morgen beide leidsters kdv er niet... rare oplossing hiervoor!!! mag dit?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door muis26, 1 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muis26

muis26 Fanatiek lid

haai haai
    sam gaat sinds 1 juni naar het KdV en hij is dus net een beetje gewend aan zijn beide leidsters.... en nu is er 1 op vakantie morgen en de andere heeft een begrafenis.....
    nu vertelde ze heel luchtig dat er een leidster van een andere groep met haar kindjes op Sam zijn groep komt staan, en haar kindjes mee neemt (4) maar op sam zijn groep zijn er op vrijdag 9........ er is ook nog 1 stagaire, maar die mag je toch niet voor vol inzetten???

dat betekent dus 13 kinderen!@!@!@! en 1 professional... ik heb hier zo n raar gevoel bij.... mag dit eigenlijk wel? of gebeurd dit wel vaker en is het helemaal niet erg...... zit er de hele tijd mee in mijn maag! hoop dat jullie kunnen helpen :)

liefs Muis

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    En alle kindjes in je zoons groep zijn er ook morgen? Alle 9?
    Want op 'ons' KDV is inmiddels de helft op vakantie of dagjes weg...

Maar volgens mij moeten er minstens 2 volwaardige leidsters (dus geen stagiaires) op een groep van 12 zijn (?). Zoiets heb ik tenminste altijd begrepen.

3. muis26

muis26 Fanatiek lid

ja dat weet ik dus niet, maar normaal zijn er 9 kindjes op vrijdag... weet niet hoe dat morgen is. als die er wel allemaal zijn zijn het er dus 13 in totaal in de leeftijd van 0 tot 4 jaar....

:(

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dat zou wel vreemd zijn, hoor... Geloof ook niet dat dat mag, idd.
    Maar wacht het gewoon af; misschien is er wel een extra leidster opgetrommeld of zijn er van je zoontjes groep ook maar 3 kindjes ipv 9. Als het echt zo blijkt te zijn als je nu denkt, moet je natuurlijk wel aangeven dat je je daar niet prettig bij voelt (meteen 's morgens of eind van de dag, als je 'm ophaalt).

Ik hoop dat het meevalt en dat ze je maar de helft hebben verteld van de oplossing ;)

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat vind ik inderdaad wel erg veel kinderen voor 1 leidster. Of je een stagiair voor vol kunt aanzien? Tja, de ene stagiair is de andere niet! Als het een echt een 'goeie' is, die al een tijdje met de opleiding bezig is, dan zal het best goedkomen.

Een overlijden terwijl net je andere collega op vakantie is, is natuurlijk overmacht. Ik weet niet hoe makkelijk het is om vervangers te vinden bij een kdv? Ik weet alleen dat het op basisscholen (in ieder geval bij ons in de regio) op dit moment een enorm probleem is. Misschien is dat bij het kdv ook wel zo?

6. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Ligt aan welke groep je hebt, een babygroep mag max 8 kinderen hebben, een peutergroep 14 kinderen, verticale groep zelfs 18 kinderen. Maar ligt aan hoeveel leidsters je hebt.

Op 13 kinderen moet je 3 volwaardige leidsters hebben in een verticale groep (0-4).
    Het gebeurt soms wel ALS daar geen andere oplossing voor is.
    Er kan geen inval zijn op een kort termijn en is dit een oplossing.

Maar als ouder mag je hier wat van zeggen, als het je niet lekker zit moet je dit aankaarten bij de locatiemanager!
    En een stagiare mag NOOIT als leidster neer gezet worden maar soms kan het niet anders. Een andere optie is het kdv sluiten en dat is ook iets wat je niet wilt.

7. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    het ligt een beetje aan de samenstelling van de groep, de leeftijd. bij ons is het zo 9 baby's van 0-1 jaar 2 leidster, 12 dreumessen van 1-2 jaar,
    15 ukken 2-3 jaar en 18 peuters = allemaal 2 leidsters. 13 kinderen in een 0-4 groep verticaal, hoort dan van iedere leeftijdd 3 te zijn maar dat is het bij ons zelden. Je hebt ook 0-2 en 2-4 groepen dan weet ik de officeel toe gestaande aantallen niet......Wij hebben vaste invallers en ons streven is om te zorgen voor iig een bekend gezicht, maar das niet altijd mogelijk door overmacht.....het ligt aan wat voor stagier, sommige doen bep trajact waardoor ze ongediplomeerd gewoon een groep mogen draaien.

8. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    lijkt mij lastig om dat te doen... als er steeds nieuwe kinderen komen zit je al snel in een groep vol met kleintjes terwijl het toch een verticale groep is. Daar ontkom je niet aan helaas...

9. tulip

tulip Niet meer actief

13 kinderen op een verticale groep moet idd met zn drieen. Ik neem aan dat er dus ook kinderen aanwezig zijn op die dag van alle leeftijden, want als er alleen peuters zijn toevallig is het op dat moment geen verticale maar peutergroep, snap je wat ik bedoel??

