WHAAAT!!??? Dan kunnen ze net zo goed de hele dag naar het KDV (of is dat inmiddels ook al veel duurder?) En dan een groep van zo'n 16 kids, tel uit je winst! Ik denk dat ik maar een PSZ ga beginnen, loop ik binnen.
Het is ook echt belachelijk, maar kdv is nog duurder en we krijgen geen KOT omdat ik niet werk. De psz heet bij ons nu peuterspeelgroep en is geintegreerd in de halve dag kdv. Eerst waren alle plaatsen gesubsideerd, maar nu niet meer. Wel jammer dat het nu zo duur is, want voor het leuk spelen met andere kindjes is het niet meer te betalen!!
In Belgie kennen we geen PSZ. Ik betaal voor de creche (tot 2,5 jaar) 20 Euro per werkdag, dus rond de 400 per maand afhankelijk van het aantal dagen in die maand. Voor de kleuterschool (vanaf 2,5) is er een maximumfactuur (geen idee hoeveel exact maar veel minder in elk geval) en wij zullen ook naschoolse opvang nodig hebben - nog uit te zoeken hoe duur het is, maar dat is dan per uur, dus 16u15 tot 17u30 zal 2 uren zijn schat ik.
Bij ons in het dorp is 1 psz en dit zijn de kosten: Één dagdeel Prijs per maand Één middag 21,50 Één ochtend 27,50 Twee dagdelen Prijs per maand Twee middagen 43,00 Één ochtend en één middag 49,00 Twee ochtenden 55,00 Drie dagdelen Prijs per maand Éen ochtend en twee middagen 70,00 Twee ochtenden en één middag 75,50 Drie ochtenden 82,00 Vier dagdelen Prijs per maand Twee ochtenden en twee middagen 96,50 Drie ochtenden en één middag 103,50 Vier ochtenden 109,50
39 euro voor 2 dagdelen. Nog even dan mag ze 3 dagdelen en na de zomer 4 maar het maandbedrag blijft dan ook gewoon 39 euro.
Wij betalen 46 euro per maand voor 2 dagdelen. Is wel naar draagkracht. Daarintegen gaat ze ook naar het kdv, kost ons voor 3kinderen 3 dagen 550 euro... (ze wilde zo ontzettend graag naar school dat we haar na de zomer, toen ze 3 was, toch maar naar de psz hebben laten gaan, dat heet hier tegenwoordig peuterschool trouwens)
ik lees steeds terug, naar inkomen. Nu hebben wij dat hier helemaal niet. Wel dat we via de belasting geld terug kunnen vragen en dat gaat idd naar inkomen. Gelukkig hoeven wij maar 1 dagje in principe. Maar goed, is een boel geld zo opeens erbij. (heb het wel voor de kleine over hoor, strakies)
Hier zou het inderdaad ( net als Diddlmouses woon ik in Spijkenisse ) rond de 120 euro zijn voor ons. Dit komt omdat de gemeente geen subsidie meer geeft en de peuterschool nu peuterdagopvang geworden is. dit houdt in dat als je samen werkt, 1 studeert en de ander werkt, of als je beide studeert, je een deel van de belasting terug krijgt ( net als bij de kinderopvang ). Ik ben zelf thuis bij de kids, en alleen mijn man werkt dus, en daarom kost het rond de 120 euro voor een ochtend van 3 uurtjes en een middag van 2 uurtjes. Hij gaat dan ook niet Gr MB2005.
wow als ik sommige prijzen zie komt dat niet ten goede van het aantal kids op de psz. Heel jammer, want tis zo leuk en goed voor die kindjes.
Nou inderdaad.. Heb ook zo'n stronthekel aan die peuterspeelzalen die omgebouwd worden tot opvang. Als gezin met 1 werkende ouder is dat amper nog te betalen of je kind kan nog maar 1 ochtendje komen voor 2 uurtjes.
ja, ik snap ook niet waarom hier dan weer op bezuinigd moet worden, de voorschool en basisschool zijn toch de eerste stap in de scholing van de generatie van onze kids, daar wil je toch in investeren?
Wij betalen 169 euro per maand voor twee dagdelen. Valt hier ook onder de kinderopvang regeling, krijgen 70 euro terug via de belasting, dus toch nog 100 euro kwijt. Vind het ook veel geld.