Wat betekent dit zinnetje?......

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 15 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Hebben jullie het van te voren nooit over een bedrag gehad voor het advies? En staat er ook niets over een bedrag in jullie overeenkomst die je getekend hebt?
    Dan hebben ze geen poot om op te staan. De hypotheek adviseur is namelijk in het eerste gesprek al verplicht om een bedrag te noemen en dit hoort ook duidelijk op de overeenkomst te staan.
     
  2. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Contract is getekend voor enig contact.
     
  3. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Dus je hebt een contract getekend. Telefonisch advies gehad en een adviesrapport ontvangen.
    Dan denk ik dat ze terecht de kosten in rekening brengen.

    Waar ben je zo ontevreden over? Misschien kun je daar nog wat mee.
     
    Pepijnn en jolien 1986 vinden dit leuk.
  4. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb nog iets ontdekt.....er zijn 2 overeenkomsten; 1. opdracht tot dienstverlening voor bemiddeling hypotheek (execution only) We moeten een kennis- en ervaringstoets succesvol afleggen
    2. Opdracht tot dienstverlening voor advies en bemiddeling hypotheek. Ze hebben ons de eerste laten ondertekenen, maar wij hebben nooit een kennis- en ervaringstoets afgenomen.
     
  5. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Wij hebben nooit een kennis- en ervaringstoets afgenomen. In de overeenkomst staat dat ze bemiddelen en de aanvraag doen. Dat ze geen hypotheekadvies geven.....dus hebben ze de fout gemaakt ons de verkeerde overeenkomst te geven en ons advies te geven.
     
  6. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Krijg het idee dat je aan het zoeken bent om onder de kosten uit te komen.
    Als ik even op de website kijk zie ik al snel dat je bij het zelf aanvragen van de hypotheek geslaagd moet zijn voor de kennistest ( 20 vragen). Als je hiervoor zakt kunnen zij dmv verder advies de hypotheek voor je aanvragen voor €300,- extra kosten.

    Maar mijn vraag over waar je niet tevreden over bent heb je nog niet beantwoord.
     
  7. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben niet tevreden over hun advies, ik ga niet in detail treden.
    Dus wil ik idd. onder de kosten uit komen. Ze hebben immers nauwelijks iets voor ons gedaan.
    Zij hebben ons de verkeerde overeenkomst laten tekenen, vervolgens ons advies gegeven waar ik niet tevreden over ben.....en ik moet 500 euro betalen?
    We hebben een hypotheekadviseur daar voor laten komen, waar we ook niks mee doen, zijn gesprek was vrijblijvend.
    Het gaat om rechten en plichten.
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het woord "bemiddelingsfee" impliceert dat het om betaling voor gedane bemiddeling gaat. Maar er is alleen advies gegeven. Misschien kan je daar nog wat mee.

    Dat je ontevreden bent met dat advies, vind je dat alleen zelf of heeft een andere hypotheekadviseur dat bevestigd
     
  9. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113

    Niet alles gelezen maar deze zin viel me op.. niet eens met hun advies.

    Ik denk dan een advies is een advies dusja of je er niet mee eens bent is toch niet hun probleem? Dit is HUN advies.

    Overigens snap ik wel dat je het eerst goed wilt uitzoeken waar deze kosten no u van zijn. Alleen ben bang dat je met meer moet komen dan niet eens met een advies...
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  10. Tweedeopkomst

    Tweedeopkomst Niet meer actief

    Maar jij/jullie hebben toch zelf gelezen en getekend neem ik aan. Als zij jullie de verkeerde geven, dan zie je dat voordat je tekent. Het is niet iets waar omheen gedraaid wordt. Dat het de verkeerde is is niet hun schuld en probleem. Dat werd jouw probleem door het tekenen.
    Ik denk dat ze zelfs €650 hadden kunnen rekenen. In principe had je daarvoor getekend zo lijkt het
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit lijkt me helder genoeg toch? Ik snap dat €500,- een hoog bedrag is, dus ik zou die nieuwe opdrachtbevestiging wel willen zien. Maar op zich lijkt het me niet echt onredelijk. Althans, voor een telefonisch gesprek met een algemeen praatje over hypotheken is het veel. Maar als ze al echt op basis van jullie gegevens berekeningen hebben gemaakt, lijkt me dit geen vreemd bedrag. Je hebt het erover dat je al een adviesrapport hebt gehad. Meestal zijn dat meerdere doorrekeningen. Als dat bij jullie ook het geval is, lijkt € 500,- euro wel aardig te kloppen.

    Het kan zijn dat het advies je tegenvalt. Maar er is wel voor jullie gewerkt. Verwacht je dan dat ze dit soort werk gratis doen? Het is toch logisch dat zij net zo goed betaald willen krijgen voor hun werk als jij?
     