Iemand zei: een stagiare mag je nooit voor vol inzetten, das niet helemaal waar. Wij hebben een stagiare die spw doet niveau 4. Zij zit in het laatste leerjaar en heeft niveau 3 al afgesloten, das het niveau voor pedagogische medewerkster, dus zij staat ook wel eens voor vol, omdat zij daar gewoon voor gediplomeerd is.

Ben wel benieuwd hoe het vandaag gegaan is???

10. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    @tulip, ze blijft dan toch een stagiaire? Iemand in opleiding...
    of het moet zo erg veranderd zijn met vroeger :S

11. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik weet niet zeker of dit wel of niet mag. Op zich wel logisch hoor, ik had ook eerst mijn spw3 diploma gehaald in de kinderopvang en ging daarna nog een kopjaar niveau 4 doen. Maar die werkte ik niet op een kdv. Wij hebben wel een stagiaire, maar die doet de bbl opleiding. Zij moet voor haar opleiding steeds meer intallig gaan werken, dus als een "volwaardig" leidster. Is de stagiaire in kwestie niet gewoon een BBL'er?

Anders mag het inderdaad niet. Per leidster mag je 6 kindjes hebben. (verticaal). Je kan het ook uitrekenen in kindgewicht, dan kun je soms op 7 kids uitkomen. Dit is een beetje lastig uit te leggen, maar daar zijn formules voor, die wij vaak gebruiken om te kijken of we wel voldoen aan het leidster kind ratio.

12. tulip

tulip Niet meer actief

nee nee je begrijpt mij denk verkeerd. Dit meisje heeft niveau 3 afgerond, hetzelfde niveau wat ik heb gedaan voor dit werk, alleen zij heeft besloten om verder te gaan met niveau 4, dat zijn eigenlijk andere functies dan kdv leidster maar haar stageplek is toch dit geworden, omdat die er helaas te weinig zijn. Ze heeft dus hetzelfde diploma als wij alleen studeert nog verder.
    Ik hoop dat je mijn iet wat warrige verhaal begrijpt, sorry ben een beetje bevangen door de hitte.;)

13. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Hahaha ik begreep jou helemaal hoor, Ik bedoelde met; "stagiaire in kwestie", de stagiaire van de ts ;)
    Erg he die warmte....ik heb me al 2 keer gedoucht vandaag, maar ga zo toch echt nog een keer....pfffffff

14. moonlight159

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    hihi, ik lees het terug en zie dat ik zelf ook niet heel duidelijk was ;) sorry!! Last van de warmte....hahaha

15. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    het zal zeker de hitte zijn, ben blij dat ik niet in limburg woon daar schijnt het erger te zijn zoals hier..

16. tulip

tulip Niet meer actief

ow sorry dames, ik schepte nog meer verwarring.;)

17. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik ben wel heel benieuwd hoe het nou uiteindelijk afgelopen is..... :)

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Een stagiaire mag als vol, voor een dagje. Maar dan nog zijn ze met te weinig leidsters. Dat mag alleen een uur rond 'brengtijd' en een uur rond 'haaltijd', want dan heb je meestal niet alle kindjes tegelijk.

Je KDV moet in dit geval iemand voor een dag inhuren. Dit mag echt niet en je kunt er melding van doen bij de GGD. Misschien dat ze op de dag in kwestie een controle kunnen doen? Voor TS te laat, maar misschien voor andere gevallen.

19. tulip

tulip Niet meer actief

idd als blijkt dat ze idd niemand anders geregeld hadden en er echt zoveel kinderen waren en dit vaker gebeurd zou ik er toch ook melding van maken, dan lijkt het alsof ze de leidster-kind ratio niet zo nauw nemen.

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik dacht dat een stagiaire (uitgezonderd zoals het geval van Tulip, waarbij de stagiaire al een diploma heeft op het vereiste niveau) wettelijk niet meetelt als volwaardig leidster. En dus ook niet meetelt in de leidster/kindratio die overigens ook wettelijk is vastgelegd. Dus als het kdv daarvan afwijkt, kun je daar melding van doen bij de toezichthouder (meestal de gemeente).

Een stagiaire mag best de hele dag meedraaien, maar er moet dan altijd een leidster bij aanwezig zijn. Dat heeft andersom ook weer te maken met de begeleiding van de stagiaire die altijd aanwezig moet zijn, dat is weer een verplichting die de onderwijsinstelling is aangegaan met het stagebedrijf en met de stagiaire.

Bij mijn kdv is het ook zo dat stagiaires bijvoorbeeld zelfs niet de gesprekken met de ouders voeren over hoe de dag van de kleine was, dat doen altijd de vaste leidsters.
    Ook voegen ze bij ons soms groepen samen als er veel kindjes afwezig zijn of met vakantie, ik denk dat dat bij TS ook het geval zal zijn. Maar ze houden zich bij ons dan wel altijd aan die wettelijke kind/leidsterverhoudingen (ook verticale groep trouwens)

Deel Deze Pagina