is wat gaat er dan gebeuren?
    houden ze de groei dan echt goed in de gaten met groei echo's en zullen ze ingrijpen als ze echt te groot word?

wie heeft dit ook mee gemaakt en hoe is het bij jou gegaan??

groetjes Marije

2. holagirl

holagirl Actief lid

3 feb 2009
    232
    0
    0
    Rond die periode bleek dat mijn zoontje ook te groot was. Groeiecho gehad, en suikers laten controleren.
    Mijn buik was huge en had er ook echt last van.

Toen bleek dat ik zwangerschapssuiker had, waardoor mijn zoontje zo hard groeide. Ik moest aan de insuline, suikervrij-dieet en moest naar internist en gyn.

Elke week voor controle naar ziekenhuis, en elke week groeiecho.
    Bij 36.6 week was hij al ruim 9 pond dus ben in ingeleid. In de hoop dat het nog een natuurlijke bevalling kon worden.
    Jammer genoeg na de ontsluiting + 1.5 uur persen bleek hij toch te groot en werd het een keizersnede.

Ik zou de groeiecho afwachten en misschien een suikertest laten doen? Kan je gewoon aan de VK vragen?!?!

SuccesQ

3. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    dankje voor je snelle reactie.

ik heb met 28 weken een suikertest gehad.. eerst nuchter en daarna 2 uur na het ontbijt en me suiker was perfect.
    dit doen ze standaard bij de praktijk waar ik zit.
    dus ik denk niet dat dat opeens zo snel kan omslaan of wel?

en jeetje 9 pond bij ruim 36 weken dat is indd behoorlijk.
    bleek hij ook werkelijk zo zwaar te zijn met de geboorte?
    want je hoort nogal vaak de ze er flink naast kunnen zitten met groei echo's.

aan mijn moeders kant van de familie zit een erfelijke familie kwaal dat elk opvolgend kindje steeds groter en zwaar word.
    me zoontje was netjes 7 pond en 51 cm bij 40+1 weken.

maar ik was bij de geboorte 8 pond.. me oudste broertje 10 pond en jongste broertje zou 12 pond zijn bij 40 weken als ze niet eerder zouden inleiden wat ze uiteindelijk bijh 36 weken hebben gedaan en hij was toen 10 pond.
    artsen hebben daarna me moeder afgeraden nog een kind te nemen want die zou dan met 40 weken 14 pond zijn.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn beide kindjes liepen voor op groei tijdens de zwangerschap.
    Met 32 weken zaten ze allebei al op de 6 pond.

Quinn is met 36 weken geboren en woog 4095 gr en Anaïs is met 38+3 geboren en woog 5120 gr.

Ik werd vanaf 28 weken middels groeiecho's in de gaten gehouden.
    Het werd vanwege de grootte wél een bevalling op medische indicatie maar mijn dochter had zo'n haast dat ik het ziekenhuis niet gered heb(bevalling van krap 2,5 uur)

Ik denk dat ze je in de gaten gaan houden als je kindje groot lijkt te zijn.
    Dan zal je rond de 36 weken nog een echo krijgen en dan zullen ze je in ieder geval niet tot 42 weken laten lopen.
    Ik werd met 37 weken gestript en zou met 38+4 of +5 ingeleid worden.
    Ze kwam dus eerder;)

Succes met de laatste weken van je zwangerschap!

5. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    Dankje pinqiun voor je reactie.
    Jij bent een ook december 2008 mama toch ? ;)
    ik ken je nog van dat topic.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Nou je niet tot 42 weken laten lopen zal ik maar niet zo op rekenen hoor, dat ligt heel erg aan het beleid van het ziekenhuis.

Toen ik zwanger was van Kylian bleek het ook een groot kindje te zijn, ik kreeg daarom meerdere groeiecho's, de laatste met 36 weken en uit hun berekening kwam dat hij 4200 gram woog.
    Maar omdat ze bij inleiden vaker kunstmatig moeten ingrijpen (ks, vacuum enz enz) was hun beleid dat er pas vanaf 43 weken zou worden ingegrepen.
    Maar werd er nog geruststellend bij gezegd, er was nog nooit iemand geweest die daar bij in de buurt was gekomen.

