Wat at jouw peuter vandaag?

Discussie in 'Voeding' gestart door zogelukkig, 8 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik lees zo vaak topics over peuters die niet goed eten en de zorgen daaromtrent. Ik denk dat die zorgen misschien wat minder worden als men ziet dat andere peuters ook niet zo denderend eten.
    Ik bijt het spits af met wat mijn zoontje van 2,5 vandaag gegeten heeft:

    een paar happen cruesli met Griekse yoghurt, twee volkorenbiscuitjes, een handje rozijntjes, een volkorenboterham met kaas, een appel, een paar blokjes feta met olijven, 0 hap avondeten, een kiwi.
     
  2. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dreumes van net 1 sluit aan met:
    Ontbijtpap, 3 manderijntjes, 1 boterham met appelstroop, een rijstwafeltje en 1 hapje tomaat/courgette/maceroni, toen verontwaardigd: je denkt toch niet dat ik ga eten?
    Fruit en brood gaat hier meestal goed, warm eten alleen als het heeel lekker is.
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    #3 Cygnet2, 9 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2011
    Mag het ook een dreumes (19 mnd) zijn? Wij hadden - toevallig - een goeie dag met onze dreumes. (Peuter eet eigenlijk altijd goed)

    ontbijt: 1 volkorenboterham (laat de korsten liggen) met pindakaas, 100 ml volle melk
    tussendoor: 1 kiwi en 1 volkorenbiscuit
    lunch: 1 volkorenboterham met worst, 25 ml volle melk + 5 partjes mandarijn
    tussendoor: mini chocolaatje (uit de adventkalender)
    avondeten: 1/2 pannenkoek met spinazie en kaas + 50 ml Griekse yoghurt
    Drinken (water of sterk aangelengd diksap gaat altijd prima)

    Brood, fruit en melk gaat hier meestal prima maar warm eten? Als het op friet lijkt dan wil het wel maar verder? Bij uitzondering. Ach, ik laat het los en ze moet gewoon eten wat de pot schaft en dat is zelden friet ;)
     
  4. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een dreumes van 22 maand en heeft volgens mij dit gegeten:
    halve volkoren cracker, mandarijn, halve boterham met jam, plakje ontbijtkoek, frietjes bij opa en oma, volkoren koekje, halve appel, aardappels met doperwten en wortels, halve banaan en mandarijn.

    Ze was niet zo in haar hum en moe maar hier eet ze eigenlijk altijd goed.
     
  5. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Dreumes van 19 maanden, gisteren:

    ontbijt: 1 volkoren boterham met blue band goede start, 1 glas water
    tussendoor: 1 peer en een halve appel, water
    lunch: een halve volkoren boterham met kipfilet, en een paar hapjes van mama's boterham met gebakken ei, 1 glas water
    tussendoor: 1 banaan, water, later nog een paar stukjes komkommer
    avondeten: een handje kale pasta, een klein bakje gebakken champignons en een paar hapjes rijst/gehakt mengsel, flink wat yoghurt voortoe, water

    Onze meid eet op het moment heel behoorlijk, alleen drinkt ze geen melk. Meestal krijgt ze dus kaas op brood 's middags maar ik wissel het af want alleen kaas is ook niet goed. Meestal krijgt ze 's middags wel een koekje ofzo in plaats van fruit, alleen nu had ik een banaan die op sterven na dood was dus die moest even op. Maar ze eet net zo lief fruit als wat anders.
     
  6. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Onze peuter van bijna 3 gisteren:
    ontbijt: 1 boterham met appelstroop, beker melk
    tussendoor kdv: fruit + sap
    lunch kdv: 2 boterhammen en melk (thuis eet hij er 1)
    tussendoor kdv: ontbijtkoek + sap
    Avondeten: 1 opscheplepel hutspot met een stukje rookworst. Vla met yoghurt

    R. eet eigenlijk altijd goed, soms is hij gewoon dwars/eigenwijs.
    Hij lust alleen geen prakkies als macaroni/spagetti/nasi oid.
    Maar wel droge pasta/rijst/aardappelen en losse groenten (eigenlijk alles wel).
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Leuk om te lezen! Mama's van dreumessen ook welkom natuurlijk!
    Er is nl. een topic voor baby'tjes tot 1 jaar.

