Grote baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door liselotte, 11 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liselotte

liselotte Actief lid

11 jun 2006
    446
    0
    0
    Hallo!

Ik kom net bij de verloskunidge vandaan en ik zit hier nu in mijn eentje achter de computer te piekeren. Met 35 weken vroeg de vk aan mij hoe zwaar ik zelf was. Ik vertelde dat ik 3800 gram woog bij mijn geboorte. Ze zei toen dat ons kindje dit ook wel zou halen.
    Vandaag had ik een andere vk en die zei dat ik inderdaad een enorme buik had en dat het echt een flink kindje is. Ik vroeg haar of het niet te groot was, maar ze zei dat er niet over inleiden gesproken zou worden, omdat de baarmoedermond nog niet rijp is. Een groot kindje beschouwde zij als positief, omdat dit betekent dat het kindje het goed heeft in mijn buik. Dit vond ik allemaal wel fijn om te horen. Ik pieker nu alleen wel een beetje meer over de bevalling en hoe veel groter het kindje nog zal worden in mijn buik voor de bevalling.
    Krijg ik nu per definitie een moeilijke bevalling omdat het zo'n fors kindje is? Als het kindje nu volgende week (en die weken daarna evt.) nog groter wordt, kan ik dan vragen of het ingeleid kan worden?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Liefs Liselotte

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Liselotte,

een groot kindje is niet per definitie een moeizame bevalling. Het ligt aan een hoop dingen. Sommige vrouwen hebben hier 'geen moeite' mee in de zin van een normaal verloop van de bevalling en sommige mensen moeten er wat harder/langer voor werken. Een kindje groeit op het laatst ongeveer nog 100-150 gram per week ,maar ook dit verschilt.
    De grootte van het kindje wordt geschat op de hand of met een echo, maar beide kunnen er een paar 100 gram naastzitten.
    Zolang een bevalling vlot verloop zal er niet worden ingegrepen en zal het kindje de bekkenuitgang wel kunnen passeren. Mocht het nu niet vlotten wordt je overgdragen aan de gyn en die gaat kijken hoe ze jou het beste vaginaal kunnen laten bevallen. Er zijn een heleboel mogelijkheden om jou er dan doorheen te slepen. Maar ik zou echt niet van tevoren al erg ongerust worden, want het kan gewoon ontzettend goed verlopen hoor, ook met een 8 ponder. Zeker als je een Hollandse meid bent, want die kunnen 7 of 8-ponder vaak 'met gemak' hebben hoor!
    Inleiden doen ze alleen wanneer er echt wordt gedacht dat je kindje te groot wordt (voor jou), maar meestal wachten ze af.
    Niet teveel piekeren, je weet het pas echt zeker tijdens de bevalling en weet dat ze echt in de gaten houden of het allemaal gaat passen op dat moment.

Groetjes Brigitte

3. liselotte

liselotte Actief lid

11 jun 2006
    446
    0
    0
    Hoi Brigitte,

Dank je wel voor je snelle antwoord. Je hebt ook gelijk! Ik moet me niet zo druk maken! Jouw antwoord geeft me ook weer moed om er volledig voor te gaan! Het kindje zit ook prima ingedaald dus dat past in ieder geval al! Dat is al een hele geruststelling! Ik ga nog even genieten van die laatste weekjes en dan hoop ik dat ik ons "kleintje" snel mag knuffelen!

Liefs Liselotte

Deel Deze Pagina