Sinds 3 weken zijn we gestart met bijvoeding en het gaat nog niet echt lekker. Inmiddels zijn we zover dat ze niet continu haar mond stijf dicht houdt en kokhalsen doet ze ook nauwelijks meer. Maar alles wat erin gaat duwt ze met haar tong weer naar buiten. Hoe lang hebben jullie erover gedaan voordat jullie kind iets binnen kon houden? En hoe zit het met brood? Wanneer moet je dat gaan geven? Moet ik dat nu al doen of eerst ervoor zorgen dat ze haar groente/fruit binnenhoudt? Ik vind het best een gedoe allemaal, overal lees ik van die mooie schema's en dat lukt hier gewoon niet. Ja, qua melk drinken wel. Maar qua slapen zit er niet echt een ritme in, ze slaapt vrij onregelmatig overdag waardoor het al lastig is om op vaste tijd die groente en fruit te geven. En als daar dan ook nog brood bij moet, vind het echt een gepuzzel hoor...
Met 6 maanden 'moet' je gaan bijvoeden en vanaf 8 maanden 'horen' ze echt te eten. Daar zit 2 maanden tussen, die tijd heb je dus sowieso dus doe vooral rustig aan. Brood mag, in korstjes, vanaf 6 maand en het advies is om met 7 maanden brood te laten eten. Mijn oudste at alles zo weg, geen problemen. Ja ik moest nieuwe dingen vooral in het begin 10x geven voor hij iets at, maar later niet meer. Mijn jongste ging echter kokhalzen zodra hij iets anders in de mond kreeg naast de fles. Groente en fruit gaat nu goed, mits het volledig gepureerd is. (Maar hier gaat nu een logopediste komen) Ik heb nog een schema met 4 flessen, vanwege 'problemen' met stukjes en dus brood. (Zelfs fijne granenpap met fijne vezels wil hij niet). Ik geef nu; 7 uur fles 9 of 10 uur fruit (afhankelijk aan slaapje of moe zijn) 11 uur fles 12 uur of 14 uur broodkorst/brood (afhankelijk aan slaapje) 15 uur fles 18 uur groente 19 uur fles Broodkorst kun je gewoon in het handje geven en kijken wat ze doet. Of stukjes in de mond doen. Een boterham die iets ouder is plakt minder en is dus beter te verwerken. Brood mag nu al, maar hoeft nog niet. Bied vaker hetzelfde aan. Wij vinden het niet fijn om 4 dagen wortels te eten, maar een baby kan dan makkelijker aan de smaak wennen. Waarschijnlijk als ze het goed door heeft gaat het ineens een stuk makkelijker!
Ik ben ook met 6 maanden gestart. Hier duurde het 2 weken voor ze niet meer alles naar buiten duwde. En pas sinds deze week eet ze hele porties fruit en groenten op. Ik ben pas vorige week met brood begonnen. Ik geef haar dan een korst in de hand, en die eet ze helemaal op. Een schema hebben we hier ook nog niet. Dat komt hier ook door de slaapjes. De ene dag slaapt ze 3 keer, de andere dag wilt ze maar 1 slaapje doen. Ik geef haar in de loop van de voormiddag fruit, rond 4u groenten, en om 6u een boterham. Tussendoor nog enkele keren borstvoeding. Een boterham savonds is misschien raar, maar ik doe dat maar zo, omdat ze in de creche al fruit en groenten krijgt.
Ik zal dus geduld moeten hebben. Net duwde ze weer alles naar buiten helaas. Heb gisteren ook een stukje brood gegeven, ze reageerde er superenthousiast op, om vervolgens alles naar buiten te wippen. Las dat dat een reflex is wat ze nog kwijt moet raken?z