    Ik moet nog wat verzinnen voor vanavond.

    Na een week slecht avondeten ben ik geneigd om zelf pizza te maken met tomatensaus, kaas enne .... kaas, daar gaan altijd wel goed de randen van naar binnen, maar eigenlijk wil ik een gezonde groentenhap voorschotelen. Maar ik ben out of ideas!

    Mijn man denkt trouwens dat alle peuters moelijke eters zijn. Hij had het er gisteren over op zijn werk met collega's en daarbij zat niet 1 kind dat een normale portie avondeten at.

    Het is niet dat ik me zorgen maak hoor, we hebben het allang losgelaten, maar ik vraag me soms af of het aan mijn zoon ligt die een buikjesklant is of dat andere dreumessen/peuters ook niet zo veel avondeten.
     
  8. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    En flink wat groentes op de pizza? Of wordt het dan niet gegeten? Ik denk ook dat de meerderheid van peuters slecht eet en dan met name het avondeten. Hier ook een peuter wat vaker slecht zijn avondeten eet. Als er iets van pasta, rijst, wraps, ovenschotels op tafel komt dan eet hij goed. Kan hij zelfs bunkeren. Maar zet je stampot of aard / groente / vlees neer dan wordt er amper gegeten. Het is een heel slechte groenten en vlees eter. Wilt ook geen vlees op zijn boterham. Dan eet hij het maar op zonder. Eten gister: 2 boterhammen met pate, 1 appel, halve manderijn, portie kriel aardappeltjes, 1 hapje vlees, 3 hapjes van zijn toetje (sojapudding). Tussendoor 4 bambix granen koekjes (zijn van zo'n kleine koekjes) Meestal eet hij wel 4 boterhammen, maar hij had geen zin in de boterhammen met stroop. Vandaag komen we niet veel verder dan wat fruit denk ik. Heeft tot nu toe 1 appel op, is ziekjes.
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hier werkt de spinazie pannenkoek dus goed als er toch iets aan groenten in moeten bij de kleine dame... is dat een idee?

    Slecht eten? Tja, de oudste heeft zelden slecht gegeten en als hij slecht eet, dan is er iets aan de hand (ziek, spanning) maar de jongste? Klassiek. Die kan eindeloos zonder warme maaltijd. Wij laten het gaan. Vitaminetablet (bij de oudste nooit gegeven) en overdag meer fruit en vooral voldoende drinken. Het is gewoon niet anders. We weten dat ze alles lust maar warm eten heeft ze gewoon geen zin in. Het zal vast wel een keer over gaan.
     
  10. Bri

    Bri Niet meer actief

    Gisteren

    peuter (3 jaar 8 mnd): 1,5 boterham ontbijt, 2 boterhammen met gesmolten kaas lunch, bakje druiven tussendoor, half bordje boerenkool met worst, klein bakje ijs.

    dreumes (1 jaar 9 mnd): 2,5 boterhammen ontbijt, 2 boterhammen met gesmolten kaas lunch, mandarijn en bakje druiven tussendoor, worst en een paar happen boerenkool, heel klein bakje ijs.

    Het avondeten gaat gewoon zeer wisselend. De ene avond niks, de andere avond 2 bordjes. Ik trek me er niks van aan, geef geen extra vitamines, en ga er van uit dat het wel aardig uitmiddelt en ze uiteindelijk niks tekort komen.
    In het algemeen eet jongste meer dan oudste. Ze is altijd al een klein vreetzakje geweest :D
     
  11. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hmz even denken..
    - Melk van mama
    - Een bord pap
    - Een stuk fruit
    - Twee boterhammen
    - Fles melk
    - Rijstewafeltje met wat drinken
    En dan straks nog avondeten. Ik ga hem voor het eerst spruiten geven, met aardappels en wat vlees van de gourmet die we met collega's bij ons thuis gaan houden.

