Waarschijnlijk de zoveelste vraag omtrent voedingsschema's , maar ik ben zo ondertussen een beetje de weg kwijt in schema-land. Eva is nu zo'n 1,5 week oud, en tot nu toe houden we ons braaf aan de instructies van de kraamzorg en het ziekenhuis. Om de 3 uur voeden, iedere dag 10 cc omhoog. Eva zit dus op officieel op 100ml per 3 uur (KV en BV - vanwege slechte productie kolf ik en geef ik een mix van beiden) Ik vind dat veel ... heeeuuuul veel. En ze kan het ook niet op, zelden gaat het flesje leeg, en blijven we stranden met nog ca. 20 of 30 cc in het flesje. Als ik zie hoe ze het weg zit te werken, krijg ik er buikpijn van. Dus ik ben eens gaan zoeken wat nu een goed schema is. Op verschillende sites staat 150ml per kg gewicht. Eva is nu denk ik net over de 3 kg, dus dat zou 450 ml zijn. Op het pak Nutrilon staat 6 x 100 ml op 24 uur, dus dat is weer 600 ml. En onze instructies is dus om de 3 uur 100 ml per dag, dus 800 ml (en morgen dus 110). Wat is het nu? En welk schema kan ik nu het beste aanhouden. Mijn meisje komt absoluut niet uit zichzelf, we moeten haar altijd wakker maken en houden, want ze valt ook nog in slaap tijdens de voeding (wss omdat ze teveel krijgt en haar systeem de boel moet verwerken). Alvast dank!!
met 1,5 week dronk mijn dochter max 80 ml borstvoeding en af en toe een flesje kv ook ivm een lage productie. Ik vind die richtlijnen ook heel veel. geef haar gewoon hoeveel ze wil. Laat ze wat staan, so be it. Ze heeft trouwens nooit meer dan 150ml gedronken. geen bv en al helemaal geen kv.
Het zijn richtlijnen, geen wetten Onze dochter heeft lange tijd flesjes van 70cc gekregen. Meer dronk ze niet de eerste maand, anderhalf. Nu is ze 7 maanden en vaak drinkt ze per keer echt niet meer dan 150cc. We schijnen naar drie flessen te mogen. Ja leuk idee, maar dat werkt zo niet. Ze krijgt drie grotere flessen en twee kleintjes. Samen telt dat als vier flessen. Wij vinden het geen punt, het cb valt er nog wel eens over. Die kleintjes krijgen vaak enorme flessen aangeboden, maar hun maagjes zijn zó klein dat dat toch niet prettig kan zijn.
Nee precies! Ik wil ook gewoon echt terug naar een wat vriendelijker hoeveelheid. 100ml in dat ienieminie maagje???? Het lijkt wel een petfles. Bijna een liter in dat kleine lijfje ... Ik denk dat wel ook gewoon maar terug gaan naar 70 ml. Dat lijkt ze moeiteloos te kunnen handelen. Alles meer is hard werken voor haar. Zou ook een opsteker voor mijn kolven zijn, dan kan ik haar ook vaker BV geven met het flesje ... Hoeveel voedingsmomenten hadden jullie? Hoeveel tijd zat er tussen?
Ik zou even blijven hangen op de 100 cc. Hier heeft ze duidelijk nog voldoende aan. Houd goed in de gaten dat ze het minimale binnen krijgt, 150 per kilo. Hoelang doet ze over een fles? Als je haar toch wat meer wil laten drinken, kun je bij de fles geven een beweging maken met je vinger over haar kaakje. Vaak gaan ze uit reflex weer drinken. Verder verschoonden wij dochter ook tussendoor of kriebelde haar voetjes.
Allemaal gedaan Zelfs met de vinger over het kaakje werkt niet. Vol is vol ... de ruif gaat dan gewoon potdicht, maar dan ook echt dicht. Ze doet lang over de fles. Minstens een half uur en dan nog blijft er 20 a 30 cc achter. Verschonen doen we nu ook tussendoor of zelfs na. Ze vind dat niet leuk (koud natuurlijk) en kan dan helemaal over de rit zijn, wat weer niet goed is om eventueel aan te leggen voor BV. Pfoe ... wat een gezoek ...
