Ja hoor helemaal mee eens. Laat het lekker zoals het is. Dat gaat al 100+ jaar goed en laten we ons bemoeien met de dingen die er echt toe doen. En niet een kinderfeestje.
Ow dus heel de dorpsintocht moet dan maar worden afgeschaft volgens jou? een traditie die in elk dorp en stad wel is. En vrijwilligers die zich aanmelden om piet te spelen moeten dan bv vanuit hier maar naar groningen en pieten uit groningen naar hier? kom op zeg. hier zijn heel veel dorpsgenoten zwarte piet. altijd wel iemand zijn opa , ook of vader. En nou moet de gemeente dan maar hun verantwoordelijkheid gaan nemen? hahaha die is leuk. Omdat een aantal azijn urineerders tegen zwarte piet zijn. nee sorry, kan er bij echt niet in
Geloof me, mijn vriendinnen met kinderen met basisschool leeftijd vertellen hun kinderen allemaal dat sinterklaas niet bestaat en toch geloven ze er in. Niets zo mooi als de fantasie van een kind.
Haha maar dit topic gaat allang niet meer over wat de kinderen er van zouden vinden..maar wat de mama's er van vinden
vind eigenlijk wel goeie vraag. nooit aan gedacht. denk dat mijn zoontje het niet meer boeiend gaat vinden als ze opeens veranderen naar paars groen geel of rood. snap trouwens niet waarom hij andere kleuren moet krijgen(dat waren ze toch van plan?) ze kunnen toch ook 'roet vegen' wat overdreven op t gezicht doen. het zijn tenslotte schoorsteenvegers die zwart zijn geworden door de roet. dan kan je toch gewoon als blanke een mega vies gezicht hebben als zwarte piet zijnde? maargoed ehh geen idee wat we hier dan doen. ligt ook wel aan het sinterklaasjournaal wat zij gaan doen. want dit volgen ze op school intensief en zou raar zijn voor mijn zoon om thuis het old skool te doen zoals altijd terwijl school met paars en rode pieten verder gaat. en hoe leg ik uit waarom een piet rood is? of paars? waar halen ze die kleuren vandaan want een schoorsteen is toch zwart van binnen van roet? ja ik ga dit soort vragen echt wel krijgen van mijn zoontje. die gaat dat niet snappen denk ik en dat gaat een flinke taak worden waarom pieten opeens alle kleuren van de regenboog hebben
Ik denk dat we door zoveel ophef erover te maken ze alleen maar meer voeden. Daarnaast zeg je dat je het als een normale reactie ziet dat de rest van Nederland zich verzet, waarom mag de andere partij zich dan niet verzetten tegen het negroïde uiterlijk van piet? Beide partijen roepen, maar luisteren voor geen meter naar elkaars stand punt, het enige wat we daarmee bereiken is nog meer verdeeldheid. Van beide partijen vraag ik me af, waar is iedereen toch mee bezig? In wat voor maatschappij groeien mijn kinderen op? Een enorm egoïstische maatschappij waarin men niet meer rekening kan houden met de medemens. En daar bedoel ik iedereen mee ongeacht afkomst, geloof ed.
Omdat iets wat al 100 jaar goed gaat nu ineens door een klein groepje mensen veranderd zou moeten gaan worden. ja ik ben misschien keihard maar ik vind die mensen gewoon grote aanstellers. En als hun het hier niet bevalt ( en dat bedoel ik dus ook gewoon blanke mensen enzo die het er niet mee eens zijn) ga dan naar een plek of land emigreren waar je je wel in kan vinden. waar sinterklaas niet gevierd word. maar ga gewoon niet de tradities van een land verstieren. Idd in wat voor maatschappij leven we. altijd maar klagen en zeiken over van alles. ow ow ow het is hier zo slecht. pfff Met je eerste zin ben ik het wel eens maar wel heel begrijpelijk. 80% van nederland wil niet veranderen. zou toch hetzelfde zijn als een paar mensen hier willen dat alle vrouwen hier in nederland een rok gaan dragen. omdat ze een broek niet mooi vinden. jeetje kom op zeg tuurlijk krijg je dan gezeik.
helemaal niet, ik weet dat mijn kinderen daar niet intrappen als ze een half bekende piet zien, heb het vorig jaar aan de hand gehad. En ik wil dus niet dat het voor hen verpest wordt door een paar zeurkousen met te tere zieltjes.
wat ik niet snap is dat mensen die het zo moeilijk hebben hier, niet gaan emigreren. Er emigreren zoveel Nederlanders omdat ze hier tegen problemen aan lopen. Bv omdat ze kinderen thuisonderwijs willen geven wat hier zo goed als onmogelijk is, of omdat ze zich gewoon niet kunnen vinden in de regel en wetgeving hier in nl. Nou als je dan zo´n moeite hebt met een oerhollandse traditie dan kun je buiten belgie overal gaan wonen.
