Ik kocht laatst in de supermarkt kaas, gewoon een Hollands stuk kaas. Ik was in de veronderstelling dat Nederlandse, harde kazen altijd veilig zouden zijn en dat alleen een enkel Frans kaasje rauwe melk bevat (maar dat dat zelfs bijna niet voorkomt)..... Leest mijn vriend het etiket, staat er tot onze grote verbazing: rauwe melk! Deze kaas mag ik dus helemaal niet hebben nu ik zwanger ben. Het gaat om de boerderijkaas van Gijs ofzo, van de Plus en de Super de Boer... Wat ik hiermee wil zeggen is, let altijd op, dus ook als je gewone Hollandse kaas koopt!
Klopt, dat wordt ook verkocht in Nederland. Maar de kans dat er in een harde kaas listeria zit, is uitermate klein. Harde kazen bevatten weinig vocht en daarin kunnen listeria bacteriën niet leven. Toch neem ik het zekere voor het onzekere en wacht wel met die kazen tot na de zwangerschap.
Volgens mij is dat heel vaak met boeren kaas, dat wordt van dagverse (en dus meestal rauwe) melk gemaakt. Tenminste, dat vertelde de kaasboer mij laatst
Mmmm dat wist ik dus niet. Vaak lees je dat 'gewone' harde kazen altijd veilig zijn.. Nouja, als je het een keer eet is het ook niet zo'n ramp, maar ik denk wel dat je er voorzichtig mee moet zijn...
Ojee nou ik ben een echte KAAS freak. Eet bijna dagelijk kaas. mmm we zullen zien wat het voor uitwerking heeft op ons mannetje straks.
Het gevaar van listeria zit em echt in de zachte rauwmelkse kazen, vanwege het vocht idd. Harde boerenkaas of GranPardano of Parmezaanse kaas kan je gewoon eten.
Op de site van het voedingscentrum: Voor boerenkaas wordt rauwe melk gebruikt. Deze kaas is (half)hard en rijpt lang onder een lage zuurgraad. Daardoor kunnen bacteriën er moeilijk in overleven. Bij boerenkaas komen daardoor nauwelijks problemen voor. Ook komen incidenten minder vaak voor dan vroeger. Hele artikel: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnHer ... isicos.htm Kan dus gewoon hoor!
Oei, ik koop vaak belegen kaas 48+ van de Plus. Ik ging ervanuit dat Hollandse kaas gewoon veilig was dus keek nooit op het etiket.
Relax nou maar! De topictitel is verwarrend, want het gaat dus niet om gewone kaas, maar om boerenkaas en ook daarvoor geldt als deze hard is dat je die gewoon kunt eten! Hier gaat per twee 1,5 kilo kaas per week doorheen; kan niet zonder! 8)
dames, niet teveel stressen! zogelukkig heeft gelijk, je kunt deze kaas gewoon eten. En ik ben levensmiddelentechnoloog dus weet waar ik het over heb! Alle boerenkaas is gemaakt van rauwe melk, maar in harde kaas kunnen geen bacterieen leven. bacterien hebben namelijk water nodigm om te overleven, en dat zit niet in deze kaas. er is dus geen enkel probleem deze kaas te eten. alleen met zachte, waterbevattende kaas moet je uitkijken!
idd geen paniek! je topic naam zou ik ook even aanpassen als ik jou was. je maakt mensen nu echt onnodig enorm ongerust! Alle harde nederlandse kazen kan je gewoon eten, alleen die jij bedoeld staat echt BOERENKAAS op .... en dat kan dan van rauwe melk zijn gemaakt, echter is deze kaas wel keihard dus kan die bacterie volgens mij amper groeien. dan hou je misschien een kans van 0.010% over om besmet te worden. en als mensen nu je topic naam lezen krijgen 9 van de 10 weer meteen een hartverzakking hihi dont panic!
Ik kan de naam niet meer veranderen.. Maar het is opzich toch niet zo enorm onrustgevend als je goed leest. Het is 'pas ook op met'.. Het is niet 'je mag geen nederlandse kaas eten'....... Ik vind ook dat je niet te 'spastisch' moet doen over dit soort dingen, maar ik schrok gewoon toen er op een stuk kaas uit de supermarkt 'rauwe melk' stond, terwijl ik dit niet verwachtte bij hollandse kaas... Dus vandaar..
Maar je weet toch ook dat je harde kazen altijd mag eten, ook al zijn ze rauw? Ik vind de titel redelijk onrustgevend. Niet voor mijzelf hoor, want ik schrik niet van een kaasje meer of minder, maar voor sommigen hier die al heeeel erg voorzichtig zijn en straks helemaal niks meer aan eten omdat ze overal gevaar van zien. Snappie Maar je bedoeling is goed, want je wilt mensen gewoon informeren.