Zo herkenbaar En het mooie, het blijft zoeken Maar belangrijk , je weet vaak zelf wel wat goed is. Als jij weet dat het teveel is dan is dat zo. Dan maar even op de 100 of even terug!
Ik vind 100 ml per fles op die leeftijd ook veel. Op die leeftijd zaten wij hier op 6x 80-90 ml. Inmiddels op 6x 110ml. Je kunt het eventueel wel blijven aanbieden en laat ze staan, prima. Overigens is ons verteld dat we in de nacht niet om de 3 uur hoefden te voeden, maar op verzoek. Zoon komt al sinds 2de nacht niet voor voeding. Overigens wel volledig kv en zal zoon woog 3465 gr bij geboorte.
Mij dochter heeft de eerste 6 maanden elke 2 uur gedronken, ofzo.. Altijd volledig op verzoek, dus ik hield het aantal voedingen per 24 uur niet bij.
Het zijn idd richtlijnen. Hier heeft dochterlief de eerste 8 weken geen fatsoenlijke fles leeggedronken. En ze is goed terechtgekomen
Ik zie toevallig deze berichten staan en had dezelfde vragen voor het schema voor mijn dochtertje. Op advies van een vriendin heb ik het boek van Gina Ford-de tevreden baby gekocht. Ideaal! Hier staan per week de richtlijnen voor het slapen en voeden. Ook vele andere onderwerpen komen aan bod. Sinds ik deze richtlijnen aanhoud is ze veel minder onrustig en ik ook
Om de drie uur wakker maken? Dat is alleen nodig als je kindje nog niet boven het geboortegewicht zit of sowieso een laag gewicht heeft, is ons verteld... Onze mollige dochter van ruim 7 pond heeft altijd op verzoek flesvoeding gekregen. Natuurlijk zat er wel enigszins een ritme in, maar wakker maken heb ik nooit gedaan. Dan maar liever een half uur later drinken maar dat ze dan wel uit zichzelf komt en honger heeft dan dat je je kindje moet wakker houden. Ik geloof er heel erg in dat gezonde kindjes dit, net als met borstvoeding, prima zelf kunnen regelen. Niet alleen wanneer ze drinken maar ook wat ze drinken. De flesjes hoeven echt niet iedere keer helemaal leeg. En andersom mag ook best een keer, als ze na een flesje nog honger hebben. Google maar eens op flesvoeding i.c.m. op verzoek. Het is steeds meer 'in' . Richtlijnen zijn richtlijnen maar gelukkig geen wetten. Geniet van jullie wondertje!
Een, voor mij, inspirerend site over flesvoeding op verzoek! Voeden op verzoek, ook met de fles. Wat is op verzoek? | Babyblog over slapen & voeden
Haar maagje is niet groter dan een stuiterbal op het moment. Dus ik zou liever veel vaker een veel kleinere portie geven. Uiteindelijk wil je haar toch aan de borst hebben?
Ik snap de instructies die je hebt gekregen niet helemaal. Want deze is niet helemaal correct. In het begin, de eerste dagen ga je inderdaad 10 cc per dag omhoog, tot je op een bepaalde hoeveelheid zit. Dan blijf op die hoeveelheid zitten tot meer nodig is. Ik weet niet meer bij hoeveel je een tijdje blijft, maar het is dus nu niet meer zo dat je elke dag 10 cc omhoog gaat. Dan zit je namelijk binnen de korste keren op 180 cc en dat is juist niet de bedoeling. Je moet dus rekenen op de richtlijn 450 cc voeding per dag met een max van (3x180) 540. Dit deel je door de aantal flesjes die je geeft. Dit kunnen dus 6 flesjes zijn, maar mogen er ook 7 of 8 zijn. Bij 6 flesjes geef je per keer 75 cc tot max 90 cc Bij 7 flesjes geef je per keer 65 cc tot max 77 cc Bij 8 flesjes geef je per keer 56 cc tot max 67 cc Let op dit is voeding, dus niet het water wat je gebruikt om voeding te maken! Kwa aantal voedingen; Overdag mag er ook 4 uur tussen de voedingen zitten, al redden niet alle kindjes dat. Snachts mag er voor nu maximaal haar gewicht in ponden (dus 6 pond) aan uur tussen zitten. Hopelijk is het nu wat duidelijker.
