Wat als zwarte piet straks niet zwart meer is. wat vertellen jullie de kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 6 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sorry maar je nu zegt is gewoon totale onzin. Misschien omdat je het zelf niet viert weet je helemaal niet wat voor aanpassingen er zijn verricht. Alleen maar positief hoor, maar doe dan niet net alsof 'de nederlanders' altijd de pineut zijn. Dat is gewoon zielig gedrag wat niet nodig is.

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Heel eerlijk? Als er kinderachtig gedaan kan worden over onze tradities dan kan ik ook heel kinderachtig doen over andermans tradities.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #143 Debaky, 7 sep 2014
    Laatst bewerkt: 7 sep 2014
    Ik vind dat wij Nederlanders niet altijd de pineut zijn maar wij Nederlanders moeten altijd wel schippen in heel veel andere dingen qua feesten van andere culturen, maar o wee als wij op staan voor onze tradities, dan zijn we ineens zielig ;)

Neem even een voorbeeld. Wij moeten het normaal vinden dat tijdens het offerfeest die dieren ritueel worden geslacht, wij moeten het normaal vinden dat de kinderen met suikerfeest vrij zijn van school maar de kinderen die het niet vieren dit niet zijn. Wij moeten het normaal vinden dat onze zwarte piet aangepast word naar de smaak van de anti pieten.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Dus als Jaap mij een klap verkoopt mag ik Tom ook een klap verkopen?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier blijft zwarte Piet gewoon zwarte Piet. Punt uit.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Als ik nou morgen besluit aanstoot te nemen aan spijkerbroeken? En ik ga daar fanatiek de boer mee op, verzamel een kleine, maar felle groep medestanders, zoek flink veel media-aandacht op, en zorg er zo voor dat er felle maatschappelijke discussie wordt aangezwengeld. Tja, dan moeten de spijkerbroekendragers daar uiteindelijk toch maar mee stoppen. Zo erg is het toch niet om je een beetje aan te passen?

Ik ga mij niet aanpassen aan de grillen van een minderheid. Vind je Piet niks, vind je het beledigend? Prima, doe er lekker niet aan mee, ik vind het allemaal goed. Maar ik zie hem niet als slaaf of 'neger'. Ik heb er geen nare of racistische bijbedoeling bij, net zoals de rest van de feestvierders dat ook niet heeft. Zwarte piet is voor ons een symbool uit onze jeugd, een warme herinnering, en een traditie die we levend willen houden. Laat ons. Jij jouw ding, ik het mijne.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nee hoor, maar vind het zielig om te doen alsof alleen 'de Nederlander' de pineut is dat is dus niet waar.

8. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    En dat doe je dan maar over een traditie voor moslims die niks in de zwarte pieten discussie te maken hebben.
    Dat is net zoiets als dat jouw moeder iets lelijks over jou zegt en jij daarom maar wat lelijks over de buurvrouw gaat zeggen. Heel raar!
    Maar ik denk dat het vooral lekker makkelijk is omdat de mensen die zich ineens tegen een iskamitisch feest keren gewoon niet weten wie nu echt de anti piet mensen zijn en welke tradities deze mensen hebben. Dan pak je lekker makkelijk het offerfeest.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik gaf het offerfeest gewoon even als voorbeeld, er zijn nog zoveel andere dingen. ;)

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Toevallig neemt iedereen dat als voorbeeld.. is ook wel makkelijk natuurlijk.

11. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Hier ben ik het volledig mee eens!
    Zwarte piet is en blijft hier zwarte piet.

Wat een raar idee trouwens om zwarte piet bruin te schminken? Immers ik ken geen gitzwarte mensen, wel bruine mensen. Door ze bruin te schminken kan toch eerder de associatie gelegd worden met de negroïde medemens dan wanneer ze gitzwart (door de roet) geschminkt worden..

