Overigens beperkt kerst zich niet tot 25 en 26 december voor mij, ik vier het de 23e ook nog met mijn vriendinnen en staat er ook nog een kerstbingo op de planning met hen. (leek ons zo geinig om een keer aan mee te doen ) En de 24e is er ook nog een lichtjestocht waar we naartoe willen én ik wil ook wel graag naar een nachtmis dit jaar. December is niet de meest rustige maand van het jaar .
Eigenlijk vrij weinig. We vieren op 21 december Yule. Het terugkeer van het licht; de dagen worden weer langer dan de nachten. Kerst gaan we naar familie omdat zij dat fijn vinden en wij het fijn vinden om hen blij te maken
Ten eerste de geboorte van Jezus. De start van iets heel moois, op weg naar Pasen. Daarnaast een heerlijke tijd om met vrienden/familie te besteden.
Samen zijn met gezin familieleden en vrienden Lekker eten .. gezellig wijnen en borrelen Heerlijk ik hou der van
Niet veel. Voor mij is het een feest uitgevonden als afleiding voor de koude dagen. Maar het zijn vooral verplichtingen. Kerstfilms vind ik soms wel leuk, of Mariah Carey. Verder vind ik er eigenlijk niks aan.
Elk jaar maken we een leuke foto waarop we uitgedost staan. Qua cadeaus pakken we groter uit dan met sinterklaas. We spelen spelletjes. De boel is versierd. Er is vaak een overdaad aan hapjes. We slepen matrassen naar beneden. Daar slaap ik dan met de jongens. Ik heb helemaal niks met sinterklaas en de jaarwisseling. Maar kerst vind ik prachtig.
Stress. Elke keer weer die stress van hoe wat en waar. Met zoveel mensen is het niet relaxed om te plannen. Er moet er altijd wel iemand werken, altijd iemand teleurgesteld en mijn moeder krijgt al stress vlekken bij t woord 'kerstdiner voorbereiden'. Eenmaal kerst is t wel gezellig Maar t is logistiek echt wel een serieuze organisatie haha
Ik sta er dubbel in. Het is de 2e kerst zonder mijn moeder, ik vind dat echt wel moeilijk hoor... Op 25/26 december dit jaar geen Kerst voor mij. Ik ga op de 23e eten met mijn kindjes, zus+zwager en vader+vriendin. De 25e ben ik alleen thuis (de kindjes zijn bij hun vader) en de 26e moet ik werken. Dus tja. Niks groots dit jaar.
Kerstmis is meer dan een boom vol met ballen, liedjes en slingers en sfeer overal. Kerstmis is het verhaal van een kindje, ergens ver weg in en simpele stal. Kerstmis is meer dan die kransjes met spikkels, slagroom, kalkoen en een kerstbrood met spijs Kerstmis is ook een kind in een voerbak. Stro en wat doeken; een kindje op reis. Kerstmis is meer dan gezellige dagen, vol met cadeautjes en ander genot. Kerstmis is in Gods vrede geloven en in dat kind als cadeautje van God. Kerstmis is meer dan die brandende kaarsen. knus bij elkaar, de gordijnen goed dicht. Kerstmis is juist het licht voor de wereld. Dat is de droom van een wereld vol licht.
Als aanvulling op mijn eerdere antwoord, ik ben wel van mening dat je het hele jaar tijd vrij moet maken om bewust samen te zijn en van elkaar te genieten. Wat dat betreft heeft kerst geen meerwaarde alleen lijkt iedereen het zich dan net wat beter te beseffen. Gelukkig heb ik ouders en schoonouders die er net zo over denken en het dus nooit een probleem vinden dat wij de kerstvakantie kiezen als moment om met de vriendengroep op vakantie te gaan. Andere ouders uit die vriendengroep hechten er wel waarde aan en daarom hebben we 3e kerstdag in het leven geroepen om met die vakantiegroep ook een dag kerst met al onze ouders samen te vieren. Gelukkig zijn we al vrienden allemaal sinds tienerleeftijd, uit dezelfde wijk, dus kennen onze ouders elkaar allemaal en gaan ook leuk met elkaar om. Die gaan elk jaar in mei als oudjes samen een weekje naar centerparcs en dan mogen wij als kinderen en kleinkinderen een dag bij hun langskomen net als hun bij ons met kerst. Dan maken we er net een kerstdag van met gezelligheid, spelletjes en lekker eten maar zonder boom en kadotjes. Dan maken we ook altijd grapjes als "goh het is net kerst" als de gourmet op tafel komt of we na het eten tot laat nog borrelen en spelletjes spelen.
De geboorte van Jezus. Gaan dan sowieso naar de kerk beide kerstdagen en verder samenzijn met familie/vrienden.
In eerste instantie de geboorte van Jezus. We gaan beide dagen naar de kerk. Maar het is voor ons ook een familie aangelegenheid. Mijn man heeft een grote familie (we zijn met 36 mensen in totaal) en het valt niet mee om vaak bij elkaar te komen. Dus vind ik 1 kerstdag met elkaar doorbrengen wel erg leuk. Niet over the top ofzo, gewoon gezellig, iedereen neemt wat mee. Er zijn een paar gezinnen met een groot huis, daar doen we het dan om en om, zodat er wel genoeg ruimte voor alle kinderen is om zich te vermaken. Andere dag met mijn familie.
Eerlijk gezegd niet veel... En dat bedoel ik echt niet slecht maar persoonlijk heb ik er niks mee. Alleen verplichtingen bij schoonfamilie en bij mijn familie een groot vreet en wijnfestijn Vaak moet ik werken, tja de zorg Ik ben altijd blij als het weer januari is