De vraag is nu even, wil je haar volledig aan de borst krijgen? Als het antwoord ja is, zal je haar echt om de 3 uur aan moeten leggen om je productie goed op gang te brengen,juist omdat je aangeeft dat je productie nog niet loopt..Ze is nog maar 1 week oud, met minder stimulans ga je het niet redden. Op verzoek voeden heeft ook absoluut mijn voorkeur maar...in dit geval is het niet verstandig te veel tijd tussen de voedingen te laten. De momenten dat je toch moet bijvoeden kan je dus beter kleine flesjes geven
Dank je wel! Hier heb ik wat aan. @Zoe: we zijn idd nog steeds aan het klungelen met borstvoeding, en het zou mooi zijn als we naar 100% borstvoeding kunnen, de LK komt daar morgen ook weer voor langs. Maar vooralsnog zitten nog steeds met KV en BV mix en ik voed niet op verzoek (dat is een keuze). Ook omdat Eva niet uit zichzelf wakker wordt, houden wij een schema aan.
Graag gedaan. Mijn advies is wel echt fv gericht zeg maar. Toch zou ik met combinatie voor de flesvoedingen echt even in fv denken, bv valt lichter dus daar mag ze veel meer van hebben. Daarnaast mag bv onbeperkt en fv (absoluut) niet. Ik denk dat kwa borstvoeding hier een aantal dames zitten die je ook hele goede adviezen kunnen geven! Vraag je vragen en kijk dan wat voor jullie nuttig/zinvol is en maak daar gebruik van.
Als je streeft naar volledig BV dan zul je zeker de komende dagen vaker aan moeten leggen en geen flesjes meer geven tussendoor (of alleen in echte nood!)... Anders is het denk ik snel afgelopen met je voeding! Je lichaam moet de kans kunnen krijgen om de hoeveelheid voeding op de behoefte van je kindje aan te passen. Het is een ander verhaal als je al maanden BV geeft en bijv de laatste voeding vervangt door de een fles, maar na 1 week is je BV nog helemaal niet op peil geweest... Verder wat betreft de fles: lijkt me érg veel, 100cc per keer en dat iedere dag nog 10cc meer! Dan zit je zo aan de maximum hoeveelheid voeding... terwijl ze daar eigenlijk tot 6 maanden mee moet doen (max 1 ltr per dag)! Je kindje krijgt dus iedere 3u een fles aangeboden (dus 8x per dag?). Vindt het dan niet zo gek dat ze zichzelf niet meldt, want daar krijgt ze de kans niet eens voor op die manier... Een kindje van boven de 3kg heeft genoeg aan 6 of 7 voedingen (fles dan, als je niet op verzoek voedt). En hoe lang wacht je dan als je zegt dat ze niet zelf wakker wordt? Hier hield ik in het begin wel altijd een max van 4,5 a 5u ertussen overdag voordat ik haar wakker maakte. Het mooie is dat ieder kindje zelf wel aan kan geven wanneer het genoeg heeft, dus als de fles niet leeg is geeft dat niks (met BV bepalen ze het immers ook zelf)... Persoonlijk vind ik dat erg belangrijk dat ze zelf leren voelen en aangeven wanneer het genoeg is, ook als ze bijvoeding gaan krijgen! Zou in ieder geval minder gaan geven per keer en als je merkt dat ze een keer niet tevreden is dan kun je altijd een extra flesje geven...
Ja,je kan op schema voeden. Maar wat heel belangrijk is,je borsten moeten in dit stadium van de bv zo veel mogelijk gestimuleerd worden,als je het echt wil laten slagen. Dus schema prima maar als je er meer dan 3 uur tussen laat zitten.....dan krijg je de boel niet op gang vrees ik. 8a10 voedingsmomenten per dag minimaal is soort van de norm. Bij elke kik:aanleggen. Clusteren. Wellicht is het niet leuk dat ik dit schrijf maar zo werkt bv nu eenmaal. Ik hoop dat de LK je weer wat op weg kan helpen,goed dat je die hebt ingeschakeld!