Wat betaal jij later voor je kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rnate, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Rijbewijs en studie wil ik voor ze betalen. Scooter en zo misschien een gedeelte maar ze moeten ook weten dat ze ervoor moeten werken. Auto idem. Ligt er ook aan hoeveel we te besteden zullen hebben natuurlijk.

2. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

We hebben gelijk een spaarrekening voor ons manneke geopend waar maandelijks een klein bedrag naartoe gaat.
    Hoe en wat met wat betalen weet ik nog niet, school lijkt me logisch. De rest zien we wel, ligt aan verschillende factoren en kan niet in de toekomst kijken.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij sparen voor onze dochter voor haar studie, rijbewijs etc.

Zelf heb ik vanaf 18 jaar alles zelf moeten betalen, rijbewijs en studie. Studielening is pas net afbetaald...

4. mamavanJenA

mamavanJenA Actief lid

9 dec 2010
    433
    0
    0
    jij ook al pfff dacht dat ik mn eigen verhaal las
    inderdaad doet ook best wel pijn toch :) al ist maar een truitje inderdaad!!!!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

wij sparen voor dit doe alleen 200 euro in de maand als je dat keer 16jaar pakt kom je uit op bijna 40000 euro dus 20000 per kind (bij een derde gaan we 100 meer sparen zodat we ook voor dat kind 20000 euro hebben voor opleidingen

6. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wij sparen al een bedrag voor de studie (€ 75,-) en zijn dit jaar ook een bedrag(je) (€25,-) gaan sparen voor als hij het huis uitgaat.

Dat heb ik ook gehad toen ik het huis uitging, ik wist er niets van dat m'n ouders dat hadden gespaard (wij waren maar een 'heel normaal' arbeidersgezin) en dat was dus best even schrikken. Ineens een fantastisch bedrag op m'n rekening... wauw. Ik heb dat bedrag weer op een spaarrekening gezet want ik werkte destijds fulltime en kon makkelijk alles zelf betalen toen ik op mezelf ging. Toen ik ging trouwen met m'n ex-man en we ons eerste huisje gingen kopen hebben we dat bedrag gebruikt.

Wat Dennis ermee wil gaan doen mag hij zelf weten, als hij het maar niet verbrast en er wel daadwerkelijk iets voor z'n toekomst mee doet, of dat nou 't rijbewijs is of voor een woning, dat is prima.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    haar studie en eventueel ziekenfonds zolang ze studeren en verder niks. ze hebben een spaarrekening die ze kunnen besteden aan een rijbewijs of andere luxe. je kunt prima me je fiets naar je werk/stage en zie niet in waarom ik hun een rijbewijs zou moeten geven. nemen ze maar een weekend baantje. wil ze dan best wel zo nu en dan een lesje kado geven maar het moet niet verwacht worden.,

als ze werken mogen ze alles zelf betalen.

8. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Helemaal mee eens! Ik heb overigens helemaal niets te klagen, krijg regelmatig hele mooie cadeaus. Maar bv samen met m'n moeder het eerste pakje voor m'n dochter uitkiezen à 20 euro was erg leuk. Het gaat dus niet alleen maar in geld. Maar ook om het gebaar/het moment/de gelegenheid.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ga van tevoren niet helemaal bedenken wat ik straks wel en niet voor de kinderen ga betalen. Wat nodig is, en wat ze zelf niet kunnen betalen, en ik wel. Dat lijken me 3 mooie criteria om te gebruiken.
    Ik vind er niks op tegen om geld te lenen voor je studie; je bent zelf immers degene die er profijt van heeft (als je een beetje slim je studie kiest, en niet iets waar geen droog brood in te verdienen is). Hard werken en verstandige keuzes maken mogen van mij beloond worden. Dus ik zal ze zeker niet alles in de schoot werpen ook al zouden wij er dan het geld misschien wel voor hebben.

10. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Haar studie, rijbewijs en wat nodig is voor haar uitzet wil ik graag voor haar betalen.
    Ze kan ook altijd op mij rekenen bij ander dingen waar ze niet genoeg geld voor heeft (Ervan uitgaande dat ze gewoon werkt als ze 18+ is)

11. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij betalen de studies zo ver we dat kunnen en elke maand sparen we een vast bedragje per kind (15,-)wat later gebruikt kan gaan worden voor een aanvulling voor een studie die wij niet kunnen betalen (ik las hierboven iets over een studie van enkele tonnen, tja dat gaat te ver hoor), een rijbewijs, of een leuke bijdrage voor de uitzet. We willen pertinent niet dat het voor iets dergelijks als een auto gebruikt gaat worden, dat vinden we geen goede investering.
    Het is geen enorm bedrag, zeker niet als ik zie wat sommigen hierboven sparen:$. Maar we sparen daarnaast zelf nog wat, dat staat op onze naam, en dat geld is voor grote uitgaven zoals kapotte spullen of schoolgeld, zoiets.

Verder betalen we de verzekeringen tot het moment dat ze een fulltime baan hebben, of tenminste een vast inkomen (geen studiefinanciering of bijbaantje).
    Kleding en dergelijke vinden wij ook bij de verzorging horen maar als ze in de puberteit zijn en ze willen superdure kleding dan gaan we een budget vaststellen, dat krijgen ze dan van ons en als ze duurder willen dan zullen ze ervoor moeten werken.

Mijn man zijn ouders werkten vroeger (en nu nog steeds) nauwelijks en hadden het dus ook niet breed en dat heeft van mijn man een hardwerkende man gemaakt die de waarde van geld kent.
    Ikzelf werd financieel ongelofelijk verwend en dat heeft zijn consequenties gehad.. Ik heb altijd gevonden dat ik recht op alles had (logisch, alles wat ik ook maar misschien wilde hebben kreeg ik meteen) en het heeft me heel veel moeite gekost om van die instelling af te komen en me te realiseren dat je voor (in mijn ogen) weinig, heel hard moet werken.

