Wat als zwarte piet straks niet zwart meer is. wat vertellen jullie de kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Dit, ik denk echt dat kinderen dit allemaal niet zo erg vinden hoor. Ik denk dat je je daar helemaal niet druk om moet maken.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien moeten we dan weer eens echt terug naar de traditie van Sinterklaas zoals die bedoeld is en die zwarte pieten onzin die er later aan toegevoegd om het op te leuken maar vergeten... :D

3. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ik vind het goed daf zwarte piet mee gaat met zijn tijd en een andere look gaat krijgen. Persoonlijk ben ik voor zwarte vegen en geen regenboogverhalen.
    Snap alle starre felle reacties best waarin mensen vasthouden aan hoe het eerst was en misschien zelfs de grens over willen gaan om daar het feest te vieren.
    Gelukkig zijn kinderen een stuk flexibeler hierin. ;)

Het feest wordt gewoon nog steeds gevierd en de kinderen zijn blij. En volgens mij is dat het belangrijkste.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    het gaat er mij ook puur om dat kinderen met een paar vegen hun familieleden, kennissen gewoon gaan herkennen.

5. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Sorry sandana maar ik vind jouw beweringen en gedachtegang hierover echt ontzettend onwetend en walgelijk. Ik kan er even niks anders van maken.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ben het hier helemaal mee eens. Ben gewoon flabbergasted... :$

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #367 lovewinnie, 8 sep 2014
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
    Kinderen zullen het niet eens erg vinden. Heet het toch gewoon pieten. Evebtueel wat zwarte roet vegen en klaar. Zie dat probleem niet zo. Regenboog pieten vind ik echt niet kunnen. Dan wordt het een fantasie verhaal.
    Gewoon witte en donkere mensen met roet strepen . ook op Curaçao hebben ze Sinterklaas en hoor je niemand klagen en is de Sinterklaas soms wit en soms zwart van huidskleur. Pieren zijn pik zwRt. Kinderen noemen hem Sinterklaas en kwetst huidskleur speelt daar geen rol .

8. tuc

tuc Niet meer actief

Precies dat heb ik dus ook en dat is met gekleurde pieten ook maar volgens mij leest iedereen daar expres overheen want ik ben toch heel benieuwd hoe al die "flexibele" mensen dat op gaan lossen?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #369 dirksmama, 8 sep 2014
    Een belangrijk verschil: van de heilige Nicolaas zijn botten bewaard gebleven. Een aantal jaar geleden heeft men zelfs aan de hand van zijn schedel en botten een reconstructie gemaakt van hoe hij er uitgezien heeft!

7de Millennium

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    In Curaçao wordt de zwarte Sinterklaas soms wit geschilderd :) en de bruine mensen altijd zwart :) Inc rode lippen en pruik. Ook zij haden vorig jaar combinatie van gekleurde en zwarte pieten . Ging prima

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier lopen de zwarte pieten gewoon nog met een roe tijdens de intocht.
    Ik word een beetje moe van al die tere zieltjes. Ik zie ze steeds vaker de laatste tijd.
    Alles maar persoonlijk maken, je alles aantrekken, je overal op aangesproken voelen. Pffffffffffft.
    Het is een kinderfeest die al vele jaren met veel plezier in Nederland gevierd wordt. Laat het gaan. Er zitten hier nu mensen te kraaien die niet eens Sinterklaas vieren?!?! Waar de f💦ck bemoei je je dan mee?
    Wat een gedoe zeg, om een kinderfeestje.
    Boehoehoe,
    Besteed je tijd aan ECHTE problemen, zoals de IS, Israël/Gaza of de honger in Afrika. Die kunnen het stukken beter gebruiken.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    #372 Lovely83, 8 sep 2014
    Ik herkende vroeger de vrienden van mijn ouders ook, ondanks dat ze gesminkt waren, zelfs de sinterklaas. Dat was overigens ook op de leeftijd dat ik al mijn twijfels had.

Ik denk dat als mijn dochter nog heilig gelooft in Sinterklaas, ze bekenden ook niet zou herkennen. Daarnaast weet ze dat er hulp pieten en sinterklazen zijn, dus waarom zou de buurvrouw of haar oom niet een hulp piet kunnen zijn? Ze weet ook dat haar vader een keer hulp piet is geweest

13. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    Viel mij ook al op dat DAAR niet op gereageerd word. dusse mensen die er helemaal voor zijn. TIPS?