En wat denk je, ja hoor ik wel (heb altijd van die rare dingen).
    Kylian is dus geboren met 42+6 (een paar uur voordat week 43 zou beginnen) dmv een spoedkeizersnee omdat hij er simpelweg niet door paste.

55 cm en 5000 gram.

Toen kwam Kinley, ik werd streng onder controle gehouden (meerdere suikertesten waaronder een suikertolerantietest), kreeg weer meerdere groeiecho's en Kinley werd geschat op 4500 gram. Wederom was er geen reden tot inleiden en zouden ze wachten tot ze zich zelf zou aandienen.
    Maar Kinley besloot anders en ging met 38+ 3 nog snel even in stuit liggen zodat er een keizersnee gepland werd.
    Kinley is gehaald met 39+2, woog 3840 gram en was 51 cm.

Als ik jou was zou ik dus even vragen wat het beleid is en wat je kunt verwachten. Mijn vk vertelde me meteen dat ze liever hadden dat ik in het ziekenhuis zou bevallen (met Kylian) omdat ze je dan beter kunnen helpen. In mijn geval maar goed ook.

7. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    dankje voor je reactie pluk.

jeetje tot 43 weken??
    dat doen ze hier in ieder geval zeker weten niet.
    max is hier in het ziekenhuis 42 weken gelukkig.

ik ga ook bij de controle en de groeiecho na vragen wat er gaat gebeuren als ze indd echt groot blijft te zijn maar vind het wel fijn om ervaringen van andere te lezen.

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Klopt ben ook een Dec '08 mamma.

Ze kunnen pas met zekerheid iets zeggen over de groei van je kindje als ze op verschillende tijdstippen metingen doen.
    Het kan ook zijn dat ze net een groeispurtje heeft gehad en ze daarom wat groter lijkt.

9. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Mijn baarmoeder loopt nu een week voor, maar het kindje is gewoon goed qua grote. Loopt niet voor en ook niet achter kwam uit de echo afgelopen dinsdag. De grootte van je baarmoeder zegt dus ook niet alles.

10. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    Hoi wen

ik weet dat de grote van de baarmoeder weinig zegt.. mijn baarmoeder loopt de hele zwangerschap al zo'n 4 weken voor en met de groeiecho van 28 weken liep ze maar een halve week voor op groei maar omdat me buik in ze geheel echt heel erg gegroeit is de laatste 2 weken en de verloskundige een behoorlijk kindje in me buik kon voelen voor dit termijn denken ze dat ze voorloopt op de groei.

11. hallokarinahier

hallokarinahier Actief lid

22 feb 2009
    116
    0
    0
    Secretaresse
    Provincie Utrecht
    Hoi meiden,

Ik heb van mezelf al een vrij grote buik (ik ben nu eenmaal niet de lichtste), nu krijg ik bij de volgende controle met 26 wkn (al) een groeiecho.
    Ben getest op suiker, maar was keurig: 5.6.
    Is het gebruikelijk om zo vroeg al een groeiecho te doen?

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ja hoor ik ook met 28 weken, 32 weken en 36 weken

13. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier bij de oudste wilden ze geen groeiecho;s o.i.d. doen, want ze wisten toch niet wat ik kon baren.......
    Mijn dochtertje was 4700 gram bij 40+3 en paste niet door mijn bekken.....is een spoedks geworden

Bij mijn 2e werd ik wel in de gaten gehouden emt groeiecho's en het bleek weer een grote baby te worden.Ze is bij 38+3 gehaald met een ks en woog toen al 3910 gram.

14. acissej

acissej Bekend lid

17 jun 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Ik ben momenteel ook zwanger van een meid die wat groter word dan ik zou willen.
    Ze was met 35 weken al 6 pond. En de schatting is bij 40 weken 9 pond ongeveer.
    Ze laten me niet voorbij de 40 weken lopen in overleg met de gyn.
    Ik kreeg 2 groei echo`s en een consult met de gyn.
    Met 39 weken en een paar dagen word ik ingeleid in het zh en volgende week gaat de verloskundige me proberen te strippen.

Je moet het gewoon bespreken met je verloskundige en vaak gaan ze wel met je mee als je maar niet het onmogelijke vraagt.

