iemand met verstand van koopwoningen

Discussie in 'De lounge' gestart door tweeling, 13 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik heb een vraag waar niet iedereen antwoord op zal hebben maar misschien is hier zo'n slimmerik die het wel weet:

wij hebben bijna 4 jaar geleden een huis gekocht met de rente 7 jaar vast (ging toen niet anders)
    en nu loopt dus over bijna 3 jaar de rente af...

ik heb geen werk ben thuis bij de kinderen, moet ik dan werk hebben?

wat moet ik dan doen en wat zijn de mogelijkheden?

2. schatje1

schatje1 Niet meer actief

dat durf ik echt niet te zeggen.. wij hebben ook een koopwoning en werken alle twee dus kan je er niet mee helpen helaas..

Groetjes

3. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Tegen de tijd dat je rentevasteperiode afloopt krijg je van je huidige hypotheekverstrekker een voorstel. Dat wil zeggen: een brief met daarin bijvoorbeeld 3 opties.
    1 jaar vast voor zoveel rente
    3 jaar vast voor zoveel rente
    10 jaar vast voor zoveel rente

Je kiest 1 van de opties en je hypotheek is verlengt. Je hoeft dus niet weer werkgeversverklaringen/loonstroken te overleggen.

Dat moet alleen als jij een ándere hypotheek af wilt gaan sluiten tegen andere voorwaarden.

4. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    mag ik vragen hoe jij dat weet?

en die rentevast periode die ze aanbieden is dan gebaseert op wat wij kunnen neem ik aan?

5. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    nee hoor, ze houden geen enkele rekening met wat je nu kunt. Je krijgt een aanbieding met rentestanden die op dit moment (het moment van straks dan he) actueel zijn. Hoe langer je de rente vast zet, hoe hoger deze zal zijn.

Wat wel kan is dat je een extra hoge rente gaat krijgen, afhankelijk van de kortingen die je hebt gehad bij het afsluiten van de hypotheek. Maar als het goed is heb je je goed laten voorlichten voor afsluiten.

6. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ja klopt maar ben dit alweer vergeten haha :oops:

maar als ze er geen rekening mee houden kan het dan zijn dat het helemaal niet haalbaar is?
    want als ik het goed begrijp kijken ze helemaal niet naar de situatie van dat moment

7. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

omdat ik er ervaring mee heb ;)

Die rentevasteperiode is gewoon wat de bank je voor wil stellen op dat moment. Voor ons kwam het héél slecht uit omdat wij net met de eigen zaak waren begonnen en echt geen kant uitkonden met de hypotheek. We móesten dus wel 1 van de opties kiezen, want we konden geen andere hypotheek aanvragen met onze huidige situatie.
    Gevolg: duurdere maandlasten :S

8. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ben zo bang dat ik mn huis kwijt raak ofzo omdat ik toen werkte en nu niet meer

dus wil wel weten of ik een baan moet zoeken

9. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

alleen als je een andere hypotheek wilt afsluiten.
    Je zou miscshien gewoon van jou bank de rentestanden op kunnen zoeken en dan zelf een beetje kijken of dat financieel haalbaar is voor jullie. Een beetje voorbereiden.

Je raakt echt niet meteen je huis kwijt hoor! Als het tegenzit ben je gewoon maandelijks meer kwijt.

10. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Je kan je rente vast periode ook al eerder verlengen als bv de rente heel laag staat. je betaald dan wel een boete rente je kan laten uitrekenen wat voordeliger is.

Het enige wat heel vervelend kan zijn stel dat de rente opeens 12 % en je moet verlengen kan je dan nog je hypotheek betalen?

Neem gewoon even contact op met de hypotheekvestrekker.

11. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ik zal em eens in de gaten gaan houden zeker nu met al die fratsen in de wereld haha

en liever een boete met een lage rente dan over 3 jaar niet op kunnen brengen

12. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Het kan zijn dat het niet haalbaar is. Ik ken je situatie niet natuurlijk, en ook niet de rente waar je het op hebt afgesloten.
    Jij hebt het over 7 jaar terug. Je zult tussen de 5,5 en 6% zitten denk ik. De huidige rentestand is ongeveer gelijk. Wat het over 3 jaar doet weet niemand natuurlijk. Als deze 7% is zullen ze je een voorstel doen voor 7%. Of je hier dan van af kan weet ik niet, daar zul je de voorwaarden op moeten naslaan.
    Er zijn ook geldverstrekkers die nu een lage rente doen, maar bij de 'vervolg'rentes dit verschil proberen terug te verdienen.

Als jij je nieuwe maandlast niet meer kan opbrengen (bij een spaarhypotheek is dit anders dan bij een ander soortige hypotheek) zul je je hyptoheek moeten oversluiten (betekent wel extra kosten ivm vervroegd aflossen) of het huis moeten verkopen.

