Wat als zwarte piet straks niet zwart meer is. wat vertellen jullie de kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaatje87

Kaatje87 Fanatiek lid

2 dec 2011
    2.602
    125
    63
    Ik vind het echt belachelijk, de hele discussie over zwarte piet! Laat zwarte piet toch lekker zwart blijven! Ze komen door de schoorsteen daarom zijn ze zwart! Kom op zeg het is een kinderfeest!

Mijn zoon is bijna 1 dus als het gekleurde pieten worden weet hij natuurlijk niet beter! Maar ja voor alle kinderen die opgegroeid zijn met zwarte piet.. Wat zeg je dan idd.. Ze hebben door de regenboog heen gelopen?? ;)

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hij blijft hier gewoon zwart. Mocht hij een andere kleur krijgen, dan vertel ik onze kinderen zolang ze nog geloven, dat dat de hulpjes zijn van de echte Zwarte Piet. Zodra ze niet meer geloven, vertel ik ze de hele waarheid. Dat een klein groepje het volgens de democratie het voor het zeggen heeft gekregen, het op verkeerde discriminatie heeft gegooid en zo onze traditie heeft veranderd.

Maar nogmaals, bij ons thuis gaan we de traditie niet verloochenen of aanpassen naar de wensen van een kleine minderheid. Hier blijft hij gewoon Zwarte Piet heten en er ook zo uitzien.

3. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Zwarte piet blijft zwart. Desnoods ga ik zelf wel de straat op als zwarte piet inclusief roe en vuurrode lippen. Waarom moeten wij altijd maar alles aanpassen?

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar wat gaan we dan zeggen over de gekleurde pieten? groene piet is een beetje misselijk geworden tijdens de tocht naar beneden in de schoorsteen. Rode piet is rood van de boosheid omdat het onderweg niet lukte met de pakjes??

Doe toch normaal man. Zwarte piet blijft hier gewoon zwart. Punt uit!

De volwassenen moet eens stoppen met dat gezeik over slavernij, er is nog geen 1 kind geweest die er iets discriminerend aan vond. Het zijn de volwassenen die dat er van maken. Waarom de magie voor die kinderen weg halen?

Ik kan me er zo pissed om maken.

Weet je wat nog leuker is? Ik kwam van de week een filmpje tegen op facebook over het sinterklaas feest in Suriname, daar vieren ze het ook, 3x raden met wat....... JUIST! Met ZWARTE pieten... Kom op zeg!!!

EDIT: Dit is dat filmpje https://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3zZnU

5. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Eigenlijk hoop ik dat zwarte piet gewoon zwart/bruin blijft. Dochter snapt er nu nog niets van 1,5, maar geloof dat het sinterklaas journaal er vast een heel mooi verhaal van maakt.
    Waar ik wel bang voor ben is dat als piet niet meer helemaal word geschminkt dat de bekende pieten erg snel herkend gaan worden en de geloofwaardigheid van sinterklaas er dan snel afgaat:(

6. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik dacht dat dit topic ging over wat je je kinderen ging vertellen als er iets verandert?

Ik ken al die voors en tegens wbt Zwarte Piet nu wel. Of moet die hele discussie overnieuw aangezwengeld worden?

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ben wel benieuwd wat jij jouw kids dan verteld over die gekleurde pieten.

Bedoel ik niet persoonlijk maar omdat jij net dat plaatje plaatste van die gekleurde pieten toch?

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113

+1
    haha mooi verwoord!!

9. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb geen idee... hij begrijpt het net allemaal en is er alweer druk mee bezig...

10. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    dan zeg ik heel eerlijk dat piet niet bestaat, dat buren en mensen sinterklaas helpen..

11. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier hebben we gewoon zwarte piet in de boeken en als ze vragen stelt zal ik zeggen dat de kleurpiet geen echte pieten zijn. Maar hulp pieten.

12. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik zeg gewoon dat ze hun gezicht hebben geverfd omdat het feest is. Dat doet toch niks af aan hun functie?

13. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Zoon is de overgangsgeneratie, maar ik vond zijn reactie positief hoor! Hij pikt het wel. Ik heb gezegd dat sommige mensen zwart niet meer zo leuk vinden, dat snapt hij wel. (En ik ook, waarom (onbedoeld) anderen kwetsen?)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dit dus en ik hoop van harte dat deze onzinnige zeikzooi echt niet doorgaat....tis om te janken

15. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ik vind zelf gekleurde pieten dus echt heel raar. want mensen zijn toch niet blauw en roze?? .. nee zwart, bruin of wit lijkt me prima.. misschien van alles wat, multicultureel! Ik neem aan dat er steeds meer pieten niet meer door schoorstenen kunnen omdat mensen die niet meer hebben en daarom zijn ze niet meer zwart.. heel lochies toch.

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ja maar ze kunnen toch nooit schoon uit de schoorsteen komen?

Het verhaal van zwarte piet is toch dat hij zwart is omdat hij door de schoorsteen komt?

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Wij gaan wel in Belgie naar de sint als hier geen zwarte pieten zijn.

18. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    heb jij een schoorsteen dan? meeste mensen niet meer, dus steeds meer witte pieten.

19. Aylen

Aylen Niet meer actief

Dat verhaal kennen ze toch alleen als wij ze dat vertellen?

En ik weet niet of dat altijd het verhaal is geweest, volgens mij niet. Er zijn zoveel verschillende versies van die ontstaans- en ontwikkelingsgeschiedenis van het Sinterklaasverhaal en de Zwarte Pieten. Soms lees ik de uitleg over zwarte raven en zwarte geesten, uit paganistische culturele feesten, soms dat verhaal over die leraar die een domme, zwarte (negroïde) knecht had. Volgens mij is dat verhaal van die schoorsteen er later bij gekomen om het allemaal politiek correct te houden.

Maar hoe dan ook: gekleurde pieten lijken me niet meer of minder makkelijk te verkopen aan die kinderen. Het blijft een feestelijke aangelegenheid met cadeaus. En het blijft een groot zwetsverhaal om ze maar te kunnen verwennen. Zwarte Pieten bestaan niet echt he, dus alles dat je ze erover vertelt is niet waar. Of ze nu wel of niet door schoorstenen kruipen en of ze nu wel of niet een zwart gezicht hebben. Het is geen re-enactment ofzo.

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Inderdaad liever gewoon zoals het is laten en anders is dit een goede oplossing.

Deel Deze Pagina