  12. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het is hun fout, zij hebben verstand van zaken, ik niet. Ze sturen de verkeerde overeenkomst, ik weet pas sinds gisteren dat er een andere bestaat.....De juiste.
    Ze kunnen geen 650 euro in rekening brengen want ik had een kennis- en ervaringstoets moeten maken......een toets met een uitslag of ik bekwaam ben een eigen hypotheek af te suiten?
    Blijkbaar niet.
    Een beetje omgekeerde wereld wat jij schetst.
     
  13. Tweedeopkomst

    Tweedeopkomst Niet meer actief

    Het is niet de omgekeerde wereld maar de realiteit. Nee leuk is het niet, dat weet ik. Maar jij heb blijkbaar je verantwoordelijkheid zelf ook niet genomen em gewoon helemaal niet gelezen, je baalt daar nu van en krijgt zo een heel dure les.
    Ik gun je dat niet hoor en ik vind ook dat hypotheek24 deels verantwoordelijk is, maar ook jij heb hierin verantwoordelijkheid.
     
    Fuddey en Jessi79 vinden dit leuk.
  14. K00

    K00 Niet meer actief

    Eens met een aantal reacties, hoe zuur ook..

    Bij onze hypotheek adviseur en notaris betaal je ook dit soort bedragen voor een advies gesprek..
    Als ik vervolgens van hun diensten gebruik maak, wordt dit kwijt gescholden. Zo niet, en besluit ik dus naar een ander te gaan, krijg ik gewoon een rekening.
     
  15. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    De vraag is is het advies volledig en niet of je er iets mee kan, ook is het raar dat er nergens een offerte of prijs is genoemd. Als dat ergens op de website staat, dan moet je toch betalen.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Even deze redenatie doortrekkend: zij hebben inderdaad verstand van zaken, jij niet. Logisch ook hè, hypotheken zijn niet simpel en het gaat om enorme bedragen. Als een redelijk standaard consumentenovereenkomst niet helder voor je is, dan gaat een hypotheekakte helemaal boven je pet. Geen oordeel: ik vind die dingen ook ingewikkeld.

    Daarom vraag je advies aan mensen die wel verstand van zaken hebben. Zij brengen een adviesrapport uit. Als het goed is met meerdere doorrekeningen en het aanbod om dit extra uit te leggen. Nogmaals: door mensen die verstand van zaken hebben.
    En dan ga jij, zonder verstand van zaken te hebben, nu zeggen dat hun advies niet goed is. Zij vragen nog om een toelichting hierop. En zo hoort het ook! Blijkbaar vinden zij na jouw toelichting niet dat er fouten zijn gemaakt. En brengen dan dus de werkzaamheden die zij voor jou verricht hebben, in rekening.

    Even advocaat van de duivel... zou het misschien kunnen dat jij onterechte verwachtingen had, doordat je van dit onderwerp geen verstand van zaken hebt? Nogmaals: geen oordeel! Hypotheken zijn ingewikkeld en je krijgt er maar een paar keer in je leven mee te maken. De meeste mensen hoeven er dus ook geen verstand van te hebben. 't Is nog saai ook.

    Maar als je dan iemand vraagt die saaie ingewikkelde dingen voor je uit te zoeken, zul je daar wel voor moeten betalen.
    Dat betekent niet dat je alles maar moet geloven. Wees zeker kritisch. Maar verwacht niet dat een ander gratis werkzaamheden voor je verricht.

    Neem je verlies, betaal hun voor bewezen diensten en zoek een ander. Of wees helder over wat je niet goed vindt en vraag om aanpassingen. Maar kijk dan ook of wat je vraagt reëel is. Ze kunnen geen hoger leenbedrag voor je toveren. En de laagste maandlasten zijn een keer bereikt en dan moet je goed uitkijken of de voorwaarden nog wel gunstig zijn. (Sowieso altijd goed kijken of de voorwaarden gunstig zijn en bij jullie situatie passen!)
     
    Juul75, Peppabig, Strijkkraal en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit snap ik wel, aangezien het hier gaat om het tussentijds stopzetten van de overeenkomst. Dat kun je vooraf niet exact vastleggen en berekenen. Want bij de een zullen ze dan al meer hebben gedaan dan bij de ander.
     
  18. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.561
    2.416
    113
    Wij hebben onlangs bij twee hypotheekadviseurs (bank en onafhankelijk adviesbureau) een eerste oriënterend gesprek gehad. Bij beide kregen we vooraf een mail met allerlei PDF's met voorwaarden en duidelijke kosten van een eventueel advies. Dit zijn ze wettelijk verplicht. Als je die gelezen had had je kunnen weten dat je voor advies betaalt tegenwoordig. En als jij iets tekent zonder precies te weten waarvoor en wat het kost dan is dat niet heel slim.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  19. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dank voor jullie kritische blik. Ik bekijk het natuurlijk vanuit mijn oogpunt, wij hebben idd. een overeenkomst getekend zonder goed te lezen/nadenken. Ze gaan mij vandaag bellen en ik hoop dat we een oplossing kunnen vinden die voor beide partijen bevredigend is.
     
    Bailey07, Juul75, LisbethSalander en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik hoop dat jullie er goed uitkomen @dds
     

Deel Deze Pagina