12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik was degene die het offerfeest noemde, maar puur als voorbeeld. Zoals gezegd kun je er een willekeurig ander gebruik invullen. Moslims zijn helemaal niet echt partij in deze discussie, dus ik had zeker niet de bedoeling een soort rechtstreeks aanval op hen te lanceren. Ik bedoelde gewoon te zeggen dat 'wij' met geel veel nieuwe culturen en gebruiken rekening houden, gebruiken die niet de onze zijn, die wij soms misschien raar of wreed vinden, maar die wij niettemin accepteren, omdat die voor bepaalde groepen belangrijk zijn. En dan blijkt met zo'n zwarte piet-discussie opeens dat onze gebruiken wel vrij zijn om aan te vallen. Nota bene de gebruiken van het 'thuisland'. Het verzoek aan de zwarte piet-haters is dan ook simpel: laat ons onze tradities, wij doe het zelfde andersom.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind niet dat er een vergelijking gemaakt moet worden met het offerfeest. Daar wordt volgens mij ook niemand mee beledigd. Maar met zwarte piet ook niet en ik ben er 100% van overtuigd dat er geen enkele levende ziel zich beledigd voelt door zwarte piet, maar dat deze mensen zich wel op een andere manier gediscrimineerd voelen hier in nl en dat begrijp ik goed. Maar dan moet je niet zoiets als zwarte piet pakken en daar een heel l*l verhaal om heen gaan verzinnen dat ze zo zielig zijn. Echt complete onzin. Pak het racisme probleem aan waar het zin heeft.

14. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik ben ook Nederlander en ik kijk ook kritisch naar mijn "eigen" tradities. Je spreekt niet voor een heel volk, je spreekt voor jezelf, dus dat wij-zij is niet nodig.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het offerfeest is gebaseerd op religie. Sinterklaas niet. Het offerfeest is ook niet mogelijk racistisch.
    Het offerfeest afschaffen is beter te vergelijken met kerst afschaffen.

Daarnaast vind ik het behoorlijk laf om nu de pijlen te richten op een totaal andere doelgroep, dan de daadwerkelijke tegenstanders in deze discussie.

Mijn visie hierin: Ik vind het prima om de tegenstanders tegemoet te komen, maar als het aan mij ligt blijft Zwarte Piet zwart. Ik hekel de hele discussie, want het lokt alleen maar racisme uit op een plek waar dat voor 99% van de bevolking nooit was. Mensen zijn het echter wel geworden, of doen op z'n minst racistische, discriminerende opmerkingen in hun felheid om hun punt duidelijk te maken. Maar ik heb net zo goed een hekel aan de doorgedraaide anti-Pieten, die koste wat kost heel Zwarte Piet weg willen hebben. Zoals iemand anders hier ook al schreef: Voor sommigen is er geen compromis te sluiten en valt niet met hen te discussiëren. Die lui vind ik net zo belachelijk als de (bewust en onbewust) racisten aan de pro-Pietenkant.

16. twins2009

twins2009 Bekend lid

10 nov 2012
    563
    2
    0
    Als we het hebben over kleurenpieten.
    Sinds wanneer is ZWART geen kleur meer!

Ik zeg dus, al die pieten zwart en gekleurde lippenstift op!

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Eens!

En no way dat ik alle Sinterklaasliedjes ga aanpassen door Zwarte Piet bruine/gele/rode/blauwe Piet te noemen.

Zwarte Piet ging uit fietsen
    Toen klapte zijn band
    Toen moest hij gaan lopen
    Met zijn fiets aan de hand enz.

Moet ik er zeker opeens Regenboogpiet van maken ofzo zeker.:x

Nee hoor.

De traditie blijft hier zoals hij was.
    Het begint vaak met kleine aanpassingen en voor je het weet is het Sinterklaasfeest voorgoed verleden tijd :x. Ik ga daar nevernooitniet aan meewerken. Sorry.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Maar de mensen die anti piet zijn, wie zijn dat? Volgens mij dus vanaf de kolonies die al honderden jaren tot Nederland behoren (of hun ouders dan of grootouders). Wat kan het hun dan schelen dat Nederland zo open staat voor gebruiken van anderen (Marokkanen of Turken bijv)? Nederland heeft die mensen toch grotendeels zelf aangetrokken? De mensen van de kolonies zijn net zo Nederlands, inclusief hun gebruiken van daar als de gebruiken net als de gebruiken in Lutjebroek.

19. chibiRoron

chibiRoron Niet meer actief

Als ik ooit kinderen krijg en zwarte piet is niet meer zwart laat ik ze niet erin geloven. Wat heeft het dan nog voor leuks? De liedjes worden veranderd,dadelijk mogen de pofbroeken van zwarte piet ook niet meer omdat er over gezeken kan worden. Zo word ons feest langzaam afgenomen.

Anouk is anti zwarte piet. En voor de rest volgens mij een hele hoop oude linkse lullen. De culturen waarom het zou moeten gaan hebben geen moeite met zwarte piet.

20. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Alsof kinderen zich niet juist het makkelijkste aan kunnen passen?
    Je maakt mijn standpunt egoīstisch, terwijl het dat juist niet is.

Deel Deze Pagina