Wat als zwarte piet straks niet zwart meer is. wat vertellen jullie de kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik vind dat we komende sinterklaas gewoon alle steden en dorpen links moeten laten liggen die zwarte piet veranderen/afschaffen. Dat geeft een duidelijk signaal dat we het niet pikken. Gewoon lekker een dorp of stad verder gaan die wel nog zwarte piet kennen. En geen tv kijken met die flauwekul, geen kijkcijfers!
    Het moet gewoon afgelopen zijn met dat anderen gaan bepalen wat we in eigen land moeten kunnen doen dat niets te maken heeft met schending van rechten, discriminatie of geweld. Zwarte piet is geen discriminatie, ze worden toch niet negatief neergezet?

In België is het trouwens helemaal geen issue! En daar wonen toch ook echt mensen met een donkere huidskleur. Het is weer iets typisch Nederlands, steeds maar met het vingertje wijzen en op een overdreven manier aan anderen denken ipv ook eens aan jezelf. Staan donkere mensen eens een keer in een positief daglicht (dat ze wel degelijk aardg zijn), si het weer niet goed...

Plus ik heb altijd begrepen dat zwarte pieten wel degelijk mensen met donkere huidskleur waren (dus niet alleen zwart door de roet), maar dat het ook geen slaven waren aangezien ze gewoon betaald werden. Maar ik ken zwarte piet inderdaad zwart door de roet. Laten we dan wel ook meteen stoppen met het bruin smincken ipv zwart. Want daardoor lijkt het alfos het wel gaat om de huidskleur ipv het roetgebeuren.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
  3. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik ben benieuwd hoe de media en alles erom dit aanpakt.
    Mogen dan alle series en films niet meer worden uitgezonden?
    Dit jaar geen Sinterklaasfilm? Of clubs van Sinterklaas?
    Of geen pieten in de etalages? Maar direct kerst.
    De optocht zou geen probleem hoeven te zijn, maar eerder alles erom heen.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Seriously? Wat een wereldvreemde uitspraak anno 2014:$

Ze moeten maar blij zijn met zwarte piet aangezien zwart piet een leuk figuur is en dat je daar dus aan kan afleiden dat donkere mensen wel degelijk aardig zijn? Is toch te gek voor woorden dat dat blijkbaar nodig is, dat mensen hier nog aan twijfelen oid?

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind het geen magie toevoegen. In mijn beleving en die van mijn kinderen is zwarte piet zwart vanwege de schoorsteen, ik wil geen regenboog pieten dan klopt gewoon niet bij het hele verhaal.

Alle kinderfilms die met sinterklaas te maken hebben gaan over zwarte pieten die door de schoorsteen komen, heb hier boeken liggen over zwarte pieten die door schoorstenen komen. Moeten we dat allemaal ook weg doen? Nee sorry, dit maakt mij echt heel verdrietig.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat is toch gewoon het verhaal? Of je nou een schoorsteen hebt of niet, zwarte piet doet de pakjes door de schoorsteen. Klaar!

En omdat wij geen schoorsteen hebben maar de buurvrouw wel is hij toch zwart, en hij is zo zwart omdat hij heel veel schoorstenen langs moet gaan en dus op den duur niet alleen nog maar vegen heeft in zijn gezicht. ;)

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Dit dus.
    Ik vind dat wij volwassener er zoveel meer van maken dan het is; als die kinderen hun cadeautjes maar krijgen.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    En als ik - en met mij velen - nou diep verontwaardigd ben door bijvoorbeeld het Offerfeest? Gaan we daar dan ook met z'n allen redelijk over praten en ons best doen om vooral maar iedereen die ook maar enigszins problemen met de traditie of gebruiken van een ander heeft tegemoet te komen? Absoluut niet, want daar moet je respect voor hebben, is iemands cultuur, bladiebladiebla. Dat vind ik allemaal prima, ga wat mij betreft je gang en leef je leven zoals jij dat wilt, maar laat mij dat ook doen! En ja, verpest is absoluut het juiste woord, want dat is wat het is. Sinterklaas is generaties lang een leuk en onschuldig kinderfeest geweest. Een van de weinig echte tradities die wij nog over hebben. En deze hele onzinnige discussie heeft dit voor altijd bezoedeld. Wat er ook met Zwarte Piet gaat gebeuren, Sinterklaas blijft voortaan (of in ieder geval voorlopig) een beladen onderwerp, waarin je een standpunt in 'moet' nemen. Ben je voor of tegen? Belachelijk. Ik heb nog nooit in mijn leven 1 racistische gedachte had, en eerlijk? Dat is nu wel anders. Steeds als dit onderwerp weer eens ergens opduikt wordt ik overvallen door een 'wij'-'zij' gevoel. Dat kun je kinderachtig vinden, maar het is niet anders. Mijn fantastische jeugdtraditie en herinneringen worden kapot gemaakt, door een klein clubje zeikerds. Leef lekker je leven, geniet er van, en je bent wat mij betreft allemaal welkom, maar leg je wil niet op aan mij. Laat mij ook de vrijheid om MIJN leven te leven zoals ik wil, en mijn tradities in ere te houden. Maar blijkbaar is het eenrichtingsverkeer.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het hele verhaal en de hele traditie wel degelijk verpest door deze zeikzooi. En nee ik vind niet dat ik hierin mijn toon moet matigen. Als de landelijke pieten niet meer zwart zijn kun je dat thuis ook niet vol blijven houden, dan klopt het niet. Als wij een heel klein kindje hadden gehad zou hier alleen de belgische uitzending opstaan en gingen we daar ook de sintintocht kijken. Helaas werkt dat met de oudste niet meer.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    @Edn, het offerfeest gaat afgeschaft worde hoor.. geloof mij maar. Ik kan hier ook geen topic over openen op dit forum.. die is altijd binnen een paar uur gesloten. Overigens heeft het offerfeest niks met cultuur te maken.

11. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Het grappige is, ik heb eigenlijk helemaal geen moeite met Zwarte Piet. Ik heb het nooit als iets racistisch gezien. Heb er zelfs nooit een seconde over nagedacht.
    Maar toen begon vorig jaar de ophef. Nog steeds was ik pro Zwarte Piet. Dit jaar laait de discussie ook weer op. Wat me nu opvalt is dat er een hele groep pro Zwarte Piet mensen zó star en rigide is. Tot hema boycotten aan toe. En dat gedrag vind ik dus wel degelijk zorgwekkend en neigen naar racisme. Ook de opmerkingen dat we ons al zoveel moeten aanpassen en al het 'we' tegen 'ze'. Of dat 'ze' naar 'ons land' zijn gekomen.
    Als er nou mensen aanstoot nemen aan Zwarte Piet en het kwetsend vinden, is het dan zo erg om je aan te passen?
    Dus mijn standpunt is dit jaar aangepast: Ik vind het prima als Piet leuke kleurtjes krijgt.

12. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Wat heeft het offerfeest met deze discussie te maken? Het gaat hier om de slavernij niet de Islam....

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Weet je wat zo jammer is?

Die oproerkraaiers willen dat het hele feest gewoon verdwijnt. Aanpassingen zijn niet genoeg, als wij ( de pro zwarte pieten ) aangeven best aanpassingen willen doen door bijvoorbeeld het kroes haar te verwijderen of de oorbellen weg te halen dan is dat niet genoeg, ze willen meer, ze willen het gewoon afgeschaft hebben. Dat stoot mij tegen het verkeerde been.

Wij hadden hier vorig jaar al aanpassingen in het dorp qua zwarte piet, er was een Piet Piraat, hij had een snor met een grote hoed en haar zoals Jack Sparrow, er was een clown piet met rood krullend haar, we hadden meisje pieten met vlechten in het haar etc etc. Waarom kan het door heel Nederland niet zo? Waarom moet men het over de kleur van piet hebben? Als wij nu aanpassingen aanbrengen dan kunnen de anti zwarte pieten toch ook wat water bij de wijn doen en zeggen dat dit goed is?

Maar nee, de anti pieten oproerkraaiers willen dat het afgeschaft word. Ik weet zeker dat als het echt afgeschaft word dat mensen ook dan zinloze acties gaan voeren tegen alle andere tradities die hier gevierd worden van andere nationaliteiten.

Gezellig joh!

14. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Wow dit is precies hoe ik er over voel! Ik heb mij ook uitgeschreven bij pietitie op fb wat een nare dingen worden er gezegd.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het gaat er om dat mensen het Offerfeest wel moeten accepteren zoals het is maar dat mensen die het Sinterklaas feest, een traditie van dit land niet accepteren zoals het is en dit maar gewoon moeten pikken.

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113

Past men zich ook aan dan als er een hele grote groep ( en die is er ) aangeeft tegen het offerfeest te zijn?

Nee natuurlijk niet want dat moet gewoon geaccepteerd worden.

Denk dat dat ook bij veel mensen speelt, wij moeten ons aanpassen en denk dat veel dat ook best willen doen maar als wij dan aangeven dat het offerfeest niet hier thuis hoort en aangepast moet worden dan zijn we zeikerds en moeten we onze mond houden. Dat is toch een omgekeerde wereld?

En met wij bedoel ik de Nederlanders die gewoon de tradities van dit land in ere willen houden.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben er absoluut voor iedereen die aanstoot neemt aan zwarte piet op te sluiten tijdens de hele periode. Dit is oproer veroorzaken en daar moeten we eens flink tegen op treden. Dat hele vrijheid van meningsuiting moet maar eens flink onder de loep genomen worden hier..sommige dingen vallen gewoon over onrust veroorzaken of belediging en aanzetten tot haat. Van beide kanten overigens...mensen als geert wilders moeten strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Het gaat om traditie en cultuur. Zwarte Piet is een groot onderdeel van onze traditie en onze cultuur. Offerfeest (is maar een voorbeeld, je kan hier een willekeurig gebruik invullen van een willekeurige bevolkingsgroep) is dat voor moslims (religie is wel degelijk cultuur). Geef iedereen de vrijheid om je eigen tradities levend te houden. Verwijzingen naar slavernij vind ik gewoonweg lachwekkend, als je dat niet los kunt zien van Zwarte Piet, dan is er geen zinnig gesprek te voeren. Zwarte piet is inmiddels een onschuldig fenomeen, al eeuwenlang verwijderd van de ooit niet zo fraaie oorsprong. Als je hier serieus problemen mee hebt kan ik maar 1 ding zeggen: stel je alsjeblieft niet zo aan! Doe er lekker niet aan mee en erger je er aan, maar laat degenen die het wel leuk vinden er hun lol aan beleven. Waarom je wil opleggen aan de rest? Ik dwing niemand er aan mee te doen toch?

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar wat heeft het voor zin om je op een andere groep te richten puur omdat je boos bent dat je zelf aangesproken word op iets? Het offerfeest word bovendien helemaal niet geaccepteerd, die discussie is al veel langer aan de gang. De regels zijn en worden daar ook enorm aangescherpt, net als dat zwarte piet nu wordt aangepast en dus niet afgeschaft.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is makkelijk gezegd met de leeftijd van jouw kindjes...ikke ikke ikke.

Deel Deze Pagina