    Edit: Oja, en daarna nog zijn immens geliefde fles avondmelk :).
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb gisteren oa jouw pannenkoek gemaakt!:$
    Zoon mag sinds kort weer ei, dus ik had 1 ei gedaan op 1 liter melk.
    Hij heeft helpen mixen en mocht beslag in de pan doen, vond ie mooi! En maar "koeken, koeken" roepen! Samen tafel gedekt en toen was het "eten, eten" en ik leg een pannenkoek op zijn bord en het was "blegh, vies!" en schoof zijn bord weg en ging met zijn hoofd op zijn armen liggen, herkenbaar anyone?

    Ik denk ook dat het vanzelf overgaat. Gewoon geen zin is het idd.
    En hij heeft gewoon 11 uur geslapen op 1 kiwi en wat moedermelk, dus honger heeft hij iig niet.
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Eerst wel (paprika, champignons) maar die worden er zorgvuldig afgevist.
    Maar vooraf een bakje rauwe paprika wil hij dan weer wel, mal kind!:p
     
  14. Darlagirl

    Darlagirl Niet meer actief

    Die kleine uk van mij heeft vandaag best veel op,

    ontbijt: halve fles van 180 cc + 6 scheppen en een boterham
    tussendoor: nijntje koekje en yogi
    middag: 2 boterhammen met smeerworst + glas sap
    tussendoor: hapje banaan, sapje, rijstewafel
    diner ( gaan we straks eten ) witlof met aardappeltjes en een klein stukje vlees
    voor het slapen gaan krijgt hij nog een pyama papje..
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Eten heeft op deze leeftijd ook heel veel te maken met macht. Niet de macht over jou als ouder maar vooral ZELF ergens macht over hebben.. dat is niet zoveel namelijk.. slapen, plassen en poepen (tot op zekere hoogte) en eten. Daarom wordt het ook zo snel strijd wanneer je er iets mee wilt.. heeft dus geen nut.

    Tortilla maken wil hier ook nog wel eens helpen (aardappel is favoriet) en dat geldt ook voor dikke soepen. Maar een garantie is het niet!
     
  16. Darlagirl

    Darlagirl Niet meer actief

    Mijn peuter eet trouwens heel weinig, in de ochtend een boterhom en een pakje chocomel, tussendoor een stuk fruit en een pakje sap ( op school ), tussen de middag heeft hij twee boterhammen op met ham en een glas sap, en zometeen eten we gewoon witlof met aardappeltjes en vlees maar ik weet nu al dat hij dat niet op gaat eten, doet hij namelijk nooit als we witlof eten.
     
  17. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Hihi, zo herkenbaar dit!

    Als je kijkt naar het voedingschema wat kinderen tussen de 1 en 3 jaar gemiddeld nodig hebben, valt het denk ik wel mee met de slechte eters.
     
  18. 2012mama

    2012mama Fanatiek lid

    12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier vandaag ontbijt 1 halve boterham, daarna 2 kiwi's, 1 boterham tussen de middag en een koekje in de middag..straks nog avond eten, dit is vaak enkele happen, en een paar haopjes yoghurt, ook niet veel dus
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Als ik bij voedingscentrum lees wat dit inhoudt haal ik dat haast niet hoor. Volgens mij moet een kind dan iets van 5 opscheplepels (zoveel opschep groente, zoveel opschep aardappel enz) binnen krijgen.

    Eeuuhhmm,, alles vanaf 10 happen ben ik hier heel dankbaar voor hoor!

    (ik kom me vanavond melden, wij gaan zo avondeten)
     
  20. adi

    adi Niet meer actief

    hahahaha, ik zie het voor me..
    En heel herkenbaar hoor!!!

    Hier mieteren ze alles op mijn bord (mama eten, lekker hoor!) en roepen dan 'klaar'!

    Oh, en mijn dochters ALS ze goed eten, is dat van MIJN bord (ze jatten dan gewoon mijn eten en denken dat ik het niet zie).
    Man denkt dat ze misschien 'grote mensen borden' willen. Bij iemand herkenbaar?
     

Deel Deze Pagina