Hallo iedereen, Gisteravond hebben wij een rondleiding gehad in het geboortehotel en kraamhotel Maasstad in Rotterdam. Graag zou ik daar willen bevallen en daarna een aantal dagen kraamzorg genieten in het kraamhotel (puur voor de rust). Nadeel is dat ik een zoonje van 3 heb die ten tijde van de geboorte van zijn broertje net 4 zal zijn en dus naar school zal gaan. Ik zit dus met een dilemma; hoeveel dagen moet ik in het kraamhotel blijven zonder dat het een al te grote verwerking wordt voor mijn zoontje? (Net een nieuw broertje erbij dus niet meer alleen, voor het eerst naar school, en mama is niet thuis dus moet heel de tijd heen en weer rijden van school naar kraamhotel) Iemand ervaringen, ideeen of tips? Alvast bedankt!!
ik heb niet echt tips, maar misschien zou je met school kunnen afspreken dat je zoontje dan een paar dagen later pas naar school gaat? Ik ben zelf leerkracht en weet dat kinderen vanaf 4 wel vaker een dagje niet komen of de middagen thuis blijven omdat het nog te intensief is voor ze. Als je zoontje dan naar school gaat vanaf het moment dat jullie weer thuis zijn, is dat voor hem ook veel rustiger, en het gaat maar om een paar dagen....
Hoeveel tijd zit er tussen het starten op school, en de verwachte bevaldatum? Anders zou ik hem gewoon iets later naar school doen. Dat is opzich al een hele verandering.. Of alleen de ochtenden, als hij dan 3a4 weken al rustig kan wennen.. Ik zou het zelf niet doen met mijn 4-jarige. Hij is straks 4j4mnd als mijn 2e geboren wordt. Maar wil juist zo snel mogelijk weer thuis (of thuisbevalling) zodat we direct een gezinnetje kunnen vormen. Niet dat hij eerst via school/oma/opa/oppas een onrustige week heeft. Het klinkt wel fijn om zo rustig te kunnen beginnen. Maar tijdens mijn vorige ziekenhuisopnamen (met 2,5 jaar, galblaas) was hij ook van streek en wilde niet zoveel van me weten. Wil liever in zijn eigen omgeving samen de baby ontdekken
Thijmen wordt op 26-02-2012 4 jaar en ik ben op 08-03-2012 uitgerekend. Zit dus net 1,5 week tussen. Wellicht is het inderdaad een idee om hem thuis te houden zodat ook hij kan wennen aan de nieuwe situatie. Dat hij na de kraamweek naar school gaat voor het eerst (afhankelijk van de bevallingsdatum natuurlijk). Dan nog het aantal kraamdagen in het kraamhotel. Ik ben met Thijmen vrijwel meteen uit bed gebleven en ben mezelf tegengekomen daarna. Ik wil dus nu echt even goed uitrusten van de "klus" voordat ik naar huis ga. Als ik direct naar huis ga, zie ik weer van alles of ga me met de opvoeding bemoeien van Thijmen waardoor ik nog geen rust krijg. In het kraamhotel kun je ook niets, er wordt voor je gezorgd en verder kun je alleen tv kijken of internetten en bezoek ontvangen, heel relaxed dus. Tevens is er 24/7 kraamzorg aanwezig, in tegenstelling tot thuis. In ieder geval lees ik hier dat alle kraamdagen (6) in het hotel, teveel zou zijn voor Thijmen?
Persoonlijk had ik (mocht je niet voor de uitgerekende datum bevallen ) hem wel al laten wennen op school. Vaak mogen ze voor hun 4e verjaardag al een weekje ochtendjes meedraaien. Ik zou juist denken dat eerst een nieuw broertje/zusje en bijv. een week later naar school gaan pittiger is als al wat wennen op school (zonder grote broer te zijn) en na bijv. 2 weken een broertje of zusje te krijgen. Aan de andere kant als je in het kraamhotel zit en hij naar school moet, is ook niet echt ideaal.. Hmm. Lastig hoor! Zou zelf te bang zijn dat hij zou denken dat er een broertje/zusje bij is en hij naar school moet zodat mama alleen met de baby is. Maar dat ligt ook misschien wel aan hoe je zoontje is en of hij bijv. al heel erg uitkijkt naar school. (Onze dochter riep al ruim een halfjaar dat ze naar de basisschool ging en er zo'n zin in had, dus die had ik geen dag langer thuis willen houden omdat ze er zo naar uitkeek).
Ja uiteraard, het wennen (wederom afhankelijk van bevaldatum) ga ik wel doen maar als zijn broertje geboren is, dat ik hem die week thuis hou. Ik zit alleen nog met de vraag of ik het kan maken tov hem om de volledige kraamtijd in het hotel door te brengen ipv tijdig naar huis te gaan. Vandaar dat ik me af vroeg of andere ouders hier al eens mee te maken hebben gehad en dus ervaringen kunnen delen. Zelf denk ik aan 2 dagen volledige kraamzorg in het hotel en dan naar huis, voor Thijmen. Maar de hele week daar is ook enorm goed voor mijn eigen rust.
Ik zou denk ik mn zoontje de weken ervoor een paar ochtendjes zou laten wennen, dan in de kraamweek thuis houden en daarna weer wat ochtendjes naar school en dat dan opbouwen naar hele dagen. Zo is school niet wereldvreemd, koppelt die de baby hoop ik niet vast aan het feit dat hij "weg" moet. De kraamweek lekker thuishouden (grote broer zal ook vast wel verwend worden door opa's/oma's tantes etc.) en hij kan de baby veel zien. Hoe lang je blijft in het kraamhotel? Tja ik beval ook in een kraamhotel maar wil zo snel mogelijk naar huis. In jou geval zou ik dag vd bevalling doen en dan nog 2 hele dagen. (3 totaal) en dan nog 3 dagen kraamzorg thuis (als je daar uren voor hebt). Ik lever de eerste 24u in t hotel nog niets in van m kraamzorg thuis namelijk.. Maar goed het blijft een gevoels kwestie, als jij niet gerust in het hotel zit en je maakt je druk om je oudste zoon rust je ook niet.. Succes met je keuze meis!!