Maar goed, dat betekent wel dat jullie nu heel erg aan de max zitten.

13. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Ik zou daar niet te makkelijk over denken. Boeterente is gewoon het bedrag wat de geldverstrekker anders van je zou krijgen, maar dan ineens. Alleen financieel aantrekkelijk als je een fors lagere rente elders kunt krijgen, omdat je vaak de extra rentelast gaat meefinancieren in je nieuwe hypotheek. Denk er ook aan dat je dan opnieuw je hypotheek moet laten inschrijven (notaris) tenzij je je hypotheek al hoger hebt ingeschreven.

Even kort he, de kans dat je je huis uitgezet wordt is klein, maar wel afhankelijk van een aantal dingen. Als jij nu (straks) niks verdient en de rente is fors (ik denk hooguit 7%) dan moeten jullie dat wel kunnen betalen. Als je dat niet kan moet je wel actie ondernemen dus.

14. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    we hebben 4,1 :D

nu is de laagste zag ik 5,0

maar wat ik net begreep is dat de bank een aanbod doet of je het nu kan betalen of niet...dat is jou zorg dan?

kijk, als ze berekenen of je het kan betalen komt dat altijd negatiever uit dan als je zelf alles berekend.
    Hun rekenen heel anders...plus het overwerk en zwarte verdienste zitten er niet in berekend en vaak kun je dan meer opbrengen dan de adviseur denkt!

15. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Tweeling, het gaat nu alleen over de rente die verandert. Dus is de rente dan weer gedaalt dan krijg je een aantal voorstellen met de rente die op dat moment geldt. Het zal niet zo zijn dat de marktrente op 6% staat en jullie ineens je hypotheek voor 10 jaar vast tegen 12% moeten zetten. Jullie krijgen dan idd ook een voorstel die rond de marktrente zit.
    En natuurlijk is het voorlopig nog mogelijk om de rente van de belasting af te trekken.

En als ik jou was, ik zou me er pas over 2 jaar weer druk over maken! Er kan nog zoveel gebeuren op de financiele markt momenteel. Ik zou hem nu in ieder geval niet vast zetten.

16. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    De bank redeneert bij het aangaan van een hypotheek vanuit jouw vaste inkomen. Overwerk is niet vast, dus tellen ze niet mee. En zwartwerk....ja, dat wordt lastig opgeven, niet waar? MAar goed, het lijkt mij niet wijs om voor jezelf hier wel rekening mee te houden. Het is niet voor niks een onzekere component....Maar goed.

4% is erg gunstig. Als je van een negatief scenario uitgaat moet je over 3 jaar naar 7% kunnen gaan. Kun je dat betalen, dan is er niks aan de hand, toch?

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Als het goed is hebben ze dat allemaal uitgelegd toen je de hypotheek afsloot..

wij hebben alles voor 30 jaar vast, dus voorlopig geen verassingen :)

18. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Dat hoeft niet waar te zijn, dat je marktrente krijgt aangeboden. Er zijn banken die expliciet in de hypotheekvoorwaarden onderscheid maken tussen nieuwe klanten en bestaande klanten en dus bij renteverlenging (= bestaande klant!) een hogere rente dan marktrente vragen. Maar dit is voor je tussenpersoon makkelijk te beantwoorden.

19. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Je kunt hier eigenlijk pas iets over zeggen over 2 jaar, want je weet nu nog niet wat de rentestand dan zal zijn. Of jij dan moet gaan werken ligy natuurlijk aan de verhouding van jullie hypotheekkosten over 2 jaar versus jullie inkomens. Misschien gaat je man dan wel meer verdienen of moeten jullie daar op investeren? (opleiding, promotiekansen) En je kunt dan ook een ander type hypotheek nemen, vb aflossinsvrij dat je alleen de rente betaalt, of deels aflossingsvrij, of deel beleggingshypotheek. Heeft meer risico's, maar het zijn allemaal keuzes. Misschien ben je er over 2 jaar wel aan toe weer te gaan werken. Ik heb niet gekeken of je kinderen hebt, maar zo ja, dan zijn die 2 jaar ouder, misschien gaan ze dan wel (bijna) naar school.
    Het is sowizo niet handig zo lang uit het arbeidsproces te zijn. Je weet nooit wat er gaat gebeuren (zie huidige plotselinge economische crisis, roze olifanten die onverwacht uit de lucht op je man kunnen vallen, arbeidsongeschiktheid van je man (met de WIA die in plaats van WAO is gekomen kun je je hypotheek waarschijnlijk niet mee betalen en kom je haast niet meer in), 33% van de huwelijken eindigt in een scheiding, misschien wil je dan wel verhuizen of emigreren), dan is het altijd wel zo veilig als je bemiddelbaar bent op de arbeidsmarkt en je er niet al jaren uit bent.

Deel Deze Pagina