14. Aylen

Aylen Niet meer actief

Thuis kun je Sinterklaas vieren zoals je het wil, toch? Dus als jij ervan overtuigd bent dat Pieten alleen maar onherkenbaar zijn wanneer ze zwart zijn, dan verf je die oom gewoon zwart.

Die veranderingen (waar ik pro ben) zijn voor de publieke ruimte. Eigenlijk vind ik dat zo'n feest helemaal niet thuishoort op de overheidsagenda, want feestdagen lijken mij een privéaangelegenheid, maar zolang de overheid (gemeente, provincie) de intocht organiseert en faciliteert, vind ik dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen en mee moeten gaan met hun tijd.

Verder moet iedereen thuis lekker doen waar hij zin in heeft. Van mijn part verf je zelfs Sinterklaas zwart, mocht je bang zijn dat je kind anders zijn opa herkent.

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hulpje van de Sint. Geen piet meer spelen bij bekende. Huur je er gewoon een in. Mijn kinderen herkende hun tante meteen ook al was ze pikzwart maar hun neef niet :)
    Lost zich zelf wel op. Hun tante gesminkt zien heeft niks met hun geloof in Sinterklaas gedaan. Hebben ook niks er over gezegd. Het was gewoon tante verkleed als zwarte piet :):) ipv alle pieten zijn verkleed

En huis aan huis piet evebtueel gewoon zwart maken. Maakt toch niet uit

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Geld dat niet voor iedereen die zich hier druk om maakt? Of je nu pro of anti zwarte piet bent? Want beide partijen maken ophef.

17. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Ik hou het voor mijn dochter (5,5) super simpel: zwarte piet is nu gekleurde piet. "Dat vinden ze leuker."

Ik ga er geen moeilijk verhalen omheen breien. Mijn ervaring is, dat als ik het gewoon simpel zeg, het wordt aangenomen. Als er vragen komen zie ik het dan wel weer. Maar meestal wordt: "dat vonden ze gewoon leuker" wel aangenomen. Dat is haar taal en begrijpt ze prima!
    Ik ga haar niet belastten met verhalen over racisme. Daar heeft ze niks aan en snapt ze niks van: zij kent geen racisme! Heeft geen flauw idee wat het is, en ik ga haar daar nu zeker ook niet over vertellen. Voor haar is iedereen gelijk: dus ook een gekleurde piet.

Mijn zoon is 2 en die hoef ik dus niks te vertellen: die zal het klakkeloos aannemen dat het zo hoort.

Voor mezelf: tja...ik zal me wel vaak gaan vergissen. Voor mij is het zwartepiet voor en na. Erg jammer...

18. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik vind het ronduit belachelijk
    ben blij dat ik uit nederland ben vertrokken
    en belgie dus niet meedoet aan die super rare fratsen !
    de nederlandse cultuur is dalijk niets meer van over ! en ik doe daar niet aan mee
    voor mij blijft zwarte piet zwarte piet punt

19. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Voor zover hier bekend op dit moment hebben wij gewoon zwarte pieten en geen gekleurde, de club van sinterklaasfilm is ook met dezelfde zwarte pieten als andere jaren dus verwacht ook eigenlijk bij het sinterklaas journaal geen schokkende veranderingen. Verder hadden wij hier altijd al veel verschillende pieten, elvis piet, voetbalpiet, oude wijze piet, meisjes piet, pipi langkous piet, allemaal wel zwart/bruin geschminkt maar met uiterlijk dat verder bij dat typetje hoort dus kan me niet voorstellen dta er noodzaak is daar veel aan te veranderen.

Maar hier in huis komt er gewoon sint met zwarte piet zoals altijd. En eigenlijk ga ik er vanuit dat er dit jaar weinig gaat veranderen!!
    Las op mijn fb van diverse gemeenten dat er enquetes waren gehouden over veranderingen met de intocht en gemiddeld vind 79% dat het gewoon moet blijven zoals het nu is, dus verwacht dat dat door veel gemeenten Ook gedaan zal worden. Er was 6% die zei dat het anders moet, dat signaal lijkt me dus duidelijk ;). Ik maak me voor nu nog niet druk en als er wel regenboogpieten komen dan vermijd ik die, het zal waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat zoonlief geloofd en daar wil ikmgraag nog even van genieten.

20. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    Nee niet mee eens. een hele kleine minderheid heeft dit aan de gang gemaakt , dus maakt zich er druk om, over iets wat al 100 jaar gewoon normaal gevierd kan worden. Dat de rest van nederland zich daar dan tegen verzet lijkt me niet meer als een normale reactie.

Deel Deze Pagina