@ Hopefor2009 Het is geen 'rocketscience' maar als je een aantal dingen weet kan dat echt een hele hoop schelen. Zo had ik me wel ingelezen maar was ik een van de belangrijkste dingen vergeten. Namelijk dat de lipjes goed naar buiten gekruld moeten zijn. Door de niet zo geweldige begeleiding in het ziekenhuis hebben ze dat niet gezien en heeft dat in het begin tot kloven geleid. Als mijn geheugen iets beter was geweest/de begeleiding beter was dat helemaal niet nodig geweest. Door je ervan bewust te zijn dat borstvoeding heel natuurlijk is maar dat je het als moeder en kindje moet leren en voldoende hulp vraagt indien nodig kun je heel wat problemen voorkomen.
Ik had voedingsBH's, zoogcompressen, voedingskussen (gebruikte ik ook al voor te slapen) en kv in huis. Mijn schoonzus had dat toen niet en omdat de kleine bijgevoed moest worden konden die ook nog op het laatste moment naar de winkel om het te halen, had nu het dichte overige pakje gekregen, dus niet hoeven kopen. Onze kleine moest ook bijgevoed worden, maar de pak is nog dicht de kraamverzorgster had een kleiner pakje bij zich. Flesjes hadden we ook in huis maar niet nodig gehad (ja om de kv in klaar te maken en dan met spuitje te geven), maar die komen altijd nog wel van pas.