Wat betekent deze naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Joppie1, 22 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Hoi dames,

Ik kwam de naam Amadei tegen voor een meisje. Vind hem erg mooi, maar weet niet zeker wat het betekent. Ik heb wel zelf een vertaling gemaakt er vanuit gaande dat het een Latijnse naam is, maar wil eerst een andere inval horen voor ik er vanuit durf te gaan dat ik de Latijnse taal voldoende beheers. Je spreekt het uit als Amadee.

2. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens de website behinde the name is het een Italiaanse naam wat betekend Son of Amadeo.

Amadeo is weer een variant van Amadeus wat weer betekend: Love of god.

'' Means "love of God", derived from Latin amare "to love" and Deus "God". A famous bearer was the Austrian composer Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), who was actually born Wolfgang Theophilus Mozart but preferred the Latin translation of his Greek middle name. This name was also assumed as a middle name by the German novelist E. T. A. Hoffmann (1776-1822), who took it in honour of Mozart.''

Behind the Name: Meaning, origin and history of the name Amadeus

Zelf ken ik wel een Ama.deé wat nu redelijk populair is in Belgie en het zuiden van het land.

3. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Dankjewel. Ik dacht dat het betekende: Gods geliefde. Maar het betekent dus de zoon van...Gods geliefde:D

Ik kwam wel meteen de franse meisjesvariant tegen: Amédée. Wat wel Gods geliefde betekent en dan net weer iets minder populair is.

4. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Het is een Russische en Oekraïense jongensnaam, of in elk geval de Russische versie van Amadeus.

Amadeus betekent liefde voor God. Amare = liefhebben, Deus = God. Ook wel 'de God minnende'.
    Zie ook: NVB - verklaring voornaam Amadeus

Wat MommyInHeels zegt over de Italiaanse versie: dat is een achternaam daar. De achternaam Amadei betekent daar son of Amadeo. Zoals dat vaak gaat met achternamen.
    Maar Amadei als voornaam is dus de Russische / Oekraïnse variant op Amadeus. Wat dus gewoon liefde voor God betekent.

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    #5 Linnaea, 22 aug 2015
    Laatst bewerkt: 22 aug 2015
    Voor een meisje zou ik dan Amadée doen. Die naam vind ik zo mooi! Dat is dan weer een Franse meisjesnaam met dezelfde betekenis als Amadeus.

6. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Amadee vind ik leuk, orgineel en ook voor een volwassen vrouw.
    Amadei klinkt voor mij niet echt als een naam..en als de uitspraak toch hetzelfde is dan zou ik gewoon Amadée schrijven.

7. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, de naam Amadei is gewoon een achternaam net als Maddison of Kennedy die ook wel eens als voornaam worden gebruikt.

Ik denk dat het meer om de betekenis gaat, Amare lief hebbende en deus is god. Ik zou het zelf interpreteren als Lief hebbende van god.
    Je moet er maar van houden...

Amadee vind ik wel weer leuk klinken, Maar Amare nog leuker!

Deel Deze Pagina