Hoi dames, Wist niet precies of het hier thuis hoorde maar vind het wel een logische plek. Ik ben vandaag wezen kijken bij een kdv. Het zag er goed uit, verzorgt, opgeruimt, huiselijk en de kinderen die er zaten zagen ook verzorgt eruit. Nu was ik niet aangekondigt langs gegaan. Ze maakte meteen tijd voor me en alles werd vertelt en kon ook rustig rond kijken. Al met al sprak het me heel goed aan zal zeker nog een keer gaan kijken en ook nog wel bij andere gaan kijken. Maar mijn vraag is. Waar letten jullie op? Of hebben ouders die al een kind op een kdv hebben zitten nog tips waar je op moet letten. Ik hoor het graag en misschien andere ook wel. Alvast bedankt Gyino
waar heb ik op gelet.... Beschikbaarheid: - wanneer kan de kleine komen/wachttijd, (in ons geval moesten er twee geplaatst worden, 1 in baby groep en 1 in peuter groep) - Op welke dagen kan de kleine komen Sfeer, hoe komt het over Dagindeling (hoe deelt het kdv de dagen in) Buitenspeel mogelijkheden Prijs, wat is de prijs en wat zit er bij in begrepen (bij sommige kinderdagverblijven moet je zelf de luiers meegeven, bij sommige de melkpoeder, en bij anderen hoef je geen melkpoeder mee te geven) Hoeveel uur moet je afnemen (dagdelen of echt per uur) Hoe zien de slaapkamers eruit, is er een mogelijkheid om op een apart kamertje te slapen (blijkt bij Fay dus nodig omdat ze anders alle andere kindjes wakker gilt), hoe zit het met de frisse lucht Hoeveel leidsters zijn er. hoeveel kinderen maximaal in de groep. Maar denk dat naast de beschikbaarheid toch jouw gevoel heel belangrijk is.
Hoe groot zijn de groepen Van welke leeftijd lopen de groepen Hoeveel leidsters per groep. Onze oudste zat ergens waar ze soms wel met zn 14 op de groep zaten met 1 leidster en een vliegende kiep. De leeftijd was van 1 tot 4. Oftwel een toestand. Niet leuk voor de kindjes en ook niet leuk voor de leidsters. Dit KDV was helaas de keuze van zijn moeder (ik heb het over mn stiefzoontje) Onze kleine gaat nu naar een KDV met max 12 , altijd 3 leidsters en groepen van 3mnd-16mnd, 16mnd-36mnd en dan 3 tot 4. en het is er gezellig, schoon en fris
hey hey, Je kunt op de site van de GGD kijken of je kdv aan de eisen voldoet (tenminste hier in Amsterdam). Bij sommige kdv's kun je ook het rappport inzien. Ik let daarnaast het meest op sfeer. Ik was op een kdv waar de kinderen erg op mij reageerden. Heb zelf in de kinderopvang gewwerkt en daar merk je ook bijv als invaller dat in een goede rustige groep kindjes erg gefixeerd zijn op de leidsters. Ik merkte bij dat kdv dat de kindjes (4!) zelfs huilden toen ik de groep verliet, en een goede vraag is dan: is er verloop binnen het team. Het bleek idd dat er een uitzendkracht op de groep stond en de vaste leidster leek niet erg gemotiveerd. Je kunt ook vragen of er vanuit de organisatie vaak bijscholing wordt aangeboden. Ik heb gekozen voor een kdv waar net een nieuwe pedagogische werkwijze is gekozen (kaleidoscoop) en ik heb ook gevraagd wat de leidsters ervan vonden. ze waren oprecht trots en heel gemotiveerd de methode aan het uitvoeren, het team werkt nu twee jaar samen in deze samenstelling en de leidster die ik sprak werkte al 15 jaar in de opvang, waarvan 7 met haar twee vaste collega's. Ik vond dat erg leuk overkomen. Er was ook een hele vrolijke rustige sfeer en de kindjes waren erg bezig met de pedagogische methode, heel schattig. Verder vond ik het belangrijk dat de sfeer een beetje 'overeenkomt' met thuis. Ik was ook op een heel strak geregeld kdv, op papier ideaal maar ik voelde me er niet thuis. Als er geen andere keuze was had ik daar zonder problemen mijn kind naartoe gebracht maar gelukkig hoefde dat niet. Jammer dat de wachtlijsten zo lang zijn, ik vomd het heel moeilijk voor een 'denkbeeldig' kind te zoeken naar een leuk kdv.
Wij hebben vooral gelet op: - bereikbaarheid (KDV is lekker dichtbij huis en het werk) - de sfeer - Grootte van de groep + leidsters - Wat zit er allemaal bij de prijs inbegrepen (luiers, eten etc.) - Veiligheid (ophaal en breng systeem, branddeuren etc.)
Ik heb via de site van de ggd nog de inspectierapporten bekeken van een paar instellingen (wel even zoeken, maar ze moeten ze openbaar maken en er dus opzetten). Behalve de al genoemde dingen heb ik ook gekeken hoe relaxed de sfeer was en (subtiel) gevraagd naar - het verloop van de leidsters (zit er iedere maand een invalkracht of ziet je kindje vaste gezichten). - of ze vaak naar buiten gaan - omgang met handicaps, allergieën, etc. Je weet immers maar nooit.