Lilly was trouwens bij de geboorte 4305gr en ook bij haar heb ik 2 groeiecho`s gehad en toen schatte ze haar steeds op 7 pond max. Ze hebben haar dossier nog eens doorgekeken om het te vergelijken met deze baby en ze snappen er niks van dat ze uiteindelijk 8,5 pond werd dus het zegt niet echt wat al die echo`s.

Sterkte

15. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    dank jullie wel voor de reacties.

ik vind het prettig om te lezen dat de meeste vk's en gyns je niet voorbij de 40 weken laten komen als de kleine te groot is.

ik kan nu niets anders doen dan afwachten tot de 15e en dan zullen we het wel zien.

nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties.

16. Sweety23

Sweety23 Lid

5 jan 2010
    87
    0
    0
    Hallo Meiden,

Ik ben Nancy 23 jaar en zwanger van ons eerste wondertje!!
    Sorry dat ik me er zo tussen stort maar maak me toch wat zorgen. Gister een 3d Echo gehad echt helemaal super!!! Ben nu 27 weken en 2 dagen zwanger en alles verloop op rolletjes. Maar gister met meten kwam ze erop uit dat het kind al rond de 29 weken zit kwa groei. En ze gaf aan dat het zeker een 8 ponder zou gaan worden. Ondanks ik helemaal in de wolken ben maak ik me toch zorgen. Ben bang voor de bevalling als het zo groot zou worden en dat ik echt een mega dikke buik ga krijgen nog. Mijn buik is nu redelijk maar nog wel normaal te noemen. Ben nu 10kg aangekomen in de hele zwangerschap.
    Mijn suiker is gewoon goed. Kan het zijn omdat je kind voorloopt in de groei het ook eerder komt of is dat een fabel??

Kan iemand mij misschien helpen met mijn vragen? Alvast bedankt,

Liefs

17. Sweety23

Sweety23 Lid

5 jan 2010
    87
    0
    0
    O ja misschien handig om bij te vermelden dat de beeb nu al op ong 1,5kg zit. Das best veel toch?

18. acissej

acissej Bekend lid

17 jun 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    @ sweety

Ik krijg ws weer een 8,5 ponder maar ik maak me er geen zorgen om.
    Je moet maar zo denken er zijn moeders die compleet uitscheuren bij een 6 ponder en moeders die zonder pijn of problemen een 10 ponder of meer eruit gooien(bij wijze van spreken dan).

Ik kan me voorstellen als het je eerste is dat je je zorgen maakt maar is nergens voor nodig hoor. 8 Pond is niet eens zo groot vraag maar aan moeders met een 10 ponder of hoger.

Bespreek je zorgen wel met je vk want die kan je ermee helpen.

En ik weet niet of 1,5 kilo nu al veel is. Ik hou me er nooit zo mee bezig met gewichten als het maar gezond is en groeit want een kindje dat achterloopt is erger denk ik altijd maar.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Klopt Kinley was bijna 8 pond en wat was ze klein vergeleken bij haar broer (10 pond)
    En ja het is een fabel dat je kindje eerder komt omdat het 'groot' is.
    Op de natuurlijke weg bedoel ik.
    Bij Kylian hebben ze de natuur afgewacht en ben ik bevallen bij 42+6

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.896
    113
    Hier ben ik met 42 weken ingeleid van de 1e, hij is uiteindelijk met een ks geboren omdat het niet pastte. Hij woog 10 pond.

Toen ik zwanger was van de 2e regelmatig groeiecho's gehad, dit kindje werd volgens de echo's ook weer groot. eerst werd er gepraat over inleiden, maar omdat ik al een ks had gehad en mijn lichaam er nog helemaal niet klaar voor was werd er toch weer afgewacht. Met 41.5 weken kwamen de weeen toch op gang en is het uiteindelijk weer een ks geworden omdat zij ook 10 pond woog.

Dus ga er niet klakkeloos vanuit dat je idd eerder ingeleid wordt oid, vooral bij een eerste zullen ze waarschijnlijk gewoon afwachten. Ook al wordt je kindje 10 pond, het is zeker niet uitgesloten dat je dan gewoon kunt bevallen en daar gaat uiteraard de voorkeur nog wel naar uit.

En idd, 2 grote kindjes, maar die kwamen dus echt niet eerder. Elise kwam wel uit zichzelf, maar Jesper dus ingeleid met 42 weken.

Deel Deze Pagina