on topic, niet te moeilijk maken of dingen uit gaan leggen aan je kind, of je eigen frustratie over de discussie erin verwerken, hebben ze niks aan... gewoon het feest vieren zoals jou dorp/school dat viert en dat kan met of zonder aanpassingen zijn, ik zou mijn kind er niet in betrekken verder, politiek geneuzel
precies. vind ik ook. als ik perse thuisonderwijs wil geven zal ik moeten accepeteren dat dat hier niet kan. en als ik dat dan zo belangrijk vind. belangrijker dan dat mijn familie hier achterblijft etc etc, ga ik naar een land waar het wel mogelijk is. dus kun je echt niet met zwarte piet leven omdat je er echt helemaal depressief van word, niet meer kan eten, drinken en slapen en dagelijks 100 liter zuurstof nodig hebt omdat je anders bezwijkt? ga naar een land waar sint en piet niet komen. en is het zo erg niet met je gesteld? accepteer dan dat er hier gewoon al eeuwen sint en ZWARTE piet word gevierd. Amen
Ik kan alleen maar hopen dat wanneer ik een kleine heb die het zou kunnen begrijpen, ze intussen het hele nieuwe "pieten" idee rond hebben. want ze moeten t nu wel in een keer goed doen, en niet 5 jaar gaan experimenteren zodat de kids het jaar erop er al niks meer van snappen.
Dat denk ik ook, als er veranderd wordt, dan beter gelijk maar rigoureus! Beter één keer een nieuw verhaaltje verzinnen, dan elk jaar er een draai aan te moeten geven omdat er dan weer iets veranderd. Lijkt mij zeer verwarrend voor de kinderen.
Ik hoorde dat B er geen probleem van maakt, dus wij hoeven er geen draai aan te geven, gelukkig! Ben wel benieuwd hoe ze het in de scholen ook gaan aanpakken.
Maar wat mij is opgevallen, er is ook al best veel verschil tussen gemeenten/zwarte pieten. Bijvoorbeeld hier bij ons zijn de pieten zeg maar gewoon bruin geschminkt met de normale lippen rood gestift en praten ze normaal. Maar bijvoorbeeld in mijn geboorteplaats maken ze de pieten echt pikpikzwart met hele grote rode lippen (echte zoeloelippen zeg maar voor iemand die beeldend denkt) en gaan de pieten ook nog eens met een of ander vreemd surinaams-achtig accent praten. Dat gaat dan ook weer echt erover, vind ik. Mijn man is ook donker en heeft op zich geen vervelende associaties met zwarte piet. Maar toen we een keer in het dorp waren was hij echt wel shocked van wat hij zag en zei ook hij van; dit kan gewoon niet joh. Dus op zich is het misschien ook maar net wat je gewend bent in je gemeente om te zien.
Het spijt mij voor iedereen die tegen zwarte Piet is maar wij zullen dit jaar Sinterklaas vieren met zwarte Piet. Mijn dochter is rond Sinterklaas net 2 en gaat voor het eerst naar de intocht bij ons. Hier is al bekend gemaakt dat de intocht blijft met zwarte Piet en dat houden we bij ons thuis ook zo aan. Tv kijkt ze toch nog niet dus daar vandaag zal ze niets anders mee krijgen. We hebben Sinterklaas versiering met zwarte Piet en zingen de ouderwetse liedjes (dus met zwarte Piet). Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit te gaan aan te passen voor een handjevol mensen. Dit is onze (mijn) traditie en die kan niemand mij afnemen. Mocht ze later groter zijn en in Nederland de traditie echt om zeep geholpen zijn dan zal ik haar vertellen van de Zeurpieten en dat zwarte Piet in het openbaar niet meer gezien mag worden maar dat hij er wel degelijk is en dat de andere Pieten de hulpjes zijn van zwarte Piet (wordt dat vast ook wel weer als discriminatie gezien, hulp Piet). Ik vind het jammer dat een klein percentage van de bevolking het "verpest" voor het merendeel.
Niets. Simpelweg omdat het em niet interesseert. Leuk die mensen die snoep geven. Zijn heel erg aardig enzo. In zijn ogen zijn het gewoon mensen. Die kleur interesseert em geen biet.
is wel grappig dat meer mensen dit zeggen, maar als er daadwerkelijk gevraagd wordt naar wat er dan zo veranderd is in de Nederlandse cultuur men niets kan bedenken... Is het dan werkelijk zo'n ramp als piet een keer steil haar heeft, of roze haar of groen geschminkt (want pieten houden ook van schminken, net als kleine kindjes) is?