Omdat met een ander kleurtje heel makkelijk te zien is wie de persoon is en dan is dus de magie weg. In dat geval kan dus bijvoorbeeld mijn neef niet meer als zwarte piet spelen, dan word hij herkent en dan is het hele leuke van zwarte piet er van af. Zoals iemand hier al eerder zei, door de zwarte smink vallen de contouren van het gezicht weg en is dus moeilijk te zien wie de persoon is. Aanpassingen in het haar bijvoorbeeld de kleur of het type haar vind ik geen punt. Geen rode lippen? Geen probleem, geen oorbellen? Geen probleem. Hier hadden wij vorig jaar bij de intocht in het dorp ook Piet Piraat die er dus qua uiterlijk uit zag als Jack Sparrow, geweldig! Of meisjes piet met twee lange vlechten in haar haar, en ook nog een clown piet die dus in een clownspak liep met gekleurd haar. Dit soort aanpassingen vind ik top en absoluut geen probleem, maar zodra ze de kleur van zwarte piet aan gaan passen vind ik dat echt te belachelijk voor woorden.
Je bedoeld dat jij meer mensen spreekt die voor de verdwijning van het Sinterklaas feest zijn? Dat vind ik typische en ongeloofwaardig. Of jij kent die gehele 10% die anti zwarte piet is
Je mag van mij alles weg strepen behalve de zwarte smink. Uiteraard moet je je haar wat aanpassen maar dat hoeft niet perse kroeshaar te zijn, en de kleding die je normaal aan hebt trek je dan natuurlijk ook niet aan Maar mijn uitleg staat een paar berichtjes terug
Ik weet het niet wat betreft de smink, nooit geprobeerd maar het lijkt mij geen verschil maken. Ook denk ik dat veel kinderen onderschat worden, kinderen hebben zo een magische fantasie.
Maar hoe weet je dat nou? Ik heb echt het idee dat jij je verschuilt achter dat je kinderen het niet zouden geloven. Kinderen zijn veel flexibeler en hebben een rijke fantasie. Ik snap dat jij je kinderen het beste kent maar het komt bij mij over dat JIJ er problemen mee hebt. Maar goed zie geen waarde in het blijven discuseren, want het voegt niets toe aan de keuze van het kabinet.
Ik weet zeker dat kinderen dat echt wel gaan zien. Mijn moeder, zus en ik zitten ieder jaar de pieten te ontrafelen, kijken wie er qua bekende nederlanders achter zitten ( just for fun ) Als hun groen, blauwe, rode of wat voor andere kleur smink op hebben weet ik zeker dat je het binnen een vingerknip ziet wie het is, kinderen zien dat dus ook echt wel als hun oom bijvoorbeeld voor Piet speelt.
Oke stel je hebt gelijk, haalt dat het mooie voor een kind weg? Bedoel sinterklaas komt nog steeds, en of piet nou geel is, en een beetje op ome piet lijkt..dat cadeautje krijgen ze toch wel. Persoonlijk denk ik dat de schoen zetten, pakjes avond, het sinterklaas journaal de spannende dingen zijn van sint en piet, en dat het er dus voor een kind echt niet minder spannend of leuk word.
Ik denk dat dat het hele spannende er wel van af haalt ja, de magie is dan weg want ja, papa en mama komen de kado's brengen en niet Sinterklaas en zwarte piet. Het is toch juist zo mooi dat ze van zwarte piet een kado krijgen en niet van ome jan die zich even geel heeft gesminkt. Ik probeer het hele gekleurde pieten gebeuren ( mocht dit door gaan ) ook te vermijden en behoud sowieso de zwarte piet zoals hij eigenlijk gewoon hoort te zijn voor ons. Zodra ze hier ook niet meer geloven in Sinterklaas dan zullen wij het ook minder uitbundig gaan vieren dan hoe wij het nu doen.
