Wat als zwarte piet straks niet zwart meer is. wat vertellen jullie de kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Logan

Logan Niet meer actief

Nu je het zegt, ik durf het niet te zeggen. :D

2. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Daar ben ik het in dit geval niet mee eens. De afbeeldingen in het artikel wat ik noemde bijvoorbeeld spreken voor zich, dat kan je graag niet zo willen zien natuurlijk omdat je er met een bevooroordeelde blik naar kijkt; het lijkt alsof de angst voor het wegnemen van de traditie spreekt.

Maar de blije kinderhoofdjes waar jij het over hebt zullen toch niet minder blij zijn als zwarte piet qua uiterlijk wat aangepast wordt? Ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Ik hoor iedereen altijd roepen; het is een kinderfeest! Ik krijg alleen het idee dat de volwassenen zich krampachtig willen vasthouden aan iets wat blijkbaar kwetsend is voor een bepaalde groep mensen. Of nog mooier, willen bepalen voor een groep mensen of zij zich wel of niet gekwetst MOGEN voelen ;)

3. Prinsessa

Sorry, ik lees de reactie van beheer nu pas :)

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    ;) Ook dat bedoel ik minder verrot als mn strot uitkomt hoor. maar ik bedoelde er mee dat wij mekaar ook welles in de haren vliegen maar dat ik je soms ook best lief vind ( en dat je soms ook gewoon mega gelijk hebt:))

5. tuc

tuc Niet meer actief

No problem ik begreep het wel;)

Ontopic: geen idee wat ik mijn kind moet vertellen als ze haar tante of buurman als gekleurde piet voorbij ziet komen. De onbekende tv pieten lukken vast wel maar hier met de sint intocht gaat dat een pak lastiger worden. Dat was nl het voordeel van zwart...ze waren lekker onherkenbaar.

6. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Teiltje:D:D;)

7. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Dit.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op de zakjes pepernoten die in augustus / september in de winkels liggen staan al jaren geen verwijzingen naar Sinterklaas, door al die zeurpieten, ik bedoel dus ouders, die last hadden van hun zeurpieten, ik bedoel kinderen, die anders aan het einde van de zomer al helemaal overstuur raakten van de Sinterklaas-stress.

9. tuc

tuc Niet meer actief

:d:d:d

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Heb net een paar dingen van de vorige pagina's gelezen en ik kan alleen nog maar zeggen, dat ik me volledig kan vinden in de berichten van bolkje.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha opgehelderd :D

12. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Lastig hoor! De liedjes die we zingen gaan ook over "zwarte piet"

Wat moet ik zeggen? Ipv dat hij door de schoorsteen kwam, viel hij bij de gamma in een potje verf en daarom is zwarte piet nu gekleurd? :D
    Als dit echt word doorgezet dan word het maar kleuren piet.

Voor de jongste zal het normaal zijn.... maar voor de oudere kinderen word het toch wat verwarrend.
    En ik vind het zelf ook geen gezicht!
    Iemand als zwarte piet herken je moeilijker dan iemand als kleuren piet.
    Mijn kinderen herkennen dan echt gelijk wie dat is!!!! Weet ik nu al.
    Dus hier kunnen we geen "eigen" pieten meer inzetten.
    Vind het jammer dat de hele magie verdwijnt op zo n manier.
    Alleen maar omdat een paar mensen zich aangesproken voelen bij het word "zwart".
    Belachelijk dat we dit toelaten! ;)

13. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Wij houden de traditie rond Sint Nicolaas zoals die al generaties lang gevierd wordt in onze familie. Dus wij vertellen onze kinderen wat onze ouders ons verteld hebben. Als het sinterklaasjournaal anders gaat zeggen dan gaat de tv uit tot na 5 december. De intocht nemen we hier dan ook eerst op.

Het gevoel van mensen... Wat voelen de mensen met een kaal hoofd of grijze haren als mn 1,5 jr oude dochter opa en oma roept of toen mn oudste bij elke wat steverige mevrouw vroeg of daar nu ook een baby in de buik zat. Die dingen gebeuren. Ongetwijfeld kan niet iedereen er om lachen, daar ontkom niet aan.

Zou wat zijn dat we straks met het gevoel van Geert bij bepaalde culturen rekening moeten gaan houden. Leven en laten leven. Nu erger jij je aan mijn cultuur, ik morgen misschien wel aan de jouwe. Dat heb je nu eenmaal met zoveel culturen in een klein landje.

Als we alles aan elkaars gevoel aan gaan passen heeft straks niemand meer een eigen cultuur over. Dus niks veranderen graag.

14. Ontbijtkoekje

Ontbijtkoekje Actief lid

5 aug 2013
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan niets, ik kan mij er totaal niet druk om maken.

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Nee ik zei dat omdat iedereen klaagt dat mensen met een getinte huidskleur altijd maar in het negatieve daglicht gezet worden. En dan is het eens positief en dan is het wéér niet goed. Jouw antwoord bevestigt dit ook weer.

16. Prinsessa

Wow, serieus? Echt onvoorstelbaar hoe onwetend, onnozel en misplaatst deze post is. Dus, zwarte piet is wel een persoon met een donkere huidskleur volgens jou die gezellig slaafje mag spelen? En dan mogen donkere mensen zich ook nog vereerd voelen omdat ze dan positief in het nieuws komen? Man oh man..

bol.com | Wij slaven van Suriname, Anton de Kom | 9789025433895 | Boeken

Ik doe hem je graag cadeau ;)

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #357 Sandana, 8 sep 2014
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
    Nee hoor.... zwarte pieten zijn van oudsher helemaal geen slaven van Sinterklaas. Een knecht is wat anders dan een slaaf en ik ben toch ook geen slaaf van mijn baas?
    Niet zo zeuren over iets waar de Nederlanders helemaal geen kwaad in zien.

18. Prinsessa

Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen knecht, later toegevoegd in een verhaaltje door Jan Schenkman in 1850 in de tijd dat de slavernij nog net bestond.

En weer die heerlijke dooddoener, ik denk dat het absoluut niet aan jou is om te bepalen of een ander zich wel of niet gekwetst mag voelen. Nogmaals; lees het boek eens wat ik je aanraadde.

Het laatste bericht wat ik hier plaats want dit is niet de bedoeling van dit topic.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sorry maar wanneer ik donker zou zijn mocht nl zwarte piet in hun achterste steken wanneer ik hem als positief rolmodel zou moeten opvatten. Afgezien van het slavengedeelte, jij wilt toch ook niet op basis van je huidskleur vertegenwoordigd worden door een komidch geverfd persoon in gekke kleren die kinderen entertaint? Ik zou ook niet blij zijn wanneer bijv Bassie en Adriaan mijn blankheid zouden vertegenwoordigen en dat ik hier dan ook maar blij moet zijn ook:$.

20. adi

adi Niet meer actief

Er is geen liedje waarin gezongen dat piet zwart is OMDAT hij in de schoorsteen viel.
    We zingen wel:
    'ook al ben ik zwart ALS roet, ik meen het wel goed'

Hebben mensen überhaupt ooit echt geluisterd naar de bovenstaande zin? Wat zeggen we dan tegen de kinderen? 'ook al ben ik een zwarte, ik doe je niks aan?'
    Of worden deze liedjes ook omgezet in onze hoofden tot iets waarmee we 'geen kwaad' bedoelen?

Hoe heb je de roe uitgelegd aan je kind?
    Die zien we ook niet meer in de optocht (waarom? Dat is ook traditie rondom zwarte piet?), en toch zingen we er nog steeds over.

Deel Deze Pagina