Wat ik me afvraag he dames, waneer zou je kunnen zien of je kind links of rechtshandig is? Tygo doet alles met links, al sinds zijn geboorte dus ik heb altijd het idee dat hij links is. Wij zijn beide rechtshandig, maar geen idee of het genetisch bepaald is eigenlijk. Niet dat het uit maakt natuurlijk maar ik vroeg het me gewoon af
Op zich kun je het eigenlij pas vast stellen op kleuterleeftijd! In groep 2 staat er ook op het rapport of het kind links of rechtshandig is. Sommige kinderen zijn er pas in groep 3 achter. Maar bij mijn dochter was het ook al duidelijk met 18 mnd, op het cb was ze het met mij eens dat ze duidelijk links is. Ze is nu 3 en doet alles nog steeds met links. Hier zit het wel in de familie, ik ben zelf linkshandig.
sluit me aan bij mijn voorganger.. Onze dochter doet ook het meeste met links maar dat heeft te maken met haar voorkeurshouding/blokkade in nekje die ze gehad heeft.. Rechts moet even extra gestimuleerd worden..
Ik loop nu met Kylian (4,5 jaar) bij de kinderfysio omdat zijn fijne motoriek een beetje dreigde achter te blijven. De meeste kindjes maken zo rond hun 4de- 5de levensjaar zelf de keuze. Kylian dus niet die doet dus alles met zowel links als rechts (raar kind) Met links is hij nauwkeuriger en met rechts is hij sneller (maar slordiger). We willen hem niet dwingen te kiezen maar hebben wel besloten om hem naar links te stimuleren. Dus als het hem met rechts moeilijker lukt dan zeggen we gewoon probeer het eens met je andere hand misschien gaat het daar beter mee.
Ahaa, dus pas met kleuterleeftijd is dat duidelijk? Goh ik ben wel bemieuwd dan want hij doet het meeste (vooral fijne moteriek) met links...
oh wat grappig, ik vroeg me dit laatst ook af, zoontje pakt zn speeltje telkens eerst met Links... Maar zet zich daar in tegen met rechts af als ie op zn buik ligt en een rondje wilt schuiven
Dat vroeg ik me laatst ook af en die vraag heb ik gesteld bij het CB! Die zeiden dat je het op zijn vroegst pas bij 2,5 jaar kan zien maar dat je het het beste kan zien bij de kleuters!
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een kind van 5 maanden of een ouder kind. Mijn zoontje is bijna 6 maanden, maar ik zou het nu ook niet weten hoor! Volgens mij doet hij met beide handen evenveel. Bij mijn dochter viel het rond de 1,5 gewoon op dat ze alles met links deed, als je zei dat ze het met rechts moest doen kon ze het wel. Maar je zag toen al duidelijk dat links haar voorkeur had en het uit zichzelf altijd links deed. De Verpleegkundige van het cb zei toen ook al dat ze waarschijnlijk links is. Inmiddels is ze 3 en is het nog steeds dat ze overduidelijk voor links kiest. Mijn dochter heeft als baby nooit een voorkeurshouding gehad. Als jouw kindje alles spontaan met links doet is die kans wel aanwezig dat hij links is. Wacht de tijd gewoon af en kijk eens hoe het over een jaar is. Misschien doet hij ineens meer met rechts of is het nog duidelijker dat hij linkshandig is.
ik dacht ook dat het zo was, als je heel jong het idee hebt dat het één kant is, dat je dan eigenlijk de andere hand juist nog moet stimuleren. Net zoals om een voorkeurshouding tegen te gaan. Hier is het met vlagen dat ik denk: Ze wordt écht rechts, of dus juist andersom. Ik hoop overigens dat ze rechts wordt ben zelf links en qua schrijven vond ik het vlekken toch vaak érg jammer en lelijk als het weer eens doorgeveegd was (bij kaartjes, het invullen van de babyboeken) .
ze zeggen idd in de kleuterleeftijd, mijn dochter is nu 2 1/2 bijna en het is overduidelijk dat ze links is. Ik geef haar alles rechts aan, ik ben nl zelf links en dat is niet altijd even makkelijk. Met waterverven bv, dan doe ik de verf op de kwast omdat dat nog moeilijk doseren is en dan geef ik die rechts aan. Voor ze ook maar 1 streep op het papier zet, geeft ze de kwast over in haar linkerhand. Geef ik hem links aan dan gaat ze meteen verven.
Ik werk op een basisschool, ben leerkracht van groep 3. (niet dat ik er dan ook alles van weet...) Er zijn ook kinderen die vrijwel alles met de ene hand doen, maar schrijven met de andere hand. Dus eigenlijk zie je pas met welke hand het kind gaat schrijven als ze het ook daadwerkelijk doen. Dus ze kunnen ook alles met links doen, maar bijv. schrijven met rechts. Of...ook schrijven met links maar bijv. knippen met rechts...