Maar gaat het hele sinterklaasgebeuren om de spanning of om het krijgen van een cadeautje? Want enerzijds zeg je dat ze ook als de spanning er af is toch nog wel cadeautjes krijgen, dus dat het dan niet uit maakt, en anderzijds zeg je dat juist de dingen eromheen nog wel voor spanning zorgen.
Donker paarse of donker groene schmink is echt niet heel anders dan zwarte schmink. En kinderen gaat het om een totaal plaatje, als zij een donkerpaarse Piet rond zien rennen in een Pietenpak met een pruik en een zak snoep, gaat een kind dan echt ineens naar gezichten gluren om te kijken of daar een bekende achter zit? Voor dat kind is dat de Piet PUNT, waarom zou een gelovend kind daar iemand achter gaan zoeken? Ik gaf het in een andere topic al aan, vorig jaar was mijn nichtje verkleed als paashaas. En de kids zagen alleen haar hele verschijning + haar rol, en hebben zich geen seconde afgevraagd of daarin iemand bekends zat. Als de kinderen oplettend naar Pieten en Sint kijken, dan zijn ze al aan het twijfelen. Dan herkennen ze het persoon ook wel aan de stem of het loopje, manier van doen enz.
Ik denk dat jij goed moet lezen. In mijn zin eronder leg ik uit wat volgens mij nog meer de dingen zijn die spannend zijn voor kinderen. Edit; ik bedoelde dus, als ze een geel pietje zien met een cadeautje maakt het echt niet uit of dat pietje geel is, dat cadeautje is toch ONDER ANDERE spannend.
Ik snap wat je bedoeld maar dat is echt persoonlijk dus, ik denk echt dat het allemaal voor de meeste kinderen niets uit maakt, die geloven het toch wel en het is toch wel spannend allemaal. (Denk ik dus he)
Aylen verwoorde het imo heel prima vandaag: Je kunt het echt wel leuk maken voor je kinderen en daar draait het om. Ze hoeven niet per se jouw jeugd te herleven. Zij hebben op hun eigen beurt mooie herinneringen aan déze tijd en je kunt ze daar bij helpen door het gewicht van deze discussie te halen en jezelf flexibel op te stellen. Een beetje flexibiliteit kan hier toch geen kwaad? Het is maar een sprookje! En je vertelt ze toch leugens, dus wat maakt het in godsnaam uit of dit een leugen is die jou ook verteld is of een leugen die misschien wat minder kwetsend is voor de medemens (zwart of niet zwart). Je doet er waarschijnlijk minder kwaad mee dan met deze gruwelijk starre houding. zoonlief krijgt sowieso de eerlijke versie van het feest te horen zonder mee te gaan in de 'magie van een leugen'. Snap sowieso niet dat 'heel Nederland' het maar verwacht dat ik daar als ouder in mee moet gaan. Hoop dat meer herkenbare pieten wat van dat krampachtige af kunnen halen en het feest tot een gewoon kinderfeest maken. Want reken maar dat mijn zoon het feest net zo leuk en magisch vind met 'vegen of regenboog pieten'.
We zullen het straks allemaal wel mee maken. Nogmaals, ik ben absoluut niet tegen aanpassingen maar dan wel tot op zekere hoogte. Ik heb er eentje van 7 die op het randje zit van geloven of niet geloven en eentje van 3, ik hoop vooral voor de jongste dat het allemaal gewoon blijft zoals het is met wat aanpassingen hier en daar maar dan wel gewoon met de zwarte gesminkte piet en niet met een groene piet.
Dames, Op dit moment lopen er een aantal zwarte pieten topics op Zwangerschapspagina.nl. Deze verlopen allemaal niet gezellig. Om dat we in het verleden ook al problemen hebben gehad met deze topics hebben we besloten de lopende zwarte pieten topics te sluiten en nieuwe niet mee toe te staan. Met vriendelijke groet, Beheer Zwangerschapspagina.nl