Wij willen dat onze kinderen de waarde van geld kennen en hoe goed we het misschien ook gaan hebben, we gaan ze laten voelen dat je voor je geld moet werken. Niet om te pesten, maar opvoedkundig zodat ze later realistisch in het leven staan. Ik heb het daar nu al moeilijk mee want het liefst geef ik die kleine alles.. Maar gelukkig is hij nog klein en beseft hij het niet dus ik kan voorlopig mijn gang gaan :).

12. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Wat ze krijgt ligt er helemaal aan hoe ze op dat moment is. Ik vind dat een kind zelf moet leren met geld om te kunnen gaan. Bijvoorbeeld zorgverzkering zelf betalen vanaf 18 jaar. School zal ik altijd (als het kan) betalen omdat ik vind dat je hierin je kind mee moet stimuleren. Het kost namelijk veel geld. Ik wil vanaf 15 jaar ofzo kledinggeld gaan geven. Zo leert ze met geld om gaan.

Echter zodra mijn dochter besluit te stoppen met school/ niet te werken ben ik er ook klaar mee. Dan betaal ik helemaal niks meer. Ze moet leren dat je dingen niet zomaar krijgt maar hiervoor moet werken.

13. tulip

tulip Niet meer actief

wij doen het net zoals mijn ouders voor mij gedaan hebben, sparen op een rekening waarvan ze later rijbewijs en dat soort dingen kan betalen. Studie enz betalen wij in principe zolang dat in onze macht ligt. Ik heb een mbo opleiding gedaan en dat kost geen drol, die hebben mijn ouders betaald. Mijn zusje heeft 2 universitaire opleidingen gedaan en mijn ouders hebben het bedrag betaald wat ze voor mij kwijt waren en de rest heeft ze zelf bekostigd.

14. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    #34 loesje1982, 9 mei 2012
    Laatst bewerkt: 9 mei 2012
    gooi ik er even 1tje in........
    leren kinderen niet met geld omgaan als ze geen kleed- of zak-geld krijgen of kostgeld betalen?

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Mijn man en ik zijn daar nog niet over uit:D Mijn man wil hem op zijn 16e een scooter geven en op zijn 18e zijn rijbewijs betalen.

Ik zie het het liefste gaan op de manier zoals het bij ons vroeger ging. Ik werkte op mijn 14e al en al het geld dat ik verdiende is op de spaarrekening gegaan. Maar goed, dan hebben we het over een zaterdagbaantje of kranten lopen dus veel verdienen is het niet.
    Vanaf mijn 18e kon ik mijn eigen zorgverzekering betalen, ik werkte destijds een stuk meer en mijn inkomen was best goed.

Rijbewijs heb ik niet van ze gekregen, een scooter mocht ik niet. Ik wilde op mijn 18e gelijk beginnen met rijles dus een scooter voor 2 jaar vonden mijn ouders niet handig (helemaal mee eens hoor;)). Af en toe kreeg ik een rijles van mijn ouders, zonder reden, gewoon zomaar.

Uitzet heb ik zelf bij elkaar gespaard, voornamelijk gevraagd voor mn verjaardag.

Als het aan mij ligt gaat dit ook bij onze kinderen gebeuren. Maar goed, dat duurt gelukkig nog even;)

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier kan ik me in vinden. We sparen een bedrag dat later voor de kinderen is bedoelt, en zullen tzt wel zien waar we dat aan uit gaan geven.
    Misschien is mijn man wel overleden, en kan ik het absoluut niet missen. Tsjah, dan houdt het op.

Rijbewijs wil ik best betalen, maar ze op hun roken ( en dan bedoel ik niet een peukje eens uitproberen, maar echt verslaafd zijn ) dan kunnen ze naar het rijbewijs fluiten.

17. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Mits we het kunnen bekostigen (je weet nooit wat de toekomst brengen zal) zullen wij de studie betalen en de helft van het rijbewijs. Voor de scooter, auto, etc. mogen ze lekker zelf sparen. Mochten ze op een gegeven moment op zichzelf gaan wonen dan hopen we een leuk bedrag te kunnen geven en indien ze gaan trouwen krijgen ze van ons hun trouwpak.

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    wij hebben spaarrekening voor de kids en dit geld krijgen ze als ze 18 zijn en om kunnen gaan met geld en mogen dan zelf bepalen wat ze ermee doen. rijbewijs, studie, huisje of whatever. Zijn ze onverantwoordelijk met geld dan krijgen ze geen cent ervan tot ze leren hoe je met geld om moet gaan. Studie zal dan van die rekening afgaan denk ik. maar dat zien we over 15 jaar wel hoe dat gaat lopen :p

19. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

De studie word sowieso door ons betaald, evenals een rijbewijs. Verder sparen we een bedrag op onze naam. Ik heb vroeger ook alles van mijn ouders gehad. Heb wel zelf een stukje studieschuld moeten terugbetalen, maar dat kwam doordat ik halverwege het tweede jaar HBO ben gestopt. Eigen schuld dus.

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.203
    113
    Brabant
    Geen idee...
    Maar ik heb altijd alles zelf betaald, en ben daar echt wel trots op.
    Mijn man heeft altijd alles zelf moeten betalen en we moeten de komende 11 jaar nog een studieschuld aflossen..

Tja, dus het ligt ook wel aan de begeleiding geloof ik ;